OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS4102 Okullarda Rehberlik Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: * Öğrencilere öğretmenliğin rehberlik, danışmanlık ve yardım boyutunun içeriği, etkisi ve önemi hakkında gerekli altyapıyı kazandırmak

* Okul rehberlik servislerinin amacı, görevleri, diğer birimlerle nasıl işbirliği yaptığı, tarihçesi, çalışma alanları hakkında öğretmen adaylarını bilgilendirmek

* Öğretmenlerin rehber ve danışman rollerini ve buna uygun olarak nasıl davranacaklarını, reaksiyon vereceklerini ve müdahale edeceklerini anlamalarını sağlamak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinde temel kavramları tanımlayabilmek
• Rehberliğin temel prensiplerini açıklayabilmek
* Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının dünyada ve ülkemizdeki tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak
* Okullardaki farklı birimlerle rehberlik servisi arasındaki işbirliğinin kapsamı ve içeriğini anlamak
• Rehberlik faaliyetlerinde, farklı yaş/öğrenci grupları veya farklı rehberlik alanlarına uygun olarak kullanılan teknikler, kuramlar, yöntemleri ayırt edebilmek
• Sınıf ortamında rehberliğe ihtiyacı olan öğrencileri fark edebilmek ve ona göre tepki verebilmek
• Öğrencileri ilgilendiren bir olayda ne zaman ve nasıl müdahele edeceğini bilebilmek
• Rehberlik ve danışmanlığı ililendiren konularda aile ile işbirliği yapabilmek
• Okullardaki rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinde öğretmenlerin rollerini ve sorumluluklarını anlayabilmek
• Rehberlik ve danışmanlık faaliyetlerinin eğitim sistemindeki önemi ve etkisinin farkında olmak

Dersin İçeriği

Rehberlik kavramı ve eğitimle olan ilişkisi, rehberlik ve psikolojik danışmanlık servislerinin eğitimdeki rolü ve önemi, tarihsel süreçte pdr, okul rehber danışmanının rolü ve görevi, okuldaki diğer çalışanların rehberlik faaliyetlerindeki rolleri, farklı yaş gruplarındaki öğrencilerin rehberlik ve danışmanlık ihtiyaçları, birey ve grupla danışmanlık, rehberlik ve danışmanlıkta ölçme değerlendirme, öğretmenin rehber danışmanlık rolü, yardım sürecini anlama, öğrenci ihtiyaçlarına cevap vermeye katkıda bulunacak becerilerin gelişmesi, veli iletişimi ve toplumla iletişim.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Öğretmenler ve rehber danışmanlık Rehberliğin anlamı, amacı, önemi, fonksiyonları Ders Notları
2) Dünyada ve Türkiye'de rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanının gelişimi Ders Notları
3) Okullardaki rehberlik programının unsurları. Rehberliğin prensipleri Ders Notları
4) İlk ve ortaöğretimde rehberlik ve danışmanlık Ders Notları
5) Okul rehberlik programında öğretmen ve yönetici görevleri Rehberlik ve psikolojik danışmanlık etkinliklerinin türleri Ders Notları
6) Danışmanlık yaklaşım ve teorileri Ders Notları
7) Yardım ve danışma sürecini anlamak Okul danışmanlığında ölçme değerlendirme Ders Notları
8) Veli görüşmeleri Kariyer rehberliği Ders Notları
9) Farklı Rollere Adapte Olma Kottler & Kottler (2007). Ch1
10) Yardım sürecini anlamak Kottler & Kottler (2007). ch2
11) Çocukların Problemlerini Değerlendirmek Kottler & Kottler (2007). Ch3
12) Çocukların Problemlerini Değerlendirmek (devam) Kottler & Kottler (2007). ch3
13) Yardım becerilerini geliştirme Kottler & Kottler (2007). Ch4
14) Yardım becerilerini geliştirme(devam)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kottler & Kottler (2007). Counseling skills for teachers, 2nd edition. Corwin Press.
• Lecture notes and presentations.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 5 5
Ödevler 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.