BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CET2107 Öğretim Tasarımı Güz 3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ SAMUR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Opsiyonel bileşen yoktur.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğretim tasarımının anlam ve önemi, sistem anlayışı ve öğretim tasarım modellerinin tanıtılması, ihtiyaç ve problem analizi, öğretim ortamı, öğrenci, organizasyon ve içerik analizi ve görev analizi, öncelik ve koşulların belirlenmesi, eğitim amaçlarının belirlenmesi, öğretimsel hedeflerin yazılması, ölçme ve değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi, öğretim teorileri ve stratejileri, öğrenme çıktılarına ve ortama uygun öğretim materyali seçimi ve geliştirilmesi, öğretimin sistem tasarımı, öğretim tasarımı teorileri ve modelleri kullanarak öğretimin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi, proje yönetimi, bilgi yayılım ve dağılımının incelenmesidir.
Bu uygulamalı derste öğrenciler birer portfolyo hazırlayacaklardır. Bu amaçla öğrenciler, öncelikle, dersin amacına uygun porfolyolarını oluştururken göz önünde bulundurmak üzere bir “öğrenen” seçip, bu “öğrenen” etrafında bir öğretim tasarımı geliştireceklerdir. “Öğrenen” yerel işletmelerden, okullardan, Bahçeşehir Üniversitesi fakülte üyelerinden, sağlık çalışanlarından seçilebilir.

Bu derste çoklu ortam geliştirmek için herhangi bir yazılım öğretilmemektedir. Fakat öğrenciler portfolyolarını oluştururken çoklu ortam yazılımlarından faydalanabilirler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Öğretim tasarımı konusunda sistematik bir yaklaşım gerekliliğini kavrayabilir.
2- Öğretim tasarımın modellerinde sıklıkla kullanılan sistemlerin özelliklerini ayırt edip özetleyebilir.
3- Öğretim tasarım modellerinde kullanılan strateji ve prosedürleri tanımlayan terimleri açıklayabilir.
4- İhtiyaç Analizi tespiti ve değerlendirmesi yapabilir.
5- Bir öğretim tasarımı projesi hazırlayarak, aşağıda maddeler halinde sıralanmış becerileri kazanıp kavrayabilir:
a- Öğretim ortamı ve problemleri analizi,
b- Öğrenci analizi,
c- Konu-içerik ve görev analizi
d- Eğitim amaçlarını belirleyebilme ve öğretim hedefleri yazabilme.
e- Ölçme ve değerlendirme kriterlerini belirleyebilme.
f- Öğretim teorileri, stratejileri, yöntem ve tekniklerini kavrayabilme ve belirleyebilme.
g- Hedeflere, içeriğe ve ortama uygun öğretim materyali seçme ve geliştirebilme.
h- Sistem tasarımı, öğretim tasarımı teorileri ve modelleri kullanarak öğretimi tasarlayabilme, geliştirebilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme.
6- Bireysel ve grup çalışmalarında çeşitli projeler üretebilir.
7- Çeşitli öğretim tasarımı perspektif ve felsefelerini kıyaslayıp karşılaştırabilir.

Dersin İçeriği

Öğretim ortamı, öğrenci analizi, konu, içerik ve organizasyon analizi. Öğretim amaçlarının belirlenmesi ve yazılması, öğretim teorileri ve stratejileri, ders çıktılarına uygun öğretim materyallerinin seçilmesi ve geliştirilmesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş - Dersin Tanıtılması; Grupların Belirlenmesi ve ID Casebook’un tanıtılması
2) Öğretim tasarımı ve teknolojilerinin temelleri • Chapter 1 D & C: Introduction to Instructional Design • Chapter 1 MRK: Introduction to the Instructional Design Process
3) İhtiyaç Analizi / Konu-İçerik Analizi ID Casebook örnek vaka 1 ve 2 • Chapter 2 D & C: Assessing Needs to Identify Instructional Goal(s) • Chapter 5 D & C: Analyzing Learners and Contexts (pages 93 - 110) • Chapters 2 MRK: Identifying the Need for Instruction • Chapters 3 MRK: Learner and Contextual Analysis
4) Öğrenme ortamında öğretim hedefleri ve görev analizi ID Casebook: Örnek vaka 3 ve 4 • Chapters 3 D & C: Conducting a Goal Analysis • Chapters 4 D & C: Identifying Subordinate Skills and Entry Behaviors • Chapter 4 MRK: Task Analysis
5) Öğrenen analizi ID Casebook: Örnek vaka 5 ve 6 • Chapter 5 D & C: Analyzing Learners and Contexts (pages 88-93) • Chapter 3 MRK: Learner and Contextual Analysis
6) Öğretim hedefleri yazma ID Casebook: Örnek vaka 7 ve 8 • Chapter 6 D & C: Writing Performance Objectives • Chapter 5 MRK: Instructional Objectives • Chapter 6 MRK: Designing the Instruction: Sequencing
7) Tekrar ID Casebook: Örnek vaka 9 ve 10
8) Öğrenen performans kriterlerini belirleme ID Casebook: Örnek vaka 11 ve 12 • Chapter 7 D & C: Developing Assessment Instruments
9) Öğrenme ve öğretim stratejileri geliştirme ID Casebook: Örnek vaka 13 ve 14 • Chapter 8 D & C: Developing Instructional Strategy • Chapter 7 MRK: Designing the Instruction: Strategies • Chapter 8 MRK: Designing the Instructional Message
10) Öğretim sistemlerinin sunumu ve yönetimi ID Casebook: Örnek vaka 15 ve 16 • Chapters 14 MRK: The Role of the Instructional Designer at Work • Chapters 15 MRK: Planning for Instructional Implementation
11) Öğretim materyalleri geliştirme ID Casebook: Örnek vaka 17 ve 18 • Chapter 9 D & C: Developing Instructional Materials • Chapter 9 MRK: Developing Instructional Materials
12) Biçimlendirici değerlendirme tasarımı ve uygulaması ID Casebook: Örnek vaka 19 ve 20 • Chapter 10 D & C: Designing and Conducting Formative Evaluations • Chapter 10 MRK: The Many Faces of Evaluation • Chapter 11 MRK: Developing Evaluation Instruments
13) Öğretim materyallerin revize edilmesi ID Casebook: Örnek vaka 21 ve 22 • Chapter 11 D & C: Revising Instructional Materials • Chapter 12 MRK: Conducting Formative and Summative Evaluations
14) Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2009). The systematic design of instruction (7th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
• Ertmer, P. A., & Quinn, J. (2003). The ID Casebook: Case studies in instructional design (2nd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall Inc.
Diğer Kaynaklar: • Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2007). Designing effective instruction (5th Ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.
• Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2005). Instructional design (3rd Ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 5
Uygulama 10 % 10
Küçük Sınavlar 10 % 10
Ödev 7 % 15
Projeler 1 % 45
Final 1 % 15
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 1 10
Proje 1 30 30
Ödevler 7 3 21
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojisi ve bilgi teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak.
2) Eğitim teknolojileri entegrasyonunun gelişimini etkileyen öğretim stratejileri, yöntem ve teknikler, materyal tasarımı ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinin başlıca unsurlarını açıklamak.
3) Yazılım dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve bilgisayar donanımları ile ilgili yeterliklerini geliştirmek.
3) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak. 
4) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak.
5) Bilimsel yöntemleri kullanarak yaratıcılığı, problem çözmeyi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek için en ileri teknolojilerin kullanıldığı sınıf etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
6) Bir öğrenme organizasyonu içerisinde sistem ve insan gelişimine odaklanan problemlere çözüm geliştirmek için güçlü kuramsal ve uygulamalı modeller oluşturmak. 
7) İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine dayalı teknoloji entegrasyonunu sağlamak için gerekli stratejileri gözden geçirmek, değerlendirmek ve önermek.
8) Disiplinler arası bir yaklaşımla, eğitim teknolojisi, bilgi teknolojisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili etkinlikleri yürütmek için bir takımda bireysel ve iş birliği içerisinde çalışmak.
9) Öğrenme hedeflerini ve gereksinimlerini başarma ve karşılamanın bir yolu olarak eğitim teknolojilerini ve uygun tasarlanmış öğretim modellerini etkili olarak kullanmak ve değerlendirmek.
10) Sınıfı, yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde bulunan öğrencilerin oluşturduğu bir topluluk haline getirmek için etkili üst bilişsel teknikleri kullanmak.
11) Toplum için eğitim teknolojisi ile ilgili eğitimler ve projeler hazırlamak ve uygun teknoloji kullanımı yoluyla öğrenmeyi geliştirmede bireylere danışmanlık sağlamak.
12) Bireylerin ve kurumların çalışmalarını daha etkili yürütebilmelerini desteklemek için maliyet ve zamana duyarlı stratejileri uygulamak. 
13) Öğretmenleri, etik ve yasal standartları kullanarak teknolojinin eğitim amaçlı uygulamalarında öncü ve model olabilecek şekilde ve değişen teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde donatmak.
14) İş, okul, eğitim sektörü ve sanal dünya ile ilgili eğitim teknolojileri, öğretim programları, yenilikler ve sonuçlar için günümüzde kullanılan verimli tasarım çözümlerini ve bu konuda var olan standartları araştırmak.
15) To gain fluency in interpersonal communication, teaching frameworks and the use of different technologies in relation to national norms and laws.