BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CET1104 Elektronik Devre Elemanları Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ SAMUR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Temel elektrik kavramları (Gerilim, Akım, Direnç) ve devre elemanlarının (Dirençler, Kondansatörler, Gerilim Düzenleyicileri, Mantık Kapıları, Röleler, Transistörler ve Diyotlar vb.) Tanıtılması, devre analiz yöntemleri ve temel filtre, diyot ve transistör devreleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
616/5000
Bu derste,
1. Öğrenciler, fizik öğrencileri için lisans çalışmalarında ve gelecekteki taşıyıcılarında yararlı olacak elektriksel ve elektronik kavramlar hakkında temel bilgileri öğreneceklerdir.
2. Yüksek seviye ölçüm sistemlerinin temel kavramlarını anlayabilir.
3. Öğrenciler fiziksel problemleri tanımlayabilir, hipotezi incelemek için deneysel kurulum kurabilir, teoriye dayalı çözümler geliştirebilir ve yorumlar.
4. Öğrenciler prototip elektronik devreleri (CAD yazılımıyla) nasıl tasarlayacaklarını ve gelecek projeleri için onları (protokolu veya PCB aşındırma ile) nasıl üreteceklerini öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Temel elektrik kavramları (Gerilim, Akım, Direnç), Filtreler, Yarıiletken devre elemanlarının tanımı, Diyot ve transistörlerin doğru akım ve alternatif akım davranışlarının incelenmesi ve bunlarla ilgili bazı temel devreler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektriksel Büyüklükler, Devre Elemanları, Devreler, Devre Yasaları, Devre Analizi Yöntemleri
2) Sinyal dalga formları, Fazerler, Ortalama ve Etkili Değerler, Alternatif Akım Devreleri, Empedans Devre Teoremleri: Thevenin ve Norton Eşdeğer Devreleri
3) Yarı iletkenler, pn-jonksiyonu, İdeal Diyot, Yarı İletken Diyot parametreleri, Diyot eşdeğer devresi, özel diyotlar (Schottky, Zener, LED, fotodiyot), Diyotların yük eğrisi analizi
4) Diyot Uygulama Devreleri, Doğrultucular, Zener Diyot Doğrultucular
5) Diyot Uygulama Devreleri - Sinyal Şekillendirme Devreleri, Clippers, Kelepçeleri, Çarpanları
6) Bipolar Bağlantı Noktası Transistörleri (BJT): basit bir transistörlü yükselticinin yapısı, işlevi, yük hattı analizi
7) Transistörler dc meyil
8) Arasınav Proje Teslimi
9) Alan etkisi transistörleri (FET): genel tanımlar, bipolar transistörler ile temel farklar, JFET'ler ve MOSFET'ler ve tristörler gibi bazı özel cihazların yapısı ve özellikleri
10) Eğilme, Alan etkili transistör, yanlılık devrelerinin tasarımı ve özellikleri, Modelleme; basit eşdeğer devreler ve parametreleri
11) Yükselteçlere/Amplifikatör Giriş: Genel yükselteç modeli, Giriş / Çıkış empedansı, İdeal gerilim yükselticisi
12) Küçük sinyal analizi: BJT, JFET ve MOSFET küçük sinyal modeli ve AC tepkisi
13) Arasınav Proje Sunumları
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Course notes on Electronics I Allan R. Hambley., Electrical Engineering, Prentice Hall, 2002
2. J.O. Maley, Basic Circuit Analysis., Schaum Series, 1992
3. R. Boylestad, L. Nashelsky, Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi, MEB, 1994
4. Internet, Social Media Channels (Youtube etc.)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojisi ve bilgi teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak.
2) Eğitim teknolojileri entegrasyonunun gelişimini etkileyen öğretim stratejileri, yöntem ve teknikler, materyal tasarımı ve ölçme ve değerlendirme süreçlerinin başlıca unsurlarını açıklamak.
3) Yazılım dilleri, işletim sistemleri, bilgisayar ağları ve bilgisayar donanımları ile ilgili yeterliklerini geliştirmek.
3) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak. 
4) Teknoloji ile bütünleştirilmiş etkin ve öğrenci merkezli öğrenmeye dayalı dersleri ve etkinlikleri planlamak için en uygun müfredat çerçevelerini kullanmak.
5) Bilimsel yöntemleri kullanarak yaratıcılığı, problem çözmeyi ve eleştirel düşünmeyi geliştirmek için en ileri teknolojilerin kullanıldığı sınıf etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
6) Bir öğrenme organizasyonu içerisinde sistem ve insan gelişimine odaklanan problemlere çözüm geliştirmek için güçlü kuramsal ve uygulamalı modeller oluşturmak. 
7) İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine dayalı teknoloji entegrasyonunu sağlamak için gerekli stratejileri gözden geçirmek, değerlendirmek ve önermek.
8) Disiplinler arası bir yaklaşımla, eğitim teknolojisi, bilgi teknolojisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili etkinlikleri yürütmek için bir takımda bireysel ve iş birliği içerisinde çalışmak.
9) Öğrenme hedeflerini ve gereksinimlerini başarma ve karşılamanın bir yolu olarak eğitim teknolojilerini ve uygun tasarlanmış öğretim modellerini etkili olarak kullanmak ve değerlendirmek.
10) Sınıfı, yaşam boyu öğrenme etkinliklerinde bulunan öğrencilerin oluşturduğu bir topluluk haline getirmek için etkili üst bilişsel teknikleri kullanmak.
11) Toplum için eğitim teknolojisi ile ilgili eğitimler ve projeler hazırlamak ve uygun teknoloji kullanımı yoluyla öğrenmeyi geliştirmede bireylere danışmanlık sağlamak.
12) Bireylerin ve kurumların çalışmalarını daha etkili yürütebilmelerini desteklemek için maliyet ve zamana duyarlı stratejileri uygulamak. 
13) Öğretmenleri, etik ve yasal standartları kullanarak teknolojinin eğitim amaçlı uygulamalarında öncü ve model olabilecek şekilde ve değişen teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde donatmak.
14) İş, okul, eğitim sektörü ve sanal dünya ile ilgili eğitim teknolojileri, öğretim programları, yenilikler ve sonuçlar için günümüzde kullanılan verimli tasarım çözümlerini ve bu konuda var olan standartları araştırmak.
15) To gain fluency in interpersonal communication, teaching frameworks and the use of different technologies in relation to national norms and laws.