SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2004 | Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntetimi ve Bilgisayar Uygulamaları II | Bahar | 3 | 2 | 4 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, bir yılda verilen iki derslik (SOC 2003 ve SOC 2004) bir ders serisinin ikincisidir. Birinci ders (SOC 2003) daha çok sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine kavramsal bir giriş iken, bu ders nicel veri analizine odaklanmaktadır. Konu başlıkları şunlardır: tanımlayıcı istatistik, hipotez test etme, örneklem dağılımları, t testi, varyans analizi (ANOVA) ve regresyon. Bunlara paralel bir öğrenme de, yukarıdaki analizleri yapabilmek için SPSS bilgisayar programını öğrenmek olacaktır. Buna ek olarak, öğrenciler birinci derste (SOC 2003) hazırladıkları araştırma planlarını uygulayacaklardır. Dolayısıyla, öğrenciler veri toplayacak ve uygun istatistiksel yöntemi kullanarak verileri analiz edeceklerdir. Veri toplama ve analizini bitirdikten sonra da araştırma raporlarını yazacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Nicel araştırma türleri ile bu türlere karşılık gelen istatistiksel analiz yöntemleri arasındaki ilişkiyi belirlemek 2) Temel istatistiksel kavramlar, terimler ve prensipler için bir bilgi tabanı oluşturmak 3) Giriş düzeyindeki istatistiksel yöntemleri açıklamak 4) Farklı araştırma yöntemleri için gereken istatistiksel tekniklerle verileri özetleyerek göstermek 5) Elle ve bilgisayar kullanarak çeşitli yorumlayıcı istatistikleri hesaplamak 6) Katılımcılardan veri toplama tecrübesi edinmek 7) Verili araştırma metotları için istatistik analizi uygulamak 8) İstatistiksel analizler arasındaki farklerı açıklamak ve değişken ve araştırma sorusuna göre uygun tekniği belirlemek 9) Olasılık kuramıyla hipotez test etmek 10) Yazılım programlarıyla nicel verileri analiz etmek 11) Nicel bir araştırma raporu hazırlama konusunda bilgi ve becerileri geliştirmek |
Tanımlayıcı istatistik; hipotez test etme; örneklem dağılımları; t testi; varyans analizi (ANOVA); regresyon; bu analizleri SPSS kullanarak yapma ve sonuçları yorumlama; bir araştırma planını uygulamaya koyma; bir araştırma raporu hazırlama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İstatistiksel yöntemlere giriş | YOK |
2) | Tanımlayıcı istatistik | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
3) | Tanımlayıcı istatistik | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
4) | Normal dağılım | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
5) | Normal dağılım | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
6) | Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
7) | Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
8) | Konu tekrarı | |
8) | SPSS ortamına giriş | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
9) | İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
10) | İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
11) | Üç veya daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
12) | Üç veya daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
13) | Basit regresyon | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
14) | Basit regresyon | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
Ders Notları / Kitaplar: | Course reader will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | Agresti, A., and B. Finlay. Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 4th Ed. New Jersey: Pearson, 2009. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 5 | 1 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 140 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 1 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 3 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | 5 |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 2 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 5 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | 5 |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 2 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 2 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 2 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 5 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 1 |