HUKUK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW2006 | Hayvan Hakları | Bahar | 0 | 2 | 1 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MERT NOMER |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin hayvan haklarını teorik ve felsefi perspektifler aracılığıyla anlamalarını geliştirmeyi, eleştirel düşünme becerilerini güçlendirmeyi ve insan-hayvan ilişkilerinin hukuki ve etik boyutları hakkında farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır. Tarihsel, kültürel ve hukuki bağlamları inceleyerek, öğrenciler hayvan hakları söylemini şekillendiren temel tartışmaları ve hukuktaki uygulamalarını keşfedeceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenciler: 1. Hayvan refahı ve hayvan hakları arasındaki farkları ve bunların hukuki ve felsefi temellerini anlayacaktır. 2. Faydacılık, hak temelli ve abolisyonist yaklaşımlar gibi temel hayvan hakları teorilerini ve Singer, Regan ve Francione gibi düşünürlerin görüşlerini analiz edecektir. 3. İnsan-hayvan ilişkilerinin tarihsel gelişimini ve bunların hukuki ve etik sonuçlarını inceleyecektir. 4. Kişilik statüsü, vesayet modelleri ve Türkiye’deki hayvan haklarına ilişkin yasal ve yargısal gelişmeler gibi hukuki çerçeveleri öğrenecektir. 5. Günümüzdeki hayvan hakları ve aktivizmle ilgili sorunları ele almak için eleştirel düşünme ve hukuki muhakeme becerilerini geliştirecektir. |
Ders, hayvan hakları teorisini felsefi, hukuki ve etik açılardan ele alarak insan-hayvan ilişkilerinin tarihsel dönüşümünü inceler. Doğal hukuk, faydacılık, hak temelli yaklaşımlar ve abolisyonist teori gibi temel teorileri analiz eder. Antroposentrizm, etik sorumluluklar, hayvanların hukuki statüsü ve temsil modelleri üzerine tartışmalar yürütür. Bentham, Singer, Regan, Francione ve Nussbaum gibi düşünürlerin yaklaşımlarını ele alır. Hayvan haklarının adalet teorileriyle ilişkisini, küresel perspektifleri ve Türkiye’deki yasal gelişmeleri değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction | |
2) | Basic Concepts of Animal Rights Theory | |
3) | Anthropocentrism | |
4) | Animals in Utilitarian Tradition | |
5) | Rights-Based Approaches | |
6) | Abolitionist Theory | |
7) | Ethics, Dignity and Responsibilities Towards Animals | |
8) | Legal Status and Personhood Debates | |
9) | Midterms | |
10) | Legal Representation Models | |
11) | Welfare and Rights Paradigm | |
12) | Animals and Theory of Justice | |
13) | Animals in Turkish Law I | |
14) | Animals in Turkish Law II |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | ● Singer, Peter. Animal Liberation Now: The Definitive Classic Renewed. New York: Harper Perennial, 2023. ● Regan, Tom. The Case for Animal Rights. Berkeley: University of California Press, 2004. ● Francione, Gary L. Animals, Property, and the Law. Philadelphia: Temple University Press, 1995. ● Donaldson, Sue, and Will Kymlicka. Zoopolis: A Political Theory of Animal Rights. Oxford: Oxford University Press, 2011. ● Sunstein, Cass R., and Martha C. Nussbaum, eds. Animal Rights: Current Debates and New Directions. Oxford: Oxford University Press, 2005. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Küçük Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 96 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2) | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | 3 |
3) | Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | 4 |
4) | Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
5) | Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 2 |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | |
7) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | 5 |
8) | Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
9) | Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
10) | Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | |
11) | Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |
12) | Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | 3 |
13) | Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | |
14) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
15) | Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | |
16) | Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | |
17) | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | |
18) | Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |