SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC3002 Toplumsal Hareketler Bahar 3 0 3 9

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Süregelen sosyal hareketler ile ilgili raporlama, hem Türkiye hem de dünya geneli hakkında (Istanbul ikisi içinde çok özel olanaklar sağlamaktadır).
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri sosyal ve sivil hareket konusunda aydınlatmak ve aynı zamanda da onların kendi toplumlarındaki sosyal değişimde yer alabilmelerini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:

1)Sosyal hareketin belli başlı özelliklerini ve diğer politik hareketlerden farkını ayrıt etmek.
2)Sosyal hareketlerin ortaya çıkmasına sebep olan faktörleri tanımlamak.
3)Sosyal hareketlerde yer almayı etkileyen faktörleri açıklamak.
4)Sosyal hareketin gelişimini tanımlamak.
5)Sosyal hareketleri incelemek için gerekli olan analitik ve mülakat yapma yeteneği kazanmak.
6)Sosyal hareketlerin muhtemel sonuçlarını tanımlamak.
7)Derste öğrenilenleri Türkiye’ye uyarlamak.
8)Sosyal hareketlerdeki küreselleşme etkisini açıklamak.
9)Radikal sosyal hareketlere sebep olan faktörleri anlamak.
10)Sunum ve ödev yapmak için gerekli eleştirel bakış açısı ve sunum yapma yeteneği elde etmek.

Dersin İçeriği

Bu ders sosyal ve sivil hareketleri toplumun gerekli bir parçası ve değişim için gerekli bir dinamiği olarak sunar. Sosyal hareket ile ilgili farklı teorik perspektifleri ve sonucunda ortaya çıkacak durumları (başarı, organizasyonel dinamikler gibi) incelenecektirç Bu perspektifler küreselleşme bağlamında, Türkiye’deki eski ve yeni sosyal hareketleri anlamak için kullanılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş Ders içeriği
2) Sosyal hareket nedir? Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 1, pp.1-22)
3) Sosyal hareketler nasıl ortaya çıkar? Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 2, pp. 23-63)
4) Sosyal hareketler hangi durumlarda ortaya çıkar? Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 3, pp. 64-108)
5) Sosyal hareketlerde kim yer alır ve neden? Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 4, pp.109-148)
6) Sosyal hareket oluşumu nasıl olur? Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 5, pp. 149-201)
7) Sosyal hareketlerin sonuçları Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company. (Chapter 6, pp. 202-230)
8) Konu tekrarı ve vize İlk 7 haftada kullanılan materyaller; sunumlar, ders notları, okumalar
9) Eski ve yeni sosyal hareketler Mello, B. (2007). Political process and the development of labor insurgency in Turkey 1945-80. Social movement studies, 6(3), 207-225. Şimşek, S. (2004). New social movements in Turkey since 1980. Turkish Studies, 5(2), 111-139. Hazırlanacak proje önerisini sunmak ve geri bildirim almak
10) Küreselleşme ve sosyal hareketler Ignatow, G. (2008). Globalizations and the transformation of environmental activism: Turkey since the 1980s. Globalizations, 5(3), 433-447. Kuru, A. (2005). Globalization and diversification of Islamic movements: Three Turkish cases. Political Science Quarterly, 120(2), 253-274.
11) Terör ve sosyal hareketler Della Porta, D. (2008). Research on social movements and political violence. Qualitative Sociology, 31, 221-230. Borrum, R., & Gelles, M. (2005). Al-Qaeda’s operational evolution: Behavioral and organizational perspectives. Behavioral Sciences and the Law, 23, 467-483.
12) Orta Doğu ayaklanması Onodera, H. (2009). The Kifaya generation: Politics of change among youth in Egypt. Suomen Antropologi: Journal of the Finnish Anthropological Society, 34(4), 44-64.
13) Sunumlar Bir sosyal harekette gönüllü olarak çalıştıktan sonra veya bir sosyal hareket üzerine araştırma geliştirdikten sonra deneyimlerinizi/araştırma bulgularının sözlü ve yazılı olarak olarak sunulması
14) Sunumlar ve proje teslimi Bir sosyal harekette gönüllü olarak çalıştıktan sonra veya bir sosyal hareket üzerine araştırma geliştirdikten sonra deneyimlerinizi/araştırma bulgularının sözlü ve yazılı olarak olarak sunulması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Snow, David A., & Soule, Sarah, A. (2010). A primer on social movements. New York, NY: W. W. Norton & Company.
Additional articles will be assigned in the course of the semester
Diğer Kaynaklar: http://www.howjsay.com
Weekly readings will be provided

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 2 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 30 60
Proje 1 40 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 216

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 3
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 3
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 3
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 4
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 3
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 3
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 2
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1