ENDÜSTRİYEL TASARIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2002 | Kırsal Sosyoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders Kırsal Sosyolojiye bir giriş niteliğindedir ve özellikle Türkiye'de kırsal alanlarda işleyen farklı mekanizmaları anlamak için öğrencilere gerekli araçları vermeyi amaçlamaktadır. Kırsal Sosyoloji, kırsal alanların belirli özelliklerine, kapitalist kırsal alanlara yayılmaya, küçük meta üretimine, kırsal kalkınmaya odaklanır. Kırsal alanlarda sosyolojik süreçlerin ve faktörlerin nasıl işlediğini anlamaya ve toplumsal ilişkileri dönüştürmeye çalışır. Ders öncelikle öğrencilere sosyolojik tahayyül ve kırsal sosyoloji kavramlarını tanıtır. Ardından, kapitalist ilişkilerin Anadolu kırsalına yayılmasına ve Türkiye Cumhuriyeti tarihi boyunca bugüne kadarki dönüşümüne odaklanmaktadır. Son olarak, genel olarak kırsal yaşamla ilgili çağdaş gelişmeleri anlamak için gıda sistemleri ve kentsel tarımın önemini vurgulamaktadır. Dersin sonunda öğrenciler, temel sosyolojik kavramları kırsal yaşam ve Türkiye'deki dönüşümleri ile ilişkilendirebilecek ve kırsal sorunları sosyolojik bakış açılarıyla kavramsallaştırabilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ders sırasında öğrenciler aşağıdakiler hakkında bilgi edineceklerdir: -Kırsal sosyolojinin kapsamı ve tanımı - Kapitalist tarımın ortaya çıkışı ve Türkiye'ye yayılması - Türkiye Cumhuriyeti üzerinden Türkiye'de tarım politikaları ve etkileri - tarim poli̇ti̇kalarinin dönüşümü ve bu dönüşümün sonuçlari - gıda sistemlerinin çalışması - kentsel tarim kavrami - tarim ve teknoloji̇ i̇le i̇lgi̇li̇ güncel geli̇şmeler |
Bu ders, kırsal sosyolojinin temel kavramlarını ve bu alanın tarihsel, sosyal ve ekonomik dönüşümlerini anlamayı amaçlar. Öğrenciler, kırsal bölgelerin kapitalist tarımın doğuşu ve gelişimi ile nasıl etkilendiğini ve Türkiye örneğinde tarımsal yapının nasıl dönüştüğünü inceleme fırsatı bulurlar. Ders, neoliberal politikaların kırsal yoksulluk üzerindeki etkilerini ve küreselleşmenin tarımsal üretim ve gıda sistemleri üzerindeki yansımalarını ele alır. Hem klasik hem çağdaş literatürü kapsayan ders içeriği, tarım ve gıda sistemlerini sürdürülebilirlik, güvenlik ve eşitlik açısından değerlendirmeye odaklanır. Film gösterimleri ve rapor sunumları gibi etkinliklerle, öğrencilerin eleştirel düşünme ve analiz becerilerini geliştirmesi hedeflenir. Genel olarak, ders, kırsal toplulukların değişen dinamiklerini sosyolojik bir perspektifle anlamak için kapsamlı bir çerçeve sunar. Bu dersin öğretim yöntemleri işbirlikli öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma ve diğer yöntemlerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sınıfla tanışma, ders izlencesinin ve okumaların üzerinden geçme | Mills, C.W. (1959). “Appendix: On Intellectual Craftsmanship” in the Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press. Pp. 195-227. Bourdieu, P. (1999). “Understanding” in Bourdieu P. et al ed. the Weight of the World: Suffering in Contemporary Society. Stanford: Stanford University Press. Pp.607-629. |
2) | Kırsal nedir? | Brown, David L and Kai A Schafft “Part 1- Thinking about Rural Places in Metropolitan Society” in Rural People and Communities in the 21st Century, Resilience and Transformation. Medforth, Polity Press. |
3) | Kapitalit tarımın ortaya çıkması ve Anadolu'ya yayılması | Quiz 1 Bernstein, H. (2010). “Introduction: the Political Economy of Agrarian Change”, “Production and Productivity” “Origins and Early Development of Capitalism” in Class Dynamics of Agrarian Change. Halifax, Winnipeg, Sterling: Fernwood Publishing, Kumarian Press. Pp. 1-37. Keyder, Ç. (1987). “Before Capitalist Incorporation” in State and Class in Turkey, A Study in Capitalist Development, London and New York: Verso. Pp 7-25. |
4) | Türkiye'de tarımın dönüşümü | *Keyder, Ç. (1993). “Petty Commodity Production in Agriculture” in P. Stirling (eds) Culture and Economy: Changes in Turkish Village. Cambridgeshire: the Eothen Press. Pp 171-187. Köymen, O. (1999) “Cumhuriyet Döneminde Tarımsal Yapı ve Tarım Politikaları” in Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 1-30. |
5) | Türkiye'de Tarımın Dönüşümü 2 | *Keyder, Ç. (1983). “Paths of Rural Transformation in Turkey,”, Journal of Peasant Studies, 11(1): 34-49 Boran, B. (1999) “Toplumsal Yapı Araştırmaları: İki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki” in Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 141-150. Kıray, M. (1999) “Sosyo-Ekonomik Hayatın Değişen Düzeni: Dört Köyün Monografik Karşılaştırılması” Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 151-162. |
6) | Türkiye'de Tarımın Dönüşümü 3 | Quiz 2 Aydın, Z. (2010) “Neo-Liberal Transformation of Turkish Agriculture,” Journal of Agrarian Change, 10:2, 149-187. Keyder, Ç. and Z. Yenal, (2011) “Agrarian Change under Globalization: Markets and Insecurity in Turkish Agriculture,” Journal of Agrarian Change, 11(1): 60–86. Karakılıç, İ.Z. (2021). “Social Memory of the Greek-Turkish Population Exchange in Daily Life: A Case Study of a Tobacco-Producing Village in Turkey”, Sociologia Ruralis, 61(4):96-115. |
7) | Vize | Midterm |
8) | Kırsal Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet | Özçatalbaş, O and B. Özkan (2003). “the Role of Women in Agriculture and Rural Development in Turkey”, Asian Journal of Women’s Studies, 9(4): 114-124. Oğuz, C. (2015). “Importance of Rural Women as Part of the Population in Turkey”, 2:101-110 |
9) | Kırsal Türkiye'de Yaşlanma | quiz 3 Güler, Z., N. Güler and D. Özsel (2016). “Kırsal Kesimde Yaşlı Kadın Olmak”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2):201-215. Kalkınma Atölyesi (2015). Yaşlanma ve Kırsal Yaşlılık, Mevcut Durum Raporu. Kalkınma Atölyesi, Ankara |
10) | Türkiye'de Mevsimlik Tarım İşçileri | Dedeoğlu, S. (2018). “Tarımsal Üretimde Göçmen İşçiler: Yoksulluk Nöbetinden Yoksulların Rekabetine”, Çalışma ve Toplum, 1: 37-67. Pelek, D. (2022). “Ethnic Reseidential Segregtion among Seasonal Migrant Workers: from Temporary Tents to New Rural Ghettos in Southern Turkey”, the Journal of Peasant Studies, 49(1): 54-77. |
11) | Gıda Sistemleri | quiz 4 Blay-Palmer, A. and B. Donald (2008). “The Industrial Revolution of Food” in A. Blay-Palmer ed. Food Fears: From Industrial to Sustainable Food Systems. Hampshire: Ashgate. Pp:17-43. Yenal D. and Z. Yenal. (1993). “The Changing World Food Order: The Case of Turkey,” New Perspectives on Turkey, 9: 20-46. |
12) | Kent Tarımı | Mougeot, L.J.A. (2005). “Introduction” in Mougeot, L.J.A. ed. Agropolis. Ottowa: International Development Research Center. Pp.1-31. Yan, D., L. Liu, X. Liu, and M. Zhang (2022). “Global Trends in Urban Agriculture Research: A Pathway towards Urban Resilience and Sustainability”, Land, 11 (117). |
13) | Tarım 4.0 | quiz 5 Carolan, M (2019). “Automated Agrifood Futures: Robotics, Labor, and the Distributive Politics of Digital Ariculture”, the Journal of Peasant Studies, 1-24. Lioutas, E.D. and C. Charatsari (2021). “Innovating Digitally: the New Texture of Practices in Agriculture 4.0.”, Sociologia Ruralis, 62:250-279. |
14) | Dönem konularının tekrarı ve ödev teslimi | term paper submission |
Ders Notları / Kitaplar: | Mills, C.W. (1959). “Appendix: On Intellectual Craftsmanship” in the Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press. Pp. 195-227. Bourdieu, P. (1999). “Understanding” in Bourdieu P. et al ed. the Weight of the World: Suffering in Contemporary Society. Stanford: Stanford University Press. Pp.607-629. *Hillyard, S. (2007). “A Problem in Search of Discipline” in S. Hillyard (eds), the Sociology of Rural Life, Oxford and New York, Berg, 2007. Pp 6-26. Lobao,L. (2007). “Rural Sociology” in C.D. Bryant and D.L. Peck (eds) 21st Century Sociology: A Reference Handbook, Thousand Oaks: SAGE Publication, 2007. Pp 265-275. Borras Jr., S.M. (2009). “Agrarian Change and Peasant Studies: Changes, Continuities, and Challenges- an Introduction”, the Journal of Peasant Studies, 36(1): 5-31. *Bernstein, H. (2010). “Introduction: the Political Economy of Agrarian Change”, “Production and Productivity” “Origins and Early Development of Capitalism” in Class Dynamics of Agrarian Change. Halifax, Winnipeg, Sterling: Fernwood Publishing, Kumarian Press. Pp. 1-37. Keyder, Ç. (1987). “Before Capitalist Incorporation” in State and Class in Turkey, A Study in Capitalist Development, London and New York: Verso. Pp 7-25. *Keyder, Ç. (1993). “Petty Commodity Production in Agriculture” in P. Stirling (eds) Culture and Economy: Changes in Turkish Village. Cambridgeshire: the Eothen Press. Pp 171-187. Köymen, O. (1999) “Cumhuriyet Döneminde Tarımsal Yapı ve Tarım Politikaları” in Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 1-30. *Keyder, Ç. (1983). “Paths of Rural Transformation in Turkey,”, Journal of Peasant Studies, 11(1): 34-49 Boran, B. (1999) “Toplumsal Yapı Araştırmaları: İki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki” in Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 141-150. Kıray, M. (1999) “Sosyo-Ekonomik Hayatın Değişen Düzeni: Dört Köyün Monografik Karşılaştırılması” Oya Baydar (eds) 75. Yılda Köylerden Şehirlere, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul. Pp 151-162. *Aydın, Z. (2010) “Neo-Liberal Transformation of Turkish Agriculture,” Journal of Agrarian Change, 10:2, 149-187. Keyder, Ç. and Z. Yenal, (2011) “Agrarian Change under Globalization: Markets and Insecurity in Turkish Agriculture,” Journal of Agrarian Change, 11(1): 60–86. Karakılıç, İ.Z. (2021). “Social Memory of the Greek-Turkish Population Exchange in Daily Life: A Case Study of a Tobacco-Producing Village in Turkey”, Sociologia Ruralis, 61(4):96-115. *Gülçubuk, B. and N. Aluftekin (2006), “Impact of International Agricultural Policies on Rural Poverty in Turkey”, International Business and Economics Research Journal, 5(1): 9-18. Öztürk, M. (2012). “Turkey’s Experience”, “Conclusion on Agriculture, Rural Life and Poverty in Turkey During the Age of Neo-Liberalism” in M. Öztürk, Agriculture, Peasantry and Poverty in Turkey in the Neo-Liberal Age, Wageningen: Wageningen Academic Publishers. Pp 179-205. *Yenal D. and Z. Yenal. (1993). “The Changing World Food Order: The Case of Turkey,” New Perspectives on Turkey, 9: 20-46. Koç, M., MacRea R., Mougeot, L.J.A. and J. Welsh (1999). “Introduction: Food Security is a Global Concern” in Koç, M., MacRea R., Mougeot, L.J.A. and J. Welsh ed. For Hunger-Proof Cities, Ottowa: International Development Research Center. 1-11. Blay-Palmer, A. and B. Donald (2008). “Food Fear: Making Connections” in A. Blay-Palmer ed. Food Fears: From Industrial to Sustainable Food Systems. Hampshire: Ashgate. Pp:1-11. *FAO (2018). Sustainable Food Systems, Concept and Frameworks. FAO. Pp 1-8. Blay-Palmer, A. and B. Donald (2008). “Growing Distance: the Separation of Farmers, Ecologies and Eaters” and “Creating Mutual Food Systems” in A. Blay-Palmer ed. Food Fears: From Industrial to Sustainable Food Systems. Hampshire: Ashgate. Pp:61-87 and 133-155. *Mougeot, L.J.A. (2005). “Introduction” in Mougeot, L.J.A. ed. Agropolis. Ottowa: International Development Research Center. Pp.1-31. Davidson, D.J. (2017). “Is Urban Agriculture a Game Changer or Window Dressing? A Critical Analysis of Its Potential to Disrupt Conventional Agri-Food Systems”, International Journal of Sociology of Agriculture and Food, 23(3):67-76. |
Diğer Kaynaklar: | Additional readings will be announced. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 41 | 41 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak | |
2) | Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek | |
3) | Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek | |
4) | Endüstri ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek | |
5) | Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek | |
6) | Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması | |
7) | Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak | |
8) | Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek | |
9) | Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak | |
10) | Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek | |
12) | Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek | |
13) | Tasarım sürecini, bireysel ve ekip olarak planlayabilmek, yönetebilmek ve yürütebilmek. |