OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDS1106 Eğitim Psikolojisi Bahar 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: • Öğrencileri en bilinen ve en sık referans verilen insan gelişimi kuramlarıyla tanıştırmak
•Öğrencileri en bilinen ve en sık referans verilen öğrenme kuramlarıyla tanıştırmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Eğitim ve psikoloji arasındaki ilişkiyi eğitimin güncel fonksiyonları çerçevesinde tanımlamak ve ortaya koymak
• Farklı öğrenme teorilerini sınıflandırabilmek
• Farklı gelişim teorilerini sınıflandırabilmek
• Eğitimde gelişim kuramlarının önemini anlamak
• Öğrenme ve gelişimin temellerini ilişkilendirmek ve tasvir etmek
• Öğrencilerin davranışlarını öğrenme ve gelişim kuramları çerçevesinde analiz edebilmek
• Öğrenme-öğretme etkinliklerine gelişim ve öğrenme kuramlarına dair prensipleri uygulayabilmek

Dersin İçeriği

Psikolojinin temel kavramlarına giriş; öğrenme ve gelişim: tanımlar ve eğitimdeki önemi; fiziksel gelişim; dil gelişimi; bilişsel gelişim; psikososyal gelişim; psikoseksüel gelişim; ahlaki gelişim; davranışçı öğrenme kuramı; bilişsel öğrenme kuramı; karmaşık bilişsel süreçler, sosyal bilişsel öğrenme, yapısalcı öğrenme kuramı; insancıl öğrenme kuramı

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gelişime giriş ve fiziksel gelişim Ders slaytları
2) Bilişsel gelişim (devam) Ders slaytları
3) Bilişsel Gelişim(Piaget & Vygotsky) ve Dil gelişimi Woolfolk / Ch.2-3 Yıldırım, et al. / Ch.2-3
4) Bilişsel Gelişim (Piaget&Vygotsky) & Dil gelişimi (devam) Woolfolk / Ch.2-3 Yıldırım, et al. / Ch.2-3
5) Psikososyal gelişim (Erikson) & Ahlaki Gelişim (Piaget - Kohlberg - Gilligan) Woolfolk / Ch.3 Yıldırım, et al. / Ch.3
6) Psikososyal gelişim (Erikson) & Ahlaki Gelişim (Piaget-Kohlberg-Gilligan) (devam) Woolfolk / Ch.3 Yıldırım, et al. / Ch.3
7) Psikososyal gelişim (Freud) Yıldırım, et al. / Ch.4
8) Psikososyal gelişim (Freud) (devam) Yıldırım, et al. / Ch.4
9) Davranışçı öğrenme kuramı Woolfolk / Ch.6 Yıldırım, et al. / Ch.5
10) Davranışçı öğrenme kuramı (devam) & Bilişsel öğrenme kuramı Woolfolk / Ch.6-7 Yıldırım, et al. / Ch.5-6
11) Bilişsel öğrenme kuramı (devam) & Kompleks bilişsel süreçler Woolfolk / Ch.7-8 Yıldırım, et al. / Ch.6
12) Kompleks bilişsel süreçler (devam) & Sosyal bilişsel öğrenme kuramı Woolfolk / Ch.8-9 Yıldırım, et al. / Ch.6
13) Sosyal bilişsel yaklaşım (devam) & Yapılandırmacı yaklaşım Woolfolk / Ch.8-9
14) Yapılandırmacı yaklaşım (devam) ve İnsancıl öğrenme yaklaşımı Woolfolk / Ch.9 Yıldırım, et al. / Ch.7

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Yıldırım, A. , Yerin Güneri O. , Hatipoğlu Sümer Z. (2002). Development and Learning (Course Notes). Ankara, Seçkin Yayıncılık.
• Woolfolk, A. (2001). Educational Psychology (8th Ed.). U.S.A. , Allyn & Bacon.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir.
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir.
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir.
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır.
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir.
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir.
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır.
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir.
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir.
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır.
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir.
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.