SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4902 | Türk Sineması II | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, 1990 sonrası Türk sinemasının Türkiye toplumunun sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümü ekseninde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilere Türkiye sinemasındaki ve toplumundaki temel meseleleri tartışmalarına imkan verecek kuramsal temeli sağlamayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yeni Türkiye Sineması’na ilişkin eleştirel bir perspektif geliştirecek; 2. Filmlerin sosyo-politik bağlamlarına ilişkin bir anlayış geliştirecek; 3. Film çalışmalarındaki bazı temel meseleleri toplumdaki gelişmeler ekseninde değerlendirebilecek; 4. Farklı anlatı biçimlerini ve ürettikleri görme biçimlerini değerlendirebilecek; 5. Türkiye’deki modernleşme sürecini anlamlandırabilecek. |
Bu ders, 1990 sonrası Türkiye sinemasını Türkiye toplumundaki sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümler ekseninde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, film çalışmalarına ve Türkiye toplumuna ilişkin bazı temel meseleleri ele alırken yararlanabilecekleri teorik bir çerçeve sunmayı hedeflemektedir. Bu derste, Türkiye sineması Türkiye’deki modernleşme süreciyle ilişkili olarak ele alınacaktır. Seçilen filmlerin anlatısal biçimleri ve içerikleri çoklu perspektiflerden değerlendirilecek ve yeni Türkiye sineması adalet, etik, kimlik (ulusal, etnik, cinsel vs.), gelenek ve modernlik kavramlarıyla ilişkiki olarak tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I | |
3) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II | |
4) | Yeni Türkiye Sineması: Ana Kavramlara Giriş | |
5) | Yeni Politik Filmler ve Bastırılanın Geri Dönüşü | Güneşe Yolculuk (Yeşim Ustaoğlu, 1999) [PN 1997.G86 2004] |
6) | Yeni Türkiye Sineması'nda Kent: Ev ve Öteki | Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002) [PN 1995.9 .F67U93 [2005] |
7) | Zeki Demirkubuz Sineması: Mutlaklık ve Muğlaklık | Üçüncü Sayfa (Zeki Demirkubuz, 1999) |
8) | Reha Erdem Sineması: İçgüdüsel Olan | Kosmos (Reha Erdem, 2010) |
9) | Ödev Sunumları | |
10) | ||
10) | Semih Kaplanoğlu Sineması: Stil Olarak Gelenek | Yumurta (Semih Kaplanoğlu, 2007) [PN 1997.2.Y87 2007] |
11) | Gündelik Olanın Minimalizmi | Yozgat Blues (Mahmut Fazıl Coşkun, 2013) [PN 1997.2.Y69 2013] |
12) | Yeni Politik Sinema | Abluka (Emin Alper, 2015) |
13) | Yeni Yeni Sinema: Sorunsallaştırılan İkilikler | |
14) | Eve Özlem | Kaygı (Ceylan Özgün Özçelik, 2017) |
Ders Notları / Kitaplar: | Önerilen Okuma Listesi: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Diğer Kaynaklar: | Recommended Reading List: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |