OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE1102 Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Dersin Amacı: Anne ve çocuğun sağlıklı bir hayat sürdürebilmesi için gereklilikleri öğrenerek, çocuk hastalıklarını ve onlardan korunma yollarını, acil durumlarda ise yapılması gerekenleri bilmek

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Anne ve çocuğu sağlık yönünden etkileyebilecek faktörleri açıklayabilir.
2. Kaza durumunda neler yapılabileceği hakkında bilgi sahibi olur.
3. Çocuk hastalıkları ve çocukların fiziksel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
4. Aile planlaması ve kadınların karşılaşabilecekleri sorunlar hakkında bilgi sahibi olur.
5. İlk yardımı gerektirecek konuların neler olduğu ve ne gibi müdahaleler uygulanabileceği konusunda bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Çocuk sağlığının tanımı; ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu; anne karnında çocuk gelişimi; hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri; 0-8 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi, 0-8 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, parazitler enfeksiyonlar vb. ); aşılar; kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları; aile planlaması; kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilk yardım.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk sağlığına giriş, tanımı, önemi, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu Gebelik döneminde bebeğin gelişimi, bebek sağlığını etkileyen faktörler
2) Doğum ve doğuma ilişkin risk faktörleri, aile planlaması Yenidoğan ve özellikleri, değerlendirilmesi, yenidoğan sorunları, konjenital anomaliler
3) Bebek, çocuk bakımı ve beslenmesi
4) Erken çocukluk döneminde fiziksel gelişim ve fiziksel değerlendirme
5) Çocuklarda sık görülen solunum yolu, idrar yolu ve sindirim sistemi enfeksiyonları ve korunma
6) Çocuklarda sık görülen solunum yolu, idrar yolu ve sindirim sistemi enfeksiyonları ve korunma
7) Bağışıklık ve aşılar
8) Ara sınav
9) İlk yardım ile ilgili temel kavramlar ve uygulamalar, insan vücudu, işleyişi ve yaşam bulguları Hasta ve yaralının, olay yerinin ve ilk yardımın ABC'si
10) Temel yaşam desteği ve solunum yolu tıkanmalarında ilk yardım
11) Kanama, yaralanma, kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım
12) Bilinç bozukluğu, ateş ve havalelerde ilk yardım
13) Zehirlenme, hayvan sokma ve ısırıklarında ilk yardım
14) Kan şekeri düşmesi, sıcak çarpması, yanık, donma ve boğulmalarda ilk yardım

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 30
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.