HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3089 Sağlıkta Güvenlik ve Kalite Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT
Dersin Amacı: İşçi sağlığı ve boyutları, işçi sağlığının nitelikleri ve önemi, işyerlerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği uygulamaları, risk gruplarına yönelik politikalar, işyeri hemşiresi açısından işçi sağlığı, iş güvenliği mevzuatı,,çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, iş hijyeni ve kimyasal etkenler, işyerinde fiziksel etkenler, iş kazalarına genel bakış, işyerinde ilk yardım örgütlenmesi ve ilk yardım eğitimi gibi konularda bilgili ve bilinçli sağlık insan gücü yetiştirmek, işyeri hemşiresinin rol ve görevleri benimsetmektir Kalite yönetiminin sağlık hizmetlerinde önemini vurgulamak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
"İş sağlığı ve iş güvenliği hemşireliği ile ilgili kavramların karşılığını ifade edebilir
"
"İş sağlığı ve işyeri güvenlği ile ilgili mevzuatların özelliklerini açıklayabilir
İşyerinde çalışan risk gruplarına yönelik mevzuat ve uygulamaları söyleyebilir"
"İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını açıklayabilir
İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımının önemini açıklayabilir"
"İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımla ilgili çalışanlara eğitim verebilir
Meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemini açıklayabilir
Meslek hastalıkları açısından çalışanlara eğitim verebilir"
Kalitenin önemini bilir
Kalite yönetimi uygulamalarını bilir
Kalite yönetimi uygulamalarını değerlendirir
Takım içinde verimli çalışabilir.

Dersin İçeriği

Çağdaş sağlık anlayışı, işçi sağlığının boyutları, nitelikleri ve önemi, işyerinde işçi sağlığı uygulamaları, çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, işle ilgili hastalıklar, metallerle olan meslek hastalıklarının irdelenmesi (civa ve kurşun), solventlerle olan meslek hastalıklarının irdelenmesi, organik fosforlu insektisitler, çalışma hayatında rastlanan tozlar ve sağlık sakıncaları, iş kazalarına genel bakış.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş sağlığı ve tarihçesi, Türkiyede iş sağlığı/Uygulama
2) İş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili mevzuat ve yasalar/Uygulama
3) İşyerinde çalışan sağlık insan gücü/Uygulama, Kadın işçiler/Uygulama, Çocuk işçiler/Uygulama
4) Meslek hastalıkları I/Uygulama
5) Meslek hastalıkları II ve korunma yolları/Uygulama
6) Meslek kazaları I/Uygulama
7) Meslek kazaları II ve korunma yolları/Uygulama
8) Ara Sınav Kalite yönetimine giriş ve Kalite yönetiminini Türkiye'deki ve dünyadaki tarihi gelişimi
9) Kalite kontrol ve kalite güvencesi kavramları, Toplam kalite yönetimi ve unsurları, Akreditasyon kalibrasyon kavramları
10) Hizmet kalitesinin değerlendirilmesi
11) Sağlıkta kalite standartları (SKS Versiyon 5)
12) Kalite Kontrol çemberleri
13) İstatistiksel Kalite KOntrol Yöntemleri
14) Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi uygulama örnekleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Türkiyede iş sağlığı konusuna genel bakış,Hacettepe halk sağlığı vakfı,1998 -İş yeri hekimliği ders notları,TTB YAYINI,2001 -Bertan M,Güler Ç.Halk Sağlığı Temel Bilgiler Güneş Kitabevi Ankara,1995,2006. -Halk sağlığı hemşireliği ders kitabı.Vehbi Koç Vakfı ayınları,no:14,1998,İstanbul -Ders notları.Ayşe Sayan -Toplum sağlığı ve hemşireliği,Zafer Öztek,Gülümser Kubilay,1993,Ankara Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı (2015). Sağlıkta Kalite Standartları Hastane (SKS Versiyon 5).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek.
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak.
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek.
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek.
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek.
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek.
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.