REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4203 Okullarda RPD Uygulamaları I Güz 2 6 5 10
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Psikolojik danışma ve rehberlik lisans öğrencilerinin okullarda ve diğer eğitim kurumlarında yapılan rehberlik uygulamalarını tanımalarına ve bu ortamlardaki çalışma koşullarına ilişkin yaşantı kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Eğitim kurumlarında uygulanan rehberlik etkinliklerini betimler.
2.Rehberlik servislerinin güçlü ve zayıf yönlerini tartışır.
3.Rehberlik hizmetlerinin etkili olmasının önündeki engelleri açıklar.
4.Rehberlik hizmetlerinin etkili yürütülmesine ilişkin olarak çözüm yolları önerir.
5.Rehberlik servislerindeki günlük iş yaşantısını deneyimler.
6.Testler ve test dışı teknikleri bireylerle gruplara uygular.
7.Temel bireyi tanıma, mesleki rehberlik ve grup rehberliği becerilerini sergiler.
8.Rehberlik servisi ve eğitim kuramındaki yaşantılarını hem bilişsel hem de duyuşsal bileşenleriyle ayrıntılı bir şekilde tartışır.

Dersin İçeriği

Okul rehberlik servislerinde gözlem ve değerlendirme
Grup rehberliği etkinliği planlama, düzenleme ve raporlaştırma
Mesleki rehberlik etkinliği planlama, düzenleme ve raporlaştırma
Psikolojik testler uygulama, sonuçları değerlendirme, öğrencilerle paylaşma ve raporlaştırma
Okullarda rehberlik uygulamalarına ilişkin kişisel yaşantılarını ve amaçlarını ele alma-tartışma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı ve yapılandırılması
2) Okul ziyaretleri için gerekli belge ve hazırlıklar
3) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
4) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
5) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
6) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
7) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
8) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
9) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
10) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
11) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
12) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
13) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması
14) Okul ziyareti ve gözlem/yaşantıların derste tartışılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Erkan, S. (2002). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
2.Erkan, S. (ty). Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
3.Erkan, S. (2005). Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II. Ankara: PegemA Yayıncılık.
4.Erkan, S. ve Kaya, A. (2007). Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
5.Eroğlu, Ç. Y. & Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın- Dağıtım.
6.Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
7.Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 12 % 20
Uygulama 12 % 24
Ödev 12 % 16
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Derse Özgü Staj 12 8 96
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 12 5 60
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 256

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.