ULUSLARARASI FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ECO4442 | Zaman Serileri Ekonometrisi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ZEREN TAŞPINAR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencileri özellikle uzun dönem planlama ve tahmin yapmak için ekonometrik yöntemler hakkında bilgi sahibi yapmak ve ilgili istatistik paketlerin nasıl kullanılacağını göstererek (STATA, E-Views, R gibi) teorik derslerde öğrendikleri ekonometrik metodlarını pratikte uygulamalarını sağlamaktır.Bu aşamada öğrenciler belli bir kurumun internet sitesinden (örneğin, T.C. Merkez Bankası) verilerin (örneğin, yıllık enflasyon, büyüme, işsizlik) nasıl indireceklerini ve zaman serileri analizlerinin gerçek yaşamda nasıl uygulandığını öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Zaman-serisi ekonometrisi aracılığıyla ekonomik veriler arasındaki dinamik nedensel ilişkiyi nasıl sorgulayacağını ve ekonomik verilerin gelecek dönemler için değerlerini tahmin edebileceğini, 2. Zaman-serisi ekonometrisinin temel unsurlarını ve alanda kullanılan terminolojiyi, 3. Durağan zaman-serisi modellerinin temel unsurlarını, 4. Durağan olmayan zaman-serisi modellerinin temel unsurlarını, 5. Zaman-serisi modellerinin tahmin edilmesini, 6. Zaman-serisi bileşenlerini, bunları ayrıştırmayı ve bu bileşenlerden biri olan mevsimsel etkiyi seriden nasıl arındıracağını, 7. Tahminlemeyi, 8. Zaman-serisi modellerinin regresyon analizini, mevsimsellikten arındırmayı ve tahminlemeyi R uygulamasında yapmasını bilmesi beklenir. |
Öğrencinin 3. sınıfta aldığı ekonometri derslerinde gördüğü ekonometrik temel kavram ve prensipler ile En Küçük Kareler Yöntemi (EKK)'nın tekrarlanmasından sonra zaman serileri modellerine giriş yapılacaktır. Dönem süresince otokorelasyon analizleri, durağanlık, fark denklemi, gecikme işlemcisi, durağan olmayan zaman serilerinin fark alma süresince durağan hale getirilmesi, otoregresif (AR) süreçler için istatistiksel modeller, Hareketli Ortalama (MA) süreçler için istatistiksel modeller, otoregresif hareketli ortalama (ARMA) süreçleri için istatistiksel modeller, durağan-dışılık ve entegrasyon süreçleri, Otoregresif Entegre Hareketli Ortalama (ARIMA) süreçleri için istatistiksel modeller, mevsimsel Box-Jenkins ARIMA modelleri, tek değişkenli süreçler için birim kökler, Dickey-Fuller ve Phillips-Peron birim kök testleri, koentegresyon ve koentegresyon testleri, mevsimsellik ve eğilim, mevsimsellikten ve eğilimden arındırılma, mevsimsel entegresyon ve koentegresyon testleri, Otoregresif Koşullu Değişen Varyans (ARCH ve GARCH) modelleri ele alınacaktır. Dönem sonuna doğru öğrencilerin geçmiş ve şu anki verileri kullanılarak gelecek dönemler için nasıl tahmin yapılacağı anlatılacaktır. Öğrencilere dönem süresince teorik olarak öğretilen bilgilerin ilgili ekonometrik paketlerin kullanılması göstererek pratikte nasıl uygulanacağı anlatılacaktır. Dönem sonunda öğrencilerin öğrendikleri bilgileri kullanarak uzun dönemde iktisadi değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyen bir proje yapmaları beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Temel Kavramlar, En Küçük Kareler Yöntemi (EKK) | Bolum 1 Brockwell |
2) | Fark Denklemleri ve Çözümleri, Fark Denklemlerinin Zaman Serileri Analizlerinde Kullanımı | Bolum 1 Enders |
3) | Durağanlık ve Durağanlık Testleri (Dickey-Fuller; Augmented Dickey Fuller; Phillips-Peron) | Bolum 2 Brockwell |
4) | Otoregresif Süreçler (AR), Hareketli Ortalama Süreçleri (MA), Otoregresif Hareketli Ortalama Süreçleri (ARMA) | Bolum 2 Enders, Bolum 3 Brockwell |
5) | Otoregresif Entegre Hareketli Ortalama Süreçleri (ARIMA) | Bolum 2 Enders |
6) | Mevsimsellik, Mevsimsellikten Arındırılma | Bolum 2 Enders |
7) | Mevsimsel Box-Jenkins ARIMA Modelleri | Bolum 2 Enders |
8) | Zaman Serilerinde Değişkenliği Modellemeye Giriş | Bolum 3 Enders |
9) | Otoregresif Koşullu Değişen Varyans (ARCH ve GARCH) Modelleri | Bolum 3 Enders |
10) | Eğilim ve Dönemsel Kırılmalar Analizi | Bolum 4 Enders |
11) | Koentegrasyon ve Hata Düzeltme Modelleri | Bolum 6 Enders |
12) | Zaman Serilerinde Dinamik Modellemeler | Bolum 5 Enders |
13) | Tahminleme | Bolum 10 Brockwell |
14) | Genel revizyon, değerlendirme ve proje sunumları | Ders Notlari |
Ders Notları / Kitaplar: | Walter Enders, Applied Econometric Time Series, 4th Edition, Wiley, 2014. Peter J. Brockwell ve Richard A. Davis, Introduction to Time Series and Forecasting, Switzerland: Springer, 2016. |
Diğer Kaynaklar: | John E. Hanke ve Dean W. Wichern, Business Forecasting, New Jersey: Pearson, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 159 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 3 |
2) | Finansal sorunlara yönelik analitik yaklaşımlar geliştirme ve problem çözme kabiliyetine sahip olmak | 2 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argumanları tüm detayları ile kavramak | 3 |
4) | Finans alanında lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe ve yaşam boyu öğrenme farkındalığına sahip olmak | 2 |
5) | Finansın teorik ilkelerini iş yaşamının gerçekliklerine uygulayabilmek | 1 |
6) | Uluslararası finansal piyasaların gereksinimlerinin anlayarak yönetimsel sorunlara yönelik çözüm geliştirmek | 1 |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünceler geliştirebilmek | 2 |
8) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkilerini bilerek hem yerel hem uluslararası boyutta karar alabilmek | 1 |
9) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli finansal uygulamaları kullanabilmek | 4 |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 1 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, akademik dünya ve iş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | 2 |
12) | İş yaşamı ve akademik hayatta objektif olarak eleştiri geliştirmek ve özeleştiri yapacak perspektife sahip olmak | 1 |