BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS3102 Eğitimde Ahlâk ve Etik Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencilerin ahlaki ve etik kurallar çerçevesinde karşılaşılan durumları analiz ederek, hem kişisel olarak alacağı kararlarda hem de mesleğinin iyi bir çalışanı olabilmesine rehberlik etmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğretmen adayları aşağıdaki özellikleri kazanacaklardır;
1. Ahlak ve etikle ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri kavrayabilme,
2. Öğretmenlik mesleği ile etik ilkeler arasındaki ilişkileri analiz edebilme,
3. Gerçek yaşamda karşılaşılan etik sorunlarda program geliştirme ilke, model ve kuramlarını uygulayabilme,
4. Etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yollarını değerlendirebilme,
5. Ahlaklı olmaya ve etik davranmaya istekli oluş

Dersin İçeriği

I. Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler;
II. Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
III. Sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği;
IV. Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler;
V. Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler;
VI. Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları;
VII. İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar;
VIII. Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler;
IX. Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları;
X. Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar;
XI. Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
2) Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
3) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
4) Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği
5) Sosyal ve Kültürel yönleriyle öğretmenlik mesleği
6) Ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği
7) Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler
8) Eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler
9) Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları
10) İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar
11) Türkiye'de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler
12) Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları
13) Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar
14) Ahlaki/etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bilen, M. (2009). Sağlıklı insan ilişkileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Bilen, M. (2014). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi
Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Edge Akademi.
Ertürk, S. (1993). Diktaci tutum ve demokrasi. Kültür Bakanliği.
MEB. (2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler. Erişim Adresi
Milli Eğitim Bakanlığı Etik komisyonu. (2018). Etik nedir? Erişim Adresi: http://etik.meb.gov.tr/bilgi.html
Nietzsche, F. (2003). Ahlakın Soykütüğü Üzerine. çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları.
Nietzsche, F. (2009). İyinin ve kötünün ötesinde, Çev. Ahmet İnam, İstanbul: Say Yayınları.
Özçelik, D. A. (2013). Okullarda ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Özçelik, D. A. (2014). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Senemoğlu, N. (2017). Gelişim öğrenme ve öğretim. (25. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Tepe, H. (2011). Etik ve metametik. Türkiye Felsefe Kurumu.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 2 % 40
Sunum 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 1 5 5
Ödevler 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojisi ve bilgi teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak.
2) Eğitim teknolojileri entegrasyonunun gelişimini etkileyen öğretim stratejileri, yöntem ve teknikler, materyal tasarımı ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinin başlıca unsurlarını açıklamak.
3) Yazılım dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve bilgisayar donanımları ile ilgili yeterliklerini geliştirmek.
3) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak. 
4) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak.
5) Bilimsel yöntemleri kullanarak yaratıcılığı, problem çözmeyi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek için en ileri teknolojilerin kullanıldığı sınıf etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
6) Bir öğrenme organizasyonu içerisinde sistem ve insan gelişimine odaklanan problemlere çözüm geliştirmek için güçlü kuramsal ve uygulamalı modeller oluşturmak. 
7) İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine dayalı teknoloji entegrasyonunu sağlamak için gerekli stratejileri gözden geçirmek, değerlendirmek ve önermek.
8) Disiplinler arası bir yaklaşımla, eğitim teknolojisi, bilgi teknolojisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili etkinlikleri yürütmek için bir takımda bireysel ve iş birliği içerisinde çalışmak.
9) Öğrenme hedeflerini ve gereksinimlerini başarma ve karşılamanın bir yolu olarak eğitim teknolojilerini ve uygun tasarlanmış öğretim modellerini etkili olarak kullanmak ve değerlendirmek.
10) Sınıfı, yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde bulunan öğrencilerin oluşturduğu bir topluluk haline getirmek için etkili üst bilişsel teknikleri kullanmak.
11) Toplum için eğitim teknolojisi ile ilgili eğitimler ve projeler hazırlamak ve uygun teknoloji kullanımı yoluyla öğrenmeyi geliştirmede bireylere danışmanlık sağlamak.
12) Bireylerin ve kurumların çalışmalarını daha etkili yürütebilmelerini desteklemek için maliyet ve zamana duyarlı stratejileri uygulamak. 
13) Öğretmenleri, etik ve yasal standartları kullanarak teknolojinin eğitim amaçlı uygulamalarında öncü ve model olabilecek şekilde ve değişen teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde donatmak.
14) İş, okul, eğitim sektörü ve sanal dünya ile ilgili eğitim teknolojileri, öğretim programları, yenilikler ve sonuçlar için günümüzde kullanılan verimli tasarım çözümlerini ve bu konuda var olan standartları araştırmak.
15) To gain fluency in interpersonal communication, teaching frameworks and the use of different technologies in relation to national norms and laws.