REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG4201 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması I Bahar 1 2 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencilerin ders sorumlusunun gözetimi altında gerçek danışanlar ile psikolojik danışma yaparak, psikolojik danışma terapötik bilgi ve becerilerini geliştirmelerini desteklemek ve psikolojik danışman adayları olarak mesleki öz-yeterlik algılarını güçlendirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Psikolojik danışma sürecinin olmazsa olmaz koşulları olan becerileri/tutumları (?makro ve mikro düzeylerde?) yaptığı psikolojik danışma oturumlarında uygular.
2.Terapötik koşulları (empati, saygı, saydamlık, somutluk, ilişkinin şimdi ve buradalığı, kendini açma, yüzleştirme) ve terapötik becerileri (yapılandırma, yakından ilgilenme, asgari düzeyde teşvik, konuşmaya açık davet, içerik yansıtma, kişiselleştirme, özetleme, sessizliği etkili kullanma, paylaştırma, bağlama) uygulamalarında etkili olarak kullanır.
3.Terapötik ilişki oluşturma (raport), danışmayı sürdürme ve sonlandırma becerilerini sergiler.
4.Psikolojik danışma uygulamalarında hem içeriği hem de süreci vurgular.
5.Danışan sorunlarını (güçlüklerini) çeşitli bakış açılarına göre kavramsallaştırır.

Dersin İçeriği

Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders müfredatının tanıtımı; danışmanlığın temelleri; ilk oturum (rol oynama)
2) Ders müfredatının tanıtımı; danışmanlığın temelleri; ilk oturum (rol oynama)
3) Meier & Davis kitabının tartışılması
4) Acar'ın kitabının tartışılması; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
5) Aktif dinleme ve danışanı gözleme; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
6) Mikro beceriler: duyguların ve içeriğin yansıtılması, kişiselleştirme, özetleme; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
7) Mikro beceriler: duyguların ve içeriğin yansıtılması, kişiselleştirme, özetleme; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
8) Mikro beceriler: duyguların ve içeriğin yansıtılması, kişiselleştirme, özetleme; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
9) Danışmada süreç, danışmanın aşamaları; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
10) Anlam yansıtma (reflecting meaning-İVEY) ; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
11) Konuşmanın akışını belirleme (İVEY) ; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
12) Danışmada değerler- demokratik ve çoğulcu toplumda danışma; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
13) Terapötik malzeme olarak danışman; her öğrencinin oturumlarının ele alınması
14) Modern yaklaşımlar üzerine tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Acar, N.V. (2002). Terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası.
2.Danish, S.J., Augelli, R.D., ve Hauler, A.L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. (Çev. Ed. Füsun Akkoyun), Nobel Yayın: Ankara.
3.Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş: Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. (Ed. Füsun Akkoyun), Nobel Yayın: Ankara.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 10 % 40
Ödev 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 2 20
Ödevler 1 5 5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 69

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.