OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS3102 Eğitimde Ahlâk ve Etik Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğretmen adayları aşağıdaki özellikleri kazanacaklardır;
1. Ahlak ve etikle ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri kavrayabilme,
2. Öğretmenlik mesleği ile etik ilkeler arasındaki ilişkileri analiz edebilme,
3. Gerçek yaşamda karşılaşılan etik sorunlarda program geliştirme ilke, model ve kuramlarını uygulayabilme,
4. Etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yollarını değerlendirebilme,
5. Ahlaklı olmaya ve etik davranmaya istekli oluş

Dersin İçeriği

I. Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler;
II. Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
III. Sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği;
IV. Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler;
V. Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler;
VI. Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları;
VII. İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar;
VIII. Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler;
IX. Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları;
X. Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar;
XI. Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
2) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
3) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
4) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
5) Sosyal ve Kültürel yönleriyle öğretmenlik mesleği
6) Ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği
7) Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler
8) Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler
9) Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları
10) İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar
11) Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler
12) Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları
13) Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar
14) Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bilen, M. (2009). Sağlıklı insan ilişkileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Bilen, M. (2014). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi
Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Edge Akademi.
Ertürk, S. (1993). Diktaci tutum ve demokrasi. Kültür Bakanliği.
MEB. (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. Erişim Adresi
Milli Eğitim Bakanlığı Etik komisyonu. (2018). Etik nedir? Erişim Adresi: http://etik.meb.gov.tr/bilgi.html
Nietzsche, F. (2003). Ahlakın Soykütüğü Üzerine. çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları.
Nietzsche, F. (2009). İyinin ve kötünün ötesinde, Çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları.
Özçelik, D. A. (2013). Okullarda ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Özçelik, D. A. (2014). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Senemoğlu, N. (2017). Gelişim öğrenme ve öğretim. (25. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Tepe, H. (2011). Etik ve metametik. Türkiye Felsefe Kurumu.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 40
Sunum 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 1 5 5
Ödevler 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.