AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL3322 Seçmen Davranışı Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencileri seçmen davranışını açıklamaya yönelik temel yaklaşımlarla buluşturmak için tasarlanmıştır. Öğrencilerden, bu disiplinin önde gelen araştırmacılarını anlamaya çalışmaları ve literatürün ilk örneklerinden başlayarak okumalar yapmaları istenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Seçim araştırmalarının ve seçmen davranışı çalışmalarının tarihçesini kavrar;
2. Seçmen davranışını açıklamada temel yaklaşımlar olan duygusal seçmen-rasyonel seçmen ikilemini açıklar;
3. Seçmen davranışına ekonomik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar ve kuramları tanımlar;
4. Siyasal ve duygusal kutuplaşmanın seçmen davranışına etkilerini açıklar;
5. Türk seçmen davranışını değerlendirir.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler, seçmen davranışı araştırmalarının tarihçesi hakkında bilgi sahibi olduktan sonra, en klasikten, en modernine kadar seçmen davranışı kuramlarını inceleyecektir. Öğrencilere, rasyonel-duygusal seçmen ikilemi, örnekleriyle anlatılacak ve daha sonra kuramlar Türk seçmen davranışı bakımından irdelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Seçmen davranışı çalışmalarına giriş • Evans, Jocelyn A. C., Voters and Voting: an introduction. Chapter 2, London: Sage Publications, 2004.
3) Seçmen davranışı ile ilgili temel yaklaşımlar • Lau, Richard R., and Redlawsk, David P., How Voters Decide. Chapter 1, Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
4) Seçmen davranışında rasyonellik ve duygusallık • Bartels, Larry M., “The Irrational Electorate” in The Wilson Quarterly, Autumn 2008, pp. 44-50.
5) Oy verme davranışının temel belirleyicisi olarak ekonomi • Brug, van der Wouter, Eijk, Cees van der and Franklin, Mark, The Economy and the Vote, Chapter 1, Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
6) Ara Sınav
7) Oy verme davranışının temel belirleyicisi olarak ekonomi • Brug, van der Wouter, Eijk, Cees van der and Franklin, Mark, The Economy and the Vote, Chapter 1, Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
8) Sosyolojik oy verme davranışı Evans, Jocelyn A. C., Voters and Voting: an introduction. Chapter 3, London: Sage Publications, 2004.
9) Sosyo-psikolojik oy verme davranışı • Harrop, Martin and Miller, William, L., Elections and Voters, Chapter 6, London: The MacMillan Press, 1987.
10) Din, dindarlık ve seçmen • Esmer, Yılmaz and Pettersson, Thorleif “The Effects of Religion and Religiosity on Voting Behavior” in Dalton, Russell J. and Klingemann, Hans-Dieter, The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford: Oxford University Press, 2007.
11) Oy verme davranışına deneysel yaklaşımlar • Blais, Andre, et. al. eds., Voting Experiments, Introduction, Switzerland: Springer, 2016.
12) Biyoloji, nörobilim ve oy verme davranışı • “Can Your Genes Predict Whether You’ll Be a Conservative or a Liberal?” Avi Tuschman, The Atlantic, October 24, 2013.
13) Türk seçmeni • Esmer “At the ballot box: determinants of voting behavior” in Sayari and Esmer, ch.5 and Esmer, Karadon and Baykal “Urban myths versus realities” in Canan-Sokullu, pp. 43-62.
14) Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Weekly readings will be uploaded on ItsLearning at the beginning of the semester.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 99
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması.
2) AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması.
3) AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma.
4) Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme.
5) Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme.
6) AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek.
7) Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek.
8) AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek.
9) AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek.
10) AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek.
11) AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak.
12) Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme.