SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1006 | Sosyal ve Kültürel Antropoloji | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki amacı vardır: İlki, öğrencilere antropolojinin din, ırk ve ırkçılık, millyetçilik, siyasi sistemler, geçinme stratejileri gibi temel kavramlarını tanıtmaktır. Bu temel kavram, düşünce ve konuların kavranmasını geliştirmek için dünyadaki birçok insan grubundan örnekler kullanılır. . İkinci olarak, Türkiye toplumunun bilinçli bir analizini yapabilmek için bu kavram ve perspektifleri hayatımızla ilişkilendiriyoruz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Irk ve ırkçılık, onun kökenleri ve sömürgecilik ile ilişkilerine dair bir anlayış geliştirmek. (2)Kültürel pratikler olarak etnik köken ve milliyetçiliğe dair bir anlayış geliştirmek. (3)Din, dünya görüşü, mit ve ritüelleri kavramak. (4)Toplumların geliştirdikleri birçok geçinme stratejisini öğrenmek. (5)‘Ekonomi’nin nasıl çalışıldığına dair bir anlayış geliştirmek. (6)Farklı siyasi örgütlenmelere dair teorileri tanımlamak. (7)‘Devlet’in nasıl çalışıldığına dair kavramları tanımlamak. (8)Antropolojik kavram ve teorileri varolan sosyo-kültürel pratiklerle ilişkilendirme becerisi kazanmak. (9)İnsanların sosyo-kültürel çeşitliliğini anlamak. |
Bu derste sosyo-kültürel antropolojinin ırk, etnik köken, milliyetçilik, din, geçinme stratejileri, siyasi örgütlenme gibi temel konuları ele alınır. Bu derste, günümüz toplumundaki sosyo-kültürel meselelerin daha bilinçli bir analizini gerçekleştirmek için sömestır boyunca geliştirilen pespektiflerin kullanılması amaçlanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve dersin çerçevesinin tanıtılması | |
2) | Irk ve ırkçılık | Lavenda & Schultz, 6.BÖLÜM |
3) | Irk, kölelik ve sömürgecilik | Lavenda & Schultz, 6.BÖLÜM |
4) | Etnik köken ve milliyetçilik | Lavenda & Schultz,6. BÖLÜM |
5) | Millet ve milliyetçilik | Benedict Anderson, Introduction, 1. BÖLÜM |
6) | Transnasyonalizm | Benedict Anderson, Introduction, 1.BÖLÜM |
7) | Dünya görüşü, mit, rituel | Lavenda & Schultz, 5. BÖLÜM |
8) | Din | Lavenda & Schultz, 5. BÖLÜM. |
9) | Vize | Konu tekrarı ve vize |
10) | Siyasi örgütlenmeler I | Lavenda & Schultz, 7. BÖLÜM |
11) | Siyasi örgütlenmeler II | Lavenda & Schultz, 7. BÖLÜM. |
12) | Devlet | Timothy Mitchell, “The Limits of the State: Beyond Statist Approaches and Their Critics” |
13) | Geçinme stratejileri I | Lavenda & Schultz,BÖLÜM 8 |
14) | Geçinme stratejileri II | Lavenda & Schultz,BÖLÜM 8. |
Ders Notları / Kitaplar: | Robert H. Lavenda and Emily A. Schultz. Core Concepts in Cultural Anthropology. Third Edition. Boston: McGraw Hill. 2007 Benedict Anderson. Imagined Communities. London: Verso. 1991 |
Diğer Kaynaklar: | Weekly readings will be provided Haftalık okumalar verilecektir |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | 2 |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | 3 |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | 2 |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | 1 |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | 1 |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | 2 |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | 2 |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | 1 |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek | 1 |