SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2004 Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntetimi ve Bilgisayar Uygulamaları II Bahar 3 2 4 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, bir yılda verilen iki derslik (SOC 2003 ve SOC 2004) bir ders serisinin ikincisidir. Birinci ders (SOC 2003) daha çok sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine kavramsal bir giriş iken, bu ders nicel veri analizine odaklanmaktadır. Konu başlıkları şunlardır: tanımlayıcı istatistik, hipotez test etme, örneklem dağılımları, t testi, varyans analizi (ANOVA) ve regresyon. Bunlara paralel bir öğrenme de, yukarıdaki analizleri yapabilmek için SPSS bilgisayar programını öğrenmek olacaktır. Buna ek olarak, öğrenciler birinci derste (SOC 2003) hazırladıkları araştırma planlarını uygulayacaklardır. Dolayısıyla, öğrenciler veri toplayacak ve uygun istatistiksel yöntemi kullanarak verileri analiz edeceklerdir. Veri toplama ve analizini bitirdikten sonra da araştırma raporlarını yazacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nicel araştırma türleri ile bu türlere karşılık gelen istatistiksel analiz yöntemleri arasındaki ilişkiyi belirlemek
2) Temel istatistiksel kavramlar, terimler ve prensipler için bir bilgi tabanı oluşturmak
3) Giriş düzeyindeki istatistiksel yöntemleri açıklamak
4) Farklı araştırma yöntemleri için gereken istatistiksel tekniklerle verileri özetleyerek göstermek
5) Elle ve bilgisayar kullanarak çeşitli yorumlayıcı istatistikleri hesaplamak
6) Katılımcılardan veri toplama tecrübesi edinmek
7) Verili araştırma metotları için istatistik analizi uygulamak
8) İstatistiksel analizler arasındaki farklerı açıklamak ve değişken ve araştırma sorusuna göre uygun tekniği belirlemek
9) Olasılık kuramıyla hipotez test etmek
10) Yazılım programlarıyla nicel verileri analiz etmek
11) Nicel bir araştırma raporu hazırlama konusunda bilgi ve becerileri geliştirmek

Dersin İçeriği

Tanımlayıcı istatistik; hipotez test etme; örneklem dağılımları; t testi; varyans analizi (ANOVA); regresyon; bu analizleri SPSS kullanarak yapma ve sonuçları yorumlama; bir araştırma planını uygulamaya koyma; bir araştırma raporu hazırlama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiksel yöntemlere giriş YOK
2) Tanımlayıcı istatistik Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
3) Tanımlayıcı istatistik Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
4) Normal dağılım Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
5) Normal dağılım Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
6) Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
7) Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
8) Konu tekrarı
8) SPSS ortamına giriş Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
9) İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
10) İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
11) Üç veya daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
12) Üç veya daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
13) Basit regresyon Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.
14) Basit regresyon Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course reader will be given weekly
Diğer Kaynaklar: Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009.

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage.


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 5 1 5
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 5 1 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 3
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 2
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 5
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 2
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 2
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 2
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 2
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1