OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE2105 Okul Öncesi Eğitim Programları Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Bu derste, öğretmen adaylarının Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihçesi, MEB 0-3 yaş programı ve MEB 3-6 yaş okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar, göstergeler, ortam özellikleri, etkinlikler, kullanılacak formlar hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca eğitim programı planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme süreçleri konusunda bilgi sahibi olmaları, çocukların öğrenmelerini kolaylaştıracak yöntem ve materyal seçme becerisini kazanmaları da sağlanacaktır. Bununla birlikte ülkemizde ve dünyada kullanılan eğitim programlarını inceleyerek karşılaştırmalar yapmalarında rehberlik etmek de amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Okul Öncesi Eğitim Programının tarihçesi, program öğeleri, programın ilke ve özelliklerini öğrenir.
2. Türkiye?de ve yurt dışında kullanılan çeşitli erken çocukluk eğitim programlarını bilir.
3. Çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak yöntem ve materyaller, erken çocukluk eğitim programında aile katılımı hakkında bilgi sahibi olur.
4. Programın planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.

Dersin İçeriği

Okul Öncesi Eğitim Programının önemi, ilkeleri ve ögeleri; Türkiye'de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel gelişim süreci; MEB 0-3 yaş programının özellikleri, MEB 2013 okul öncesi eğitim programının temel özellikleri, ilkeleri, kazanımlar ve göstergeleri, eğitim ortamı özellikleri, etkinlikler, programda kullanılacak formlar, eğitimi planlama (aylık eğitim planı, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı), uygulama ve değerlendirme; okul öncesi eğitim programı ile ilgili sınıf içi uygulamalı çalışmalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Birleşmiş Milletler küresel hedefleri ve erken çocukluk eğitimi Türkiye'de erken çocukluk eğitimi ile ilgili güncel politikalar, karşılaşılan sorunlar, uygulamalar ve sayısal veriler.
3) Eğitim programı, program geliştirme nedir? MEB okul öncesi eğitim programının tarihçesi. MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Tanıtımı
4) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının temel ilkeleri ve özellikleri MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan gelişim özellikleri, kazanımlar ve göstergeleri
5) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan öğrenme merkezleri ve etkinlik çeşitleri Aile katılımı ve özel gereksinimi olan çocuklar için uyarlamalar
6) Aylık plan, günlük eğitim akışı ve etkinlik planı. Etkinlik planı hazırlama ve sunma
7) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Değerlendirme boyutu (Çocuk, Öğretmen ve Program Boyutları)
8) Ara sınav
9) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Vygotsky ve Kültürel-Tarihsel Gelişim Kuramı ve bu kuramın erken çocukluk eğitimindeki yansımaları: Zihnin Araçları Programı (Tools of the Mind)
10) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Gelişime uygun uygulamalar yaklaşımı Montessori Yaklaşımı Öyküleştirme Yöntemi
11) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Reggio Emilia ve Proje Yaklaşımı. Waldorf Yaklaşımı
12) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları Minik Tema Eğitim Programı Eko-okullar eğitim programı
13) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları High Scope, Bank Street ve Head Start Programları
14) MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ile diğer program yaklaşımlarının karşılaştırılması. Dersin genel değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Arıkan, A., & Kimzan, İ. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Proje Yaklaşımı: Ağaç Bilimcilerin Araştırmaları Projesi. İlköğretim Online, 15(2).
2.Bredekamp, S. & Copple, C. (Eds.). (2006). Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs. (Revised Ed.). Washington DC: National Association for the Education of Young Children (NAEYC Series Number: 234).
3.Bodrova, E. ve Leong, D. (2007). Zihnin Araçları Erken Çocukluk Eğitimine Vygotsky Yaklaşımı. Yay. Haz. G. Haktanır, Çev. T. Güler, F. Şahin, A. Yılmaz ve E. Kalkan. Ankara: Anı Yayınevi.
4.Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
5.Chesloff, J. D. (2013). Stem education must start in early childhood. Education Week, 32(23), 27-32.
6.Cooper, R., Heaverlo, C. (2013). Problem Solving And Creativity And Design: What Influence Do They Have On Girls? Interest In STEM Subject Areas? American Journal OF Engineering Education, Vol. 4, No. 1, pp 27-38.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 114

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.