HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3086 Bilim Tarihi ve Felsefesi Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Dersin Amacı: Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavramların gelişim ve dönüşümleri üzerinde yoğunlaşılması, öğrencilerin söz konusu kavramları tanıması, eleştirel bir yaklaşımla irdelemeleri, çözümlemeleri ve bunlarla ilgili kendi özgün sentezlerini oluşturmaları amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bilimin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder.
Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder.
Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo- kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir.
Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder.
Sorumluluk alma ve karar alma becerisi geliştirir.
Bilimsel bilgiye yönelik temel eleştirileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir.

Dersin İçeriği

Bilim tarihi ve felsefesindeki temel kavram ve tartışma başlıklarının interdisipliner bir yaklaşımla analiz edilmesi. •Kültür, teknoloji, bilim ve felsefe kavramlarına giriş. •Mezopotamya’da Bilim•Antik Yunanda: Bilim ve Felsefe•Ortaçağ Avrupası ve Skolastik Felsefe. •İslam Kültür Coğrafyasında Bilim ve felsefe: İbn’i Haldun. •Rönesans Avrupası’nda Bilim ve Felsefe. •Aydınlanma ve Pozitivizm Çağında; Bilim Felsefesi •Viyana Çevresi •Karl R. Popper: Bilimsel Araştırmanın Mantığı •Imre Lakatos: Bilimsel Araştırma Programlarının Yöntembilgisi. •Karl R. Popper: Yönteme Hayır. •Thomas s. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı. •Willar v. O. Quine: Deneyciliğin İki Dogması

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı ve bilginin tarihi
2) İnsani bilginin kaynakları
3) Bilgi türleri
4) Bilgide doğruluk sorunu
5) Batılı bilginin ontolojik temelleri ve temel bilgi kuramları
6) Batılı bilginin gelişim tarihi: bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi
7) Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri.
8) Ara Sınav - Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri
9) Sosyal bilimlerde temel yaklaşımlar: Pozitivist bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntemi ve teknikleri
10) Pozitivist bilim anlayışına bağlı yaklaşımlar
11) Pozitivizme yönelik eleştiriler
12) Yorumcu bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntem ve teknikleri
13) Yorumcu bilim anlayışına bağlı temel yaklaşımlar ve yorumcu bilim anlayışına yönelik eleştiriler
14) Bütüncü bilim anlayışı, temel kabuller, yöntem ve araştırma teknikleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: J.E. McClellan III-H. Dorn (çev.H. Yalçın), Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji, (Ankara:Arkadaş Yayın. 2006). Patricia Fara: Bilim Dört Bin Yıllık Bir Tarih, İstanbul: Metis, 2012. Clifford D. Conner Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010. Cemal Yıldırım Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitapevi, 2012. Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008. Colin A. Ronan (trns. E. İhsanoğlu-F. Günergun), Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilim Tarihi ve Gelişimi), 2. ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2003). George Basalla (trns. C. Soydemir), Teknolojinin Evrimi, 13th ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2008).
Diğer Kaynaklar: J.E. McClellan III-H. Dorn (çev.H. Yalçın), Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji, (Ankara:Arkadaş Yayın. 2006). Patricia Fara: Bilim Dört Bin Yıllık Bir Tarih, İstanbul: Metis, 2012. Clifford D. Conner Halkın Bilim Tarihi, Ankara: Tübitak, 2010. Cemal Yıldırım Bilim Tarihi İstanbul: Remzi Kitapevi, 2012. Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı, İstanbul: Kırmızı, 2008. Colin A. Ronan (trns. E. İhsanoğlu-F. Günergun), Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilim Tarihi ve Gelişimi), 2. ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2003). George Basalla (trns. C. Soydemir), Teknolojinin Evrimi, 13th ed. (Ankara: TÜBİTAK Yayın. 2008).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek.
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek.
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek.
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.