REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG3201 Psikolojik Danışma Kuramları Güz 2 0 2 2
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin psikolojik danışma kuramları ile ilgili bilgi düzeyini artırmak ve psikolojik danışman olabilmek için kuram ve uygulama arasındaki bağlantıyı kurmalarına yardım etmeyi amaçlamaktadır. Psikolojik danışma kuramlarının terapötik süreçteki işlev ve rolünün kavranması hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojik danışman’ın taşıması gereken temel özellikleri ve değerleri kavrama
2. Psikolojik danışman olabilmek için kuramsal bilgi ile uygulama arasındaki bağlantıyı kurabilme
3. Kuramsal yaklaşımları kullanarak vaka analizi yapabilme
4. Psikolojik danışmadaki temel problemleri tanıyabilme
5. Psikolojik danışma problemlerine uygun çözümler üretebilme
6. Terapötik teknikler ve psikolojik danışma kuramlarının temel kavramlarını tanıyabilme
7. Psikolojik danışma kuramları ile bilgi düzeyini artırmak
8. Psikolojik danışma kuramlarının güçlü ve zayıf yönlerini tanıyabilme
9. Psikolojik danışma kuramlarını eleştirip değerlendirebilme

Dersin İçeriği

Psikolojik danışma kuramları dersi öğrencilerin psikolojik danışmaya ilişkin önemli kuramsal bakış açılarını öğrenmesi amacıyla 3 kredilik zorunlu bir ders olarak tasarlanmıştır. Bu dersin amacı psikolojik danışma kuramlarındaki temel kavram ve yapıları tarihsel fikir ve değişim mekanizmalarının güncel düşünce sistemleri ile birlikte tanıtmaktır. İnsanın değişimine ve danışan sorunlarını kuramsal çerçevede kavramsallaştırmaya dair özel bir vurgu yapılmaktadır. Psikolojik danışma alanındaki güncel araştırmaların yanısıra etik ve profesyonel konular dikkate alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; tanışma, ders içeriği, kaynaklar ve değerlendirme hakkında bilgi
2) Birey ve meslek insanı olarak psikolojik danışman Kuramın önemi ve kuramsal çerveve
3) Psikoanalitik kuram
4) Adlerian kuram
5) Varoluşçu kuram
6) Roger - Birey merkezli kuram
7) Rogeryen Kuram
8) Geştalt Kuramı
9) Bilişsel davranışçı kuram
10) Bilişsel davranışçı kuram
11) Gerçeklik kuramı
12) Postmodern yaklaşımlar: Pozitif Psikoloji
13) Çok kültürlü psikolojik danışma
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Corey, G. (2012). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy.

2. Murdock, N. L. (2009). Theories of counseling and psychotherapy: A case approach. Merrill/Pearson.
Diğer Kaynaklar: 1. Patterson, C.H. (1986). Theories of counseling and psychotherapy (4th Ed.). New York: Harper & Row Publishers.
2. Sharf, R.S. (2000). Theory and practice of counseling: Concepts and cases. New York: Wadsworth Publishing.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 40

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.