BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NTD2105 Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi I Güz 3 2 4 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersi amacı farklı hastalıklarda uygulanacak tıbbi diyet tedavilerinin öğrencilere aktarılmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Farklı hastalıkların neden olduğu makro ve mikro besin metabolizmasındaki farklılıkları karşılaştırır.
2- Hastalıklarla ilişkili biyokimyasal bozuklukları belirler.
3- Hastanın beslenme durumunu değerlendirir.
4- Hastanın klinik durumuna göre diyet tedavisini planlar.
5- Diyet tedavisinin hasta üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerekirse gerekli değişiklikleri yapar.
6- Hastalara beslenme eğitimi verir.
7- Hastanın diyetinin hastane mutfağından hastaya hijyenik ve istenilen formda ulaşmasını sağlar.
8- Hastaların beslenme gereksinimlerini hesaplar.

Dersin İçeriği

Vücut ağırlığının denetimi, kalp-damar hastalıkları, diyabet, sindirim sistemi hastalıkları ve bağışıklık sistemi hastalıklarının tıbbi diyet tedavisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon ve tanışma Temel Kavramlar + Vücut ağırlığı yönetimi ve beslenme Ders Programı İncelemesi
2) Vücut ağırlığının yönetimi ve beslenme
3) Kardiyovasküler hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi
4) Kardiyovasküler hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi
5) Diyabet ve beslenme
6) Diyabet ve beslenme
7) Diyabet ve beslenme Vizeye hazırlık mini sınavı
8) Ara Sınav
9) Ağız, diş ve üst gastrointestinal sistem hastalıkları için tıbbi beslenme tedavisi
10) Alt gastrointestinal sistem hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi
11) Romatizmal Hastalıklar İçin Tıbbi Beslenme Terapisi
12) Bağışıklık ve beslenme
13) Yeme bozuklukları ve beslenme
14) Ders değerlendirmesi Final öncesi mini sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: St. Louis, Mo. : Saunders/Elsevier, 2008. xxiv, 1352 page. Krause’s food and nutrition therapy/ edited by L. Kathleen Mahan, Sylvia Escott-Stump
Genel beslenme/ Ayşe Baysal. By: Baysal, Ayşe. Ankara : Hatiboğlu Yayınları, 2012. 380 pages
Diyet el kitabı / Ayşe Baysal, Meral Aksoy, H. Tanju Besler, Nazan Bozkurt, Sevim Keçecioğlu, Seyit M. Mercanlıgil, Türkan Kutluay Merdol, Gülden Pekcan, Emine Yıldız
Diğer Kaynaklar: St. Louis, Mo. : Saunders/Elsevier, 2008. xxiv, 1352 page. Krause’s food and nutrition therapy/ edited by L. Kathleen Mahan, Sylvia Escott-Stump
Nutrition : an approach to good health and disease management / edited by Jay Mirtallo and Esperanza J. Carcache. Sharjah, United Arab Emirates : Bentham Science Publishers, [2016] 1 online resource (362 pages)
Genel beslenme/ Ayşe Baysal. By: Baysal, Ayşe. Ankara : Hatiboğlu Yayınları, 2012. 380 pages
Diyet el kitabı / Ayşe Baysal, Meral Aksoy, H. Tanju Besler, Nazan Bozkurt, Sevim Keçecioğlu, Seyit M. Mercanlıgil, Türkan Kutluay Merdol, Gülden Pekcan, Emine Yıldız
Ankara : Hatiboğlu, 2014. 654 pages
GUIDELINES OF THE TURKEY ASSOCIATION OF ENDOCRINOLOGY AND METABOLISM

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 25
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 8 104
Ödevler 1 0 0
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 2
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 2
3) Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. 3
4) Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. 4
5) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 4
6) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
8) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 4
11) Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 4
12) Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 4