SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2008 Sosyal Değişim ve Tabakalaşma Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu derste sosyal dönüşüm, eşitsizlik, dışlama, yoksulluk, etnisite, toplumsal cinsiyet, sınıf, globalleşme, suç ve şehirleşme gibi başlıkların soyal değişme ve tabakalaşma ile ilişkisinin analizi amaçlanmaktadır. Dersin ilk bölümünde daha teori ağırlıklı çalışmalar bulunurken ikinci bölüm de örnek olayların ve ülkelerin tanımlanması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:
1) Sosyal değişme ve tabakalaşmaya dair sosyolojik literatürün analizi
2) Sosyal değişme kuramlarının tabakalaşma ile ilgisini araştırmak
3) Sosyal değişme ve tabakalaşma alanındaki temel kavramsal ve araştırma başlıklarının
tanımlanması
4) Sosyal tabakalaşma ve değişme alanındaki temel kuramsal yaklaşımların ve sınıf analizinin kavranılması
5) Türk toplumuna dair sosyal değişme ve tabakalaşma kuramlarının analizi

Dersin İçeriği

Bu derste, sosyal, ekonomik ve siyasi eşitsizliğin başlıca nedenleri tanımlanacaktır. Bireyler ve sınıflar için eşitsizliğin sonuçlarının neler olduğu değerlendirilecek ve eşitsizliğin yaratılması ve sürdürülmesi, siyasi, ekonomik ve sosyal güçlerin etkileri analiz edilecektir. Irkın, etnisitenin ve toplumsal cinsiyetin önemi, eşitsizliğin azaltılmasında sosyal politikanın kullanımı da tanımlanacaktır. Kabilelerden modern sınıflara kadar geniş bir spektrum bu bağlamda değerlendirilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve ders içeriği
2) Toplumsal tabakalaşmanın tanımı 1st, 2nd, and 3rd chapters of Kerbo's Social Change and Stratification
3) Toplumsal tabakalaşma için teorik modeller 4. bölüm
4) Toplumsal tabakalaşmaya modern yaklaşımlar 5. bölüm
5) Toplumsal tabakalaşmaya bir örnek: Amerika sınıf yapısı 6,7 ve 8. bölümler
6) Konu tekrarı ve vize
7) Fakirlik, refah, ırk ve cinsiyet 9, 10, 11. bölümler
8) Toplumsal hareketlilik ve meşruiyet 12, 13, 14. bölümler
9) Dünyada tabakalaşma 14. bölüm
10) Konu tekrarı ve vize
11) Japon Örneği 15. bölüm
12) Alman örneği 16. bölüm
13) Küresel fakir 17. bölüm
14) Türkiye örneği / Ödev teslimi Deniz Yükseker, ‘Neoliberal Restructuring and Social Exclusion in Turkey’, Turkey and the Global Economy: Neo-Liberal Restructuring and Integration in the Post-Crisis Era, eds. Z. Öniş and F. Şenses, Routledge 2009, pp. 262-280. Necmi Erdoğan (ed) Yoksulluk Halleri: Türkiye’de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, İletişim Yayınları 2007 (excerpts)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Harold Kerbo. Social Stratification and Inequality. New York: McGraw-Hill, 2009
Diğer Kaynaklar: "."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 14 14
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 3
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 3
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 2
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 3
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 2
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 2
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 3
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 3
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 3
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 3
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 3
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1