AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4902 | Türk Sineması II | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, 1990 sonrası Türk sinemasının Türkiye toplumunun sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümü ekseninde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilere Türkiye sinemasındaki ve toplumundaki temel meseleleri tartışmalarına imkan verecek kuramsal temeli sağlamayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yeni Türkiye Sineması’na ilişkin eleştirel bir perspektif geliştirecek; 2. Filmlerin sosyo-politik bağlamlarına ilişkin bir anlayış geliştirecek; 3. Film çalışmalarındaki bazı temel meseleleri toplumdaki gelişmeler ekseninde değerlendirebilecek; 4. Farklı anlatı biçimlerini ve ürettikleri görme biçimlerini değerlendirebilecek; 5. Türkiye’deki modernleşme sürecini anlamlandırabilecek. |
Bu ders, 1990 sonrası Türkiye sinemasını Türkiye toplumundaki sosyal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümler ekseninde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, film çalışmalarına ve Türkiye toplumuna ilişkin bazı temel meseleleri ele alırken yararlanabilecekleri teorik bir çerçeve sunmayı hedeflemektedir. Bu derste, Türkiye sineması Türkiye’deki modernleşme süreciyle ilişkili olarak ele alınacaktır. Seçilen filmlerin anlatısal biçimleri ve içerikleri çoklu perspektiflerden değerlendirilecek ve yeni Türkiye sineması adalet, etik, kimlik (ulusal, etnik, cinsel vs.), gelenek ve modernlik kavramlarıyla ilişkiki olarak tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam I | |
3) | Türkiye Sineması: Tarihsel Bağlam II | |
4) | Yeni Türkiye Sineması: Ana Kavramlara Giriş | |
5) | Yeni Politik Filmler ve Bastırılanın Geri Dönüşü | Güneşe Yolculuk (Yeşim Ustaoğlu, 1999) [PN 1997.G86 2004] |
6) | Yeni Türkiye Sineması'nda Kent: Ev ve Öteki | Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002) [PN 1995.9 .F67U93 [2005] |
7) | Zeki Demirkubuz Sineması: Mutlaklık ve Muğlaklık | Üçüncü Sayfa (Zeki Demirkubuz, 1999) |
8) | Reha Erdem Sineması: İçgüdüsel Olan | Kosmos (Reha Erdem, 2010) |
9) | Ödev Sunumları | |
10) | ||
10) | Semih Kaplanoğlu Sineması: Stil Olarak Gelenek | Yumurta (Semih Kaplanoğlu, 2007) [PN 1997.2.Y87 2007] |
11) | Gündelik Olanın Minimalizmi | Yozgat Blues (Mahmut Fazıl Coşkun, 2013) [PN 1997.2.Y69 2013] |
12) | Yeni Politik Sinema | Abluka (Emin Alper, 2015) |
13) | Yeni Yeni Sinema: Sorunsallaştırılan İkilikler | |
14) | Eve Özlem | Kaygı (Ceylan Özgün Özçelik, 2017) |
Ders Notları / Kitaplar: | Önerilen Okuma Listesi: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Diğer Kaynaklar: | Recommended Reading List: Abisel, Nilgün (2006). Türk Sineması Üzerine Yazılar. İstanbul: Phoenix Yayınları [PN 1993.5 .T9A24 1994] Abisel, Nilgün (2013). Çok Tuhaf, Çok Tanıdık. İkinci Basım. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.Ç65 2005] Adanır, Oğuz (2006). Kültür, Politika ve Sinema. İstanbul: +1 yayınları [PN 1993.5 .T8A33 2006] Arslan, Savaş (2010). Cinema in Turkey: A New Critical History. New York: Oxford University Press [PN 1993.5 .T8A77 2011] Arslan, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1995.9 .S6A77 2010] Arslan, Umut Tümay (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil. İstanbul: Metis Yayınları [PN 1993.5.A77 2005] Dönmez-Colin, Gönül (2008). Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging. London: Reaktion Books [PN 1993.5 .T8D66 2008] Erdoğan, Nezih (2017). Sinemanın İstanbul’da İlk Yılları Modernlik ve Seyir Maceraları. İstanbul: İletişim Yayınları [PN 1993.5 .T8E73 2017] Erdoğan, Nezih. “Yeşilçam’da Sessiz Bedenler, Bedensiz Sesler”. http://www.neziherdogan.net/articles/filmsoundtr/bedenses.htm Erdoğan, Nezih (1995). “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”. Toplum ve Bilim. Sayı:67, ss.178-196 [https://www.academia.edu/24560438/Ulusal_Kimlik_Kolonyal_Söylem_ve_Yeşilçam_Melodramı] Mutlu, Dilek Kaya (2010). “Between Tradition and Modernity: Yeşilçam Melodrama, Its Stars and Their Audiences”. Middle Eastern Studies. 46:3, ss.417-431 [https://www.researchgate.net/publication/233063189_Between_Tradition_and_Modernity_Yesilcam_Melodrama_its_Stars_and_their_Audiences] Scognamillo, Giovanni (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları [PN 1993.5 .T84S36 2003] Suner, Asuman (2009). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. London: I.B. Tauris. [PN 1993.5 .T8S86 2010] |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. | 2 |
2) | AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. | 2 |
3) | AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. | 3 |
4) | Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. | 2 |
5) | Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. | 1 |
6) | AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. | 1 |
7) | Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. | 2 |
8) | AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. | 2 |
9) | AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. | 2 |
10) | AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. | 2 |
11) | AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. | 2 |
12) | Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. | 3 |