KÜRESEL SİYASET VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TÜRKÇE, TEZSİZ, UZAKTAN ÖĞRETİM)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
UIL5201 Karşılaştırmalı Siyaset Bahar 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SİNEM ERAY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GİZEM ÇAKMAK
Prof. Dr. ALAEDDİN YALÇINKAYA
Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ALPER ECEVİT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencinin, toplumların iktisadi, siyasal ve askerî yapılarının analizinde karşılaştırmalı bakış açısı geliştirmesini sağlamaktır. Parlamenter sistemler ve başkanlık sistemleri, demokrasinin değişik görünümleri, ülke bazında devrimler, toplumsal hareketler ve bölgesel çalışmalar dersin konuları arasındadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Ders ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir.
Karşılaştırmalı Siyaset Metodları ve Yaklaşımları konusunda uzmanlaşarak uluslararası ilişkiler alanında yetkin bireyler olacaklardır.
Siyasal Rejimler, Kurumlar ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Demokrasi konusunda donanımlı, yetkin bireyler olarak yetiştirilmesi sağlanacaktır.
Farklı siyasal sistem ve rejimleri analiz ederek değerlendirecektir.
Pratik ve teorik bilgiyi birleştirerek uluslararası düzlemde ülke ve bölgeleri inceleyip, değerlendirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında siyaset biliminin temelini oluşturan kavramlar üzerinde durulacak, ülkelerin siyasal kurumları ve devlet sistemleri incelenecektir. Uluslararası alanda her biri kendine has özelliklere sahip olan ülkelerin geliştirmiş olduğu uygulamalar ve gelenekler incelenerek farklı sistemleri ve ülkelerdeki devlet sistemleri karşılaştırılacak. Türkiye'nin siyasi yapısı ele alınacaktır. Ders içerisinde ülke özelinde işlenecek devlet sistemleri ve siyasal yapı sınıflandırmaları ile öğrenciler sistemler arasında karşılaştırma yapabileceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siyaset ve Siyaset Bilimi- Sosyal Bilimler ve Siyasete Temel Yaklaşımlar Ön Okuma
2) Karşılaştırmalı Siyaset & Temel Konular ve Yaklaşımlar Ön Okuma
3) İdeolojiler ve İdeoloji Yelpazeleri Ön Okuma
4) Devletler ve Siyasi Sistemler Ön Okuma
5) Demokrasi ve Demokratik Siyaset Ön Okuma
6) Siyasî Partiler ve Parti Sistemleri Ön Okuma
7) Ara Sınav
8) Seçmenler, Seçimler ve Seçim Sistemleri Ön Okuma
9) Menfaat Grupları ve Sivil Toplum Kuruluşları Ön Okuma
10) Anayasa, Anayasal Yönetim ve İnsan Hakları Ön Okuma
11) Proje Sunumları
12) Proje Sunumları
13) Proje Sunumları
14) Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Emine Yavaşgel (2004), Seçim Sistemleri ve Türkiye’deki Durum, Nobel Yayın Dağıtım.

Heywood, Andrew (2011), Siyaset, Ankara: Adres Yayınları.

Juan Linz, Totaliter ve Otoriter Rejimler, İstanbul: Liberte Yayınları.

Özbudun, Ergun (2011) Otoriter Rejimler, Seçimsel Demokrasiler ve Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Parlak, Bekir ve Cantürk Caner (2009), Karşılaştırmalı Siyasal ve Yönetsel Yapılar, İstanbul: Aktüel Yayınları.

Lijphart, Arend (2006 [1999]), Demokrasi Motifleri, İstanbul: Salyangoz Yayınları.

Uysal, Ayşen ve Oğuz Toprak (2010) Particiler: Türkiye’de Partiler ve Sosyal Ağların İnşası, İletişim Yayınları.

Yazıcı, Serap (2011) Başkanlık ve Yari-Baskanlik Sistemleri: Türkiye İçin Bir Değerlendirme, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, syf.19-90
Diğer Kaynaklar: Huntington, Samuel (2010 [1991]), Üçüncü Dalga: Geç 20. Yüzyılda Demokratikleşme, İstanbul: Kilit Yayınevi.

Yıldız, Şaduman (2007) İktisadi Büyümeni Demokratikleşme Üzerine Etkileri, Basılmamış Y. Lisans Tezi.

Lane, Ruth (1997) Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı, İstanbul, Küre Y.

Moore, Barrington (2003 [1966]), Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri: Çağdaş Dünyanın Yaratılmasında Soylunun ve Köylünün Rolü, Ankara: İmge Kitabevi.

Skocpol, Theda (1999) Tarihsel sosyoloji, İstanbul: Tarih Vakfı Y.

Doğan, Adem ve Öztürk, Nazım (2010) Yeni Kalkınma Kuramları, Bütçe Dünyası Dergisi, No. 33.1, syf. 35-65.

Amin, Samir (1991) Eşitsiz Gelişme: Çevre Kapitalizminin Toplumsal Biçimleri Üzerine Bir Deneme, İstanbul: Arba Yayınları.

Özdemir, Süleyman (2004), Sosyal Gelişim Düzeyi Farklı Refah Devletlerinin Sınıflandırılması Üzerine Bir İnceleme, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, No. 49, syf.231-264.

Şenkal, Abdülkadir (2007), Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika, İstanbul: Alfa Yayınları, syf.273-332.

Tilly, Charles, (1995), Avrupa’da Devrimler: 1492-1992, İstanbul: Afa Yayınları.

Skocpol, Theda (2004 [1979]), Devletler ve Toplumsal Devrimler: Fransa, Rusya ve Çin’in Karşılaştırmalı Bir Çözümlemesi, Ankara: İmge Kitabevi.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 10 100
Sunum / Seminer 4 12 48
Proje 1 10 10
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
3) Devletin siyasi, ekonomik ve hukuki temelleri hakkında bilgi sahibi olmak. 5
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Programında yeterliliklere dayalı yüksek lisans derecesinin uzmanlık bilgi düzeyini geliştirmek ve derinleştirmek. 4
5) Uluslararası İlişkiler ve Siyaset alanıyla ilgili veri toplama, yorumlama ve yayma aşamalarında her koşulda toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. 4
6) Sosyal bilimlerde iyi bir formasyona sahip olabilmek. 4
7) Pratik ve teorik bilgilerin yer aldığı ülke ve bölgeleri uluslararası düzeyde incelemek ve değerlendirmek. 5
8) Dış politika oluşumu ve karar alma süreci bilgisine sahip olmak. 5
10) Uluslararası alanda çeşitli güvenlik sorunları, stratejileri ve pratik sonuçları açısından eleştirel olarak değerlendirmek. 4
11) Kavramlara, tartışmalara ve güncel konulara eleştirel bir bakış açısına sahip olmak. 4
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 4
13) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 5