REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3206 Kariyer Danışmanlığı&Rehberlik Uygulmlrı Güz 1 2 2 2
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencilerin meslek seçimi sürecini ve meslek seçimi sürecinde meslek psikolojik danışmanlığının rol ve işlevlerini kavramalarını sağlamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Meslek seçimi ile ilgili kavramları açıklayabilme
2. Meslek seçimini etkileyen faktörleri kavrayabilme
3. Mesleki gelişim kuramlarını kavrayabilme
4. Mesleki sınıflandırma sistemini kavrayabilme
5. Meslek rehberliğinin amacını, ilke ve tekniklerini açıklayabilme
6. Farklı gruplara yönelik mesleki rehberlik bilgisi
7. Türkiye’deki eğitim ve sınavla yerleştirme sistemine göre lise öğrencilerine uygulanan mesleki yönlendirmeyi tanımlayabilme
8. Ortaöğretime geçiş sürecinde ilköğretim öğrencilerini yönlendirmenin önemini belirleme

Dersin İçeriği

Mesleki rehberlik ve danışma ile ilgili temel kavram ve ilkeler, meslek gelişimi kuramları, mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçları, bilgisayar destekli mesleki rehberlik ve danışma, mesleki rehberlik ve danışma programları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Meslek seçimi ilgili kavramlar, meslek seçimi aşamaları, meslek seçimi önemi, mesleki rehberliğin tarihçesi ve gelişimi
3) Meslek seçimi ilgili kavramlar, meslek seçimi aşamaları, meslek seçimi önemi, mesleki rehberliğin tarihçesi ve gelişimi
4) Özellik Faktör Kuramı, Tipoloji Kuramı
5) Holland’ın Tipoloji Kuramı, Myers-Briggs Tipleri
6) İşe Uyum Kuramı, Psikanalitik Kuramlar
7) Gelişim Kuramları: Super ve Gizberg Çocukluk Döneminde Kariyer Gelişim Ergenlik Döneminde Kariyer Gelişim
8) Ara sınav
9) Geç Ergenlik ve Yetişkinlik Döneminde Kariyer Gelişim ve Yetişkin Kariyer Krizleri ve Geçişler
10) Sosyal Öğrenme Kuramı, Karar Kuramları
11) Mesleki Bilgiler Mesleki Sınıflandırma Sistemi Sosyo-Ekonomik Düzeye ve Genel Yetenek’e göre Sınıflandırma Uluslararası Standard Meslek Sınıflaması Meslek Terimleri Sözlüğü ve Meslek Araştırma Rehberi Meslek Bilgi Sistemleri ve Meslek Bilgisi Toplanması
12) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, Bireysel Özelliklerin Tanınması, Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer
13) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, Bireysel Özelliklerin Tanınması, Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer
14) Meslek Psikolojik Danışmanlığı İlke ve Teknikleri Meslek Psikolojik Danışmanlığının Amaçları, Bireysel Özelliklerin Tanınması, Mesleki Rehberlik Programlarının Hazırlanması , Çalışma Grubu , Yapılandırılmış Mesleki Rehberlik Grubu, Seminer

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gysberg, N., Heppner, M. & Johnson, J. (2009).Career Counseling: Contexts, Processes, and Techniques. USA: American Counseling Association.
Diğer Kaynaklar: 1.Niles, S.G. & Harris-Bowlsbey, J. (2009). Career Development Interventions in the 21st Century (3rd Ed.). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill/Prentice Hall.
2.Zunker G. Vernon (2006) Career Counseling a Holistic Approach. Belmont.CA: Thomson Brooks
3.Dölek, N. (1994) Lise Öğrencileri İçin Mesleki Rehberlik Programı. Yayımlanmamış Seminer Materyali
4.Dölek,N (2010) GCDF . Yayımlanmamış Eğitim Notları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 12 % 24
Ödev 1 % 16
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 12 4 48
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 85

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.