OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE4104 Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları Bahar 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Türkiye'de ve dünyadaki erken çocukluk eğitimi politikalarını tanımak ve bu politikaların uygulamalarını incelemek için tasarlanmıştır. Dersin temel amacı erken çocukluk eğitimi politikaları bağlamında öğretmen adaylarının mesleki açıdan derin bir algı ve anlayış oluşturmalarını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Erken çocukluk eğitimi politikaları kapsamındaki konulara ilişkin genel bir anlayış geliştirir
2. erken çocukluk eğitimi hizmetlerinin kapsam ve önemini açıklar
3. farklı erken çocukluk eğitimi programlarının gelişimi, amaçları ve kapsamı ile ilgili karşılaştırmalar yapar
4. erken çocukluk eğitimi politikası kapsamına giren konularda ulusal ve uluslar arası örnekleri inceler

Dersin İçeriği

Türkiye'de ve dünyadaki erken çocukluk politikalarını tanıma ve bu politikaların uygulamalarını inceleme; erken çocukluk politikaları bağlamında öğretmen adaylarının mesleki algı ve anlayışlarını oluşturma; erken çocukluk politikaları kapsamındaki konulara ilişkin anlayış geliştirme; erken çocukluk hizmetlerinin kapsam ve önemini açıklama; farklı erken çocukluk programlarının gelişimi, amaçları ve kapsamı ile ilgili karşılaştırmalar yapma; erken çocukluk eğitimi politikası kapsamına giren konularda ulusal ve uluslararası örnekleri inceleme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği hakkında tartışma ve beklentilerin paylaşılması
2) Eğitim politikası nedir? Uluslararası kuruluşların erken çocukluk eğitimi politikaları: Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü, Avrupa Birliği
3) Türk eğitim politikalarına yön veren ulusal ve uluslar arası unsurlar. UNESCO Okul Öncesi Eğitim Ülke Raporu
4) Erken çocukluk eğitimi politikalarına yön veren Dünya kuruluşları ve araştırmalar: (BM, Dünya Bankası, OECD, AB).
5) Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir gelişme/kalkınma için eğitim kavramı ve tarihçesi. Ülkemizde ve diğer ülkelerde erken çocukluk eğitiminde sürdürülebilir gelişme için eğitim uygulamaları nelerdir?
6) Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları: Hükümet programları, Kalkınma Planları, MEB 2015-2019 Strateji Planı, 2017-2023 Öğretmen Strateji Belgesi.
7) Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi Açısından Kaydedilen Gelişmeler
8) Ara sınav
9) Erken çocukluk dönemindeki çocuklara yönelik sağlık, gelişim ve eğitim politikaları
10) Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirgesi'nin incelenmesi ve bu konuda ülkemizde yapılan araştırmaların değerlendirilmesi.
11) Erken çocukluk eğitiminde öğretmen yetiştirme politikaları ve uygulama
12) Erken çocukluk eğitiminde aileler için politika ve uygulamalar
13) Toplum Temelli Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları,Sivil Toplum Kuruluşları ve EÇE Politikaları
14) Erken çocukluk hizmetlerinde kalite standartları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. AÇEV, (2012). Altı Yaşındaki Çocuklara Yönelik Bir Müdahale Programının Etkisi: Bir Yaz Okulu Modeli. http://www.acev.org/kaynaklarimiz/ arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz Erişim Tarihi: 8 Ağustos 2017.
2. AÇEV, (2012). Geleceğe İlkadım Projesi ve Etki Araştırması. http://www.acev.org/kaynaklarimiz/arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz Erişim Tarihi: 8 Ağustos 2017.
3. AÇEV, (2016). Her Çocuğa Eşit Fırsat: Türkiye?de Erken Çocukluk Eğitiminin Durumu ve Öneriler. İstanbul: Myra Yapım.
4. AÇEV, (2017). Türkiye?de İlgili Babalık ve Belirleyicileri Ana Rapor. İstanbul: Taymaz Matbaacılık.
5. Arslan Cansever, B. (2009). Avrupa Birliği Eğitim Politikaları ve Türkiye?nin Bu Politikalara Uyum Sürecinin Değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 222-232.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.