TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MED3038 Medikal Epigenetik Bahar 0 0 3 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TİMUÇİN AVŞAR
Dersin Amacı: Bu ders epigenetik fenomenleri inceler: genin kalıtsal alternatif durumları, nükleotid kompozisyonunda (mutasyonlar) bir değişiklikten kaynaklanmayan aktiviteler gibi. Epigenetik mekanizmalar normal gelişmeyi düzenler ve disregülasyonu, kanser ve davranışsal hastalıklar dahil çeşitli hastalıklarda rol oynar.Son zamanlarda kromatinin çevre ve genomik bilgi arasındaki arayüz olduğu ortaya çıkmıştır: epigenetik mekanizmalar uygun stres tepkileri için önemlidir. Erişilebilir genomun kontrolüne katkıda bulunurken kromatin organizasyonu, histon modifikasyonları, DNA metilasyonu, polycomb baskı ve kodlayıcı olmayan RNA'lar ders kapsamında tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Epigenetiğin tam olarak anlaşılmasını ve gen regülasyonunda ve hastalıktaki önemini açıklayabilmesi gerekir.
2. DNA metilasyonu ve histon modifikasyonlarının analizi etrafında küresel teorik ve pratik kavramlarını kazanmış olmalıdır.
3. Epigenetik regülasyonda kodlamayan RNA'ların rolünü açıklayabilir.
4. Mendelian ve epigenetik kalıtım arasındaki farklılıkları anlatabilir.
5. Konu ile ilgili tartışılan makalelerin eleştirel analizini vurgular ve Epigenetik'teki mevcut sorulara odaklanabilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, yapıyı (örneğin DNA metilasyonu, histon modifikasyonu ve kromatin yeniden modellemesi), epigenomun fonksiyonunu (gen transkripsiyonunun düzenlenmesi) ve genomla olan ilişkisini derinlemesine anlayacaktır. Temel epigenetik prensipleri kapsayan, sağlık ve hastalıkta epigenetik varyasyonun rolünü ve epigenomik bilgilerin altta yatan hastalık mekanizmalarının keşfini nasıl kolaylaştırabileceğini anlamanızı sağlayacaktır. Yaşlanmaya ve çevresel faktörlere yanıt olarak epigenomun idrar yapıcı niteliği eleştirel olarak değerlendirilecek ve mevcut epigenetik araştırmalardaki potansiyel tuzaklar tartışılacaktır. Modülün bir sonraki kısmı, belirli kanserlerin (örneğin prostat kanseri) teşhisi, tedavisi ve izlenmesi için epigenomik alanının halihazırda nasıl uygulandığına odaklanacaktır. Dersin son kısmı, insan sağlığı ve hastalığı bağlamında epigenomu sorgulamak için kullanılan farklı genomik teknolojileri ve biyoinformatik tekniklerini karşılaştıracak ve karşılaştıracaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; Epigenetik nedir ?; Kromatin yapısı; Histon modifikasyonları
2) DNA metilasyonu -Enzimler; Replikasyon
3) Histonlar - Çeşitleri; Modifikasyonlar; Enzimler; Histon kodu
4) Histon çeşitleri - Sentromerık; Özel varyantlar; Mayotik Süreç
5) Nükleozomlar - Konumlandırma; Transkripsiyon; Nükleosom kodu
6) ncRNA, Polycomb and Trithorax
7) Uzun ncRNA, Chr. X inaktivasyonu
8) Embriyo ve Gelişim
9) Genomik Etiketleme Mekanizması
10) Paramutasyonlar
11) Evrim ve Epigenetik
12) Epigenetik Kalıtım
13) Kök Hücre Epigenetiği
14) Kanser Epigenetiği

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Medical EpigeneticsEditors: Trygve Tollefsbol eBook ISBN: 9780128032404, Hardcover ISBN: 9780128032398 Imprint: Academic Press Page Count: 924"
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 3
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 1
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 2
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 2
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 2
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. 2
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. 2
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 2
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. 3
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. 2
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. 2
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. 2
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 2
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 2
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 1
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 2
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 2
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler