SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2921 | Kamera ve Işık | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ERKAN BÜKER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, kamera ve aydınlatma teori ve pratiğine birleşik bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle anlatı normları, kamera ve ışıklandırma aparatının kullanımları ve görsel yazarlık kavramı teknik konularla birlikte tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kamera ve aydınlatma ekipmanlarının temel kavramlarını tanır. 2. Üretim sürecinin doğasında olan medyayı kullanma becerisini gösterir. 3. Kamera ve ışık araçlarının film anlatısı içerisinde kullanma becerisi gösterir. 4. Film, TV ve videonun görsel dilini okumada üst düzey beceriler sergiler. 5. Biçimsel öğe kavramını hareketli görüntü açısından algılar. 6. Kamera ve ışıklandırmanın anlatısal potansiyellerini kavrar ve ustaca uygular. |
Ders iki bölüm olarak yapılandırılmıştır. İlk bölüm, kamera kullanımının temel özelliklerine odaklanmaktadır. Hem klasik hem de çağdaş örneklerde kameranın değişken kullanımlarına genel bir bakış sağlar. Kamera kullanımıyla ilgili anlatı yapılarını analiz eder. İkinci bölüm, öğrencinin Işık aparatlarını kullanma becerisi kazanmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Kamera, ışık, ses, senaryo ve post prodüksiyon ekipmanlarının pratik kullanımları uygulanmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında genel bilgi ve tanışma | |
2) | Sinematik çerçevenin gözden geçirilmesi: çekim boyutları (uzun, orta, yakın çekim) ve konvansiyonlar (omuz üstü, kuruluş, öznel, iki/grup, bölünmüş ekran vb. çekimler). | |
3) | Kamera türleri ve kamera kontrolleri. Pozlamayı, alan derinliğini kontrol etme. | |
4) | En Boy Oranı, Çözünürlük, Formatlar gibi Dijital Sinematografi Bileşenleri. Dijital iş akışının tanımı. | |
5) | Çerçeveleme dinamiği ile ilişkili olarak kamera kullanımı. Temel Görsel Bileşenleri Anlama, ekran ve görsel ilerleme. | |
6) | Renk ve bileşenleri ve rengin anlatım özellikleri I: Kontrast ve Yakınlık | |
7) | Renk ve bileşenleri ve rengin anlatım özellikleri II: Tonluk, Renk bölme, Gri Tonlamayı Kontrol Etme | |
8) | Aydınlatma, Aydınlatma için anahtar terminoloji ve donanımlar, | |
9) | Konuyu Aydınlatma: Üç Noktadan Aydınlatma | |
10) | Çekimi Aydınlatma: Işığın Değişken Kullanımları ve yaygın pratik aydınlatma kurulumları. | |
11) | Türü Aydınlatmak: Belirli film türlerinde aydınlatma kodları ve uygulamaları. | |
12) | Kurmaca Dışı Aydınlatma: Röportaj, Belgesel, Haber | |
13) | Öğrenci Sunumları: Bir sahnenin görsel bileşenlerinin analizi. | |
14) | Bitirme projeleri için sinopsis, mood-board ve aydınlatma şemalarının değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Viera, John David (2005) Lighting for film and Digital Cinematography, (Barbaros Library Catalog Number: TTR 891/.V54 Rombes, Nicholas (2017) Cinema in the Digital Age (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) |
Diğer Kaynaklar: | Wheeles, Paul (2009) High Definition Cinematography (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) Brown, Blain (2012) Cinematography theory and Practice (Barbaros Library Catalog Number: TR 850/.B76) Peretz, Eyal (2017) The Off-Screen: An Investigation of the Cinematic Frame (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) Miseki Richard (2010) Chromatic Cinema: A History of Screen Color (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) Parkinson, David (2012) 100 Ideas that Changes Film (Barbaros Library Catalog Number: PN 1997.8/.P37) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 50 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 4 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 1 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 4 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 3 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 5 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 2 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 4 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip |