BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE,TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BES5224 Yetişkinlerde Klinik Beslenme Sorunları Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU
Dersin Amacı: Yetişkin hastalıklarında klinikte karşılaşılan beslenme sorunları, bu sorunların kaynakları, çözüm önerilerini ve hastane koşullarında gelişebilecek farklı durumlarda hastanın beslenmesi ile ilgili yapılacak değişiklikleri öğrenmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1-Klinik beslenmede sorunu olan hastanede yatan yetişkin hastaların diyetlerinde var olan beslenme sorunları ile ilgili değişiklik yapmayı öğrenecektir.
2-Klinik diyetisyenliği konusunda uygulamaları gözlem yaparak öğrenecektir.
3-Klinikte hasta izleminde uygulanacak yöntemleri öğrenecektir.
4-Hasta dosyası okuma, dosyadaki bilgileri analiz etme ve hastanın klinik ve laboratuvar bulgularına göre beslenme tedavisi planlamayı öğrenecektir.

Dersin İçeriği

Yetişkin hastalıklarında karşılaşılan beslenme sorunlarının tespiti, takibi, farklı hastalıklara özel geliştirilen yaklaşımlar, çözümler ve bu sorun ve çözümlere yönelik gerçekleştirilen vaka çalışmaları.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinikte gözlenen beslenme sorunları, sorunların tespiti ve takibi
2) Beslenme durumu göstergeleri ve hastane malnütrisyonu
3) Enteral ve parenteral beslenmeye ilişkin gözlenen beslenme sorunları
4) Onkoloji Hastalarında Beslenme Sorunları
5) Gastrointestinal sistem hastalıklarında beslenme sorunları
6) Cerrahi operasyon öncesi ve sonrası görülen beslenme sorunları
7) Klinik vaka çalışması
8) Klinik vaka çalışması
9) Klinik vaka çalışması
10) Klinik vaka çalışması
11) Klinik vaka çalışması
12) Klinik vaka çalışması
13) Klinik vaka çalışması
14) Klinik vaka çalışması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T,Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 4. baskı, Hatiboğlu Yayınevi,Ankara,2002.
Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008.
Munoz N. & Bernstein M. (2019). Beslenme değerlendirmesi: klinik ve araştırma uygulamaları. Jones & Barlett Learning
Uluslararası beslenme ve diyet dergileri (European J Clin Nutr, JADA, Am J Clin. Nutr, vb.) ve kitaplar

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 20
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 20
Final 1 % 10
Rapor Teslimi 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 90
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 10
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 11 154
Ödevler 1 2 2
Rapor Teslimi 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 3
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
7) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 4
8) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
9) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 4
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 4
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4