EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4553 | İktisadi Gelişme ve Büyüme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEYFETTİN GÜRSEL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR |
Dersin Amacı: | Bu ders ekonomik büyüme ve kalkınma teorilerine odaklanır. Uzun dönemde ekonomik büyümenin belirleyicilerini keşfetmeyi amaçlar. Hem ekonomik büyümenin analitik modellerine hem de ampirik uygulamalarına odaklanır. Ekonomik büyümenin mekaniğine, teknolojik değişime, gelir kaynaklarına ve ülkeler arasındaki büyüme farklılıklarına ışık tutmaya çalışır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • açıklanması gereken ekonomik büyüme gerçeklerini anlayabilecek, • ekonomik büyümeyi tanımlamak ve hesaplamak ve temel belirleyicilerini anlayabilecek, • temel büyüme modellerini tanımlayabilecek, • Solow büyüme modelinin ampirik uygulamalarını açıklayabilecek, • kişi başına düşen gelir farklılıklarını analiz etmede ekonomik büyüme teorilerinden yararlanabilecek ve ekonomik büyüme teorilerinin çıkarımlarını tartışabilecek, • büyümeyle ilgili değişkenler ve kalkınma arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecektir. |
Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı, Teknoloji Destekli Öğrenme, Tartışma ve Problem Çözme şeklindedir. • Giriş - Ders müfredatının incelenmesi • Büyüme Üzerine Gerçekler - Neden büyüme çalışıyoruz? • GSYİH - GSYİH nasıl ölçülür? (Ölçekler: logaritmik, düzey) • Analitik Çerçeve - Kaldor Facts • Solow Büyüme Modeli - Varsayımlar ve türetme, durağan durum • Solow Büyüme Modeli - Modelin dinamikleri ve tahminler. • Solow Büyüme Modeli vs Harrod-Domar Model ve Malthus Model • İnsan Sermayesi - Solow Model, Dışsallıklar • Verimlilik - Teknolojik İlerleme ile Solow Model, verimlilik ve faktör bikimi • Teknolojik İlerleme - Yakınsama, Teknoloji yaratım politikaları, Ar&GE, İki-Ülke Modeli • İçsel Büyüme Teorileri - AK Model • Kalkınma ve Refahı Ölçme - Kalkınma Teorileri, Alternatif endeksler • Makale Tartışmaları - Atanan makaleler üzerine tartışmalar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş : Ders İzlencesi İncelemesi | |
2) | Ekonomik Büyümenin Gerçekleri | Weil (Ch1), Jones&Vollrath (Ch1) |
3) | Analiz İçin Bir Çerçeve | Weil (Ch2) |
4) | Fiziksel Sermaye | Weil (Ch3), Jones&Vollrath (Ch2) |
5) | Fiziksel Sermaye | Weil (Ch3), Jones&Vollrath (Ch2) |
6) | Nüfus ve Ekonomik Büyüme | Weil (Ch4), Jones&Vollrath (Ch9) |
7) | İnsan Sermayesi | Weil (Ch6) |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Deneysel Uygulamalar | Jones&Vollrath (Ch3) |
10) | Verimlilik | Weil (Ch7) |
11) | Teknoloji | Weil (Ch8) |
12) | Etkinlik | Weil (Ch10) |
13) | Klasik Ekonomik Kalkınma Teorileri | Todaro&Smith (Ch3) |
14) | Çağdaş Kalkınma ve Azgelişmişlik Modelleri | Todaro&Smith (Ch4) |
Ders Notları / Kitaplar: | David N. Weil, Economic Growth,2nd ed. Pearson, 2009. Charles I. Jones & Dietrich Vollrath, Introduction to Economic Growth, 3rd ed. W.W.Norton. Michael P. Todaro & Stephen C. Smith, Economic Development, 11th Edition, 2012, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Articles will be announced by the lecturer. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 154 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | 3 |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | 2 |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | 5 |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | 5 |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | 1 |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | 1 |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | 2 |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | 4 |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | 1 |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | 1 |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. | 4 |