BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE,TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BES5224 | Yetişkinlerde Klinik Beslenme Sorunları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU |
Dersin Amacı: | Yetişkin hastalıklarında klinikte karşılaşılan beslenme sorunları, bu sorunların kaynakları, çözüm önerilerini ve hastane koşullarında gelişebilecek farklı durumlarda hastanın beslenmesi ile ilgili yapılacak değişiklikleri öğrenmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1-Klinik beslenmede sorunu olan hastanede yatan yetişkin hastaların diyetlerinde var olan beslenme sorunları ile ilgili değişiklik yapmayı öğrenecektir. 2-Klinik diyetisyenliği konusunda uygulamaları gözlem yaparak öğrenecektir. 3-Klinikte hasta izleminde uygulanacak yöntemleri öğrenecektir. 4-Hasta dosyası okuma, dosyadaki bilgileri analiz etme ve hastanın klinik ve laboratuvar bulgularına göre beslenme tedavisi planlamayı öğrenecektir. |
Yetişkin hastalıklarında karşılaşılan beslenme sorunlarının tespiti, takibi, farklı hastalıklara özel geliştirilen yaklaşımlar, çözümler ve bu sorun ve çözümlere yönelik gerçekleştirilen vaka çalışmaları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Klinikte gözlenen beslenme sorunları, sorunların tespiti ve takibi | |
2) | Beslenme durumu göstergeleri ve hastane malnütrisyonu | |
3) | Enteral ve parenteral beslenmeye ilişkin gözlenen beslenme sorunları | |
4) | Onkoloji Hastalarında Beslenme Sorunları | |
5) | Gastrointestinal sistem hastalıklarında beslenme sorunları | |
6) | Cerrahi operasyon öncesi ve sonrası görülen beslenme sorunları | |
7) | Klinik vaka çalışması | |
8) | Klinik vaka çalışması | |
9) | Klinik vaka çalışması | |
10) | Klinik vaka çalışması | |
11) | Klinik vaka çalışması | |
12) | Klinik vaka çalışması | |
13) | Klinik vaka çalışması | |
14) | Klinik vaka çalışması |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T,Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi,Ankara,2002. Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008. Munoz N. & Bernstein M. (2019). Beslenme değerlendirmesi: klinik ve araştırma uygulamaları. Jones & Barlett Learning Uluslararası beslenme ve diyet dergileri (European J Clin Nutr, JADA, Am J Clin. Nutr, vb.) ve kitaplar |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 10 |
Rapor Teslimi | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 90 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 10 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 11 | 154 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 5 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 4 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 4 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 4 |