LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP4218 TİDE İç Denetim Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ELİF OKAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin deneyimli ve nitelikli iç denetim profesyonelleriyle temas kurmasını sağlamayı ve onlara daha geniş bir bakış açısı kazandırmayı, ayrıca akademisyenler arasında iç denetim konusunda farkındalığı artırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenciler aşağıdaki öğrenme çıktılarından faydalanacaktır;

1) İç denetimin prensipleri ve uygulamaları konusunda sağlam bir temel edinebilme.
2) Çeşitli sektörlerdeki iç denetçilerden öğrenebilme ve gerçek dünya içgörüleri aracılığıyla anlayışınızı geliştirebilme.
3) Kurumsal yönetim, risk yönetimi, iç kontrol ve sürdürülebilirlik gibi kritik konuları keşfedebilme.
4) İç denetim uygulamalarına rehberlik eden küresel olarak tanınan standartlarla tanışabilme.
5) Bilgi teknolojisi sistemleri ve süreçlerini denetleme becerilerinizi geliştirebilme.
6) Etik davranışın ve dolandırıcılığı tespit edip önlemek için stratejilerin önemini öğrenebilme.

Dersin İçeriği

Ders 14 haftadan oluşacak ve çeşitli sektörlerden tecrübeli kişilerce verilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "İç Denetime Giriş • İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Mesleki Etik, İç Kontrol ve Risk Yönetimi kavramlarının açıklanması • İç denetime ilişkin Dünya ve Türkiye’deki gelişmelerin ve düzenlemelerin açıklanması • Dersin genel işleyiş ve içeriği hakkında bilgi verilmesi"
2) "Kurumsal Yönetim • Kurumsal Yönetim İlkelerinin açıklanması • Çeşitli Kurumsal Yönetim Modellerinin incelenmesi • Denetim Komitesinin ve İç Denetimin rol ve sorumluluklarının değerlendirilmesi"
3) Risk Yönetimi ve İç Kontrol • Kurumsal Risk Yönetimi (ERM)’ne ilişkin metot, süreç ve yapıların açıklanması • Çeşitli Risk Yönetim Süreçlerinin incelenmesi (Modeller ve Farklılıkları) • Toplam Risk Yönetimi Metodolojilerinin (Risk Yönetim Çerçeveleri) değerlendirilmesi
4) İç Denetim Uluslararası Mesleki Uygulamalar Çerçevesi 1. İç Denetçinin Rol ve Sorumluluklarına Genel Bakış • Yönetim kurulunun rol ve sorumlulukları • Departman yönticilerinin rol ve sorumlulukları • Denetim komitesinin rol ve sorumlulukları 2. İç Denetim Görevinin Türleri • Güvence Denetimi • Danışmanlık Hizmetleri 3. Denetim Türleri • Faaliyet Denetimi • Finansal Denetim • Uygunluk Denetimi 4. İç Denetimin Etik Kodları
5) İç Denetim Uluslararası Mesleki Uygulamalar Çerçevesi (devam) 1. Standartlar (Genel Kavramlar Ve İlkeler) 2. UMUÇ’un bir denetim çalışmasında uygulanması
6) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Denetim Süreci 1. Denetim Planı (Göz önünde bulundurulması gereken hususlar, amaçlar, kapsam, risk temelli iç denetim görevi) 2. Görevle İlgili Kaynak Dağılımı 3. Çalışma Programının Geliştirilmesi 4. Çeşitli Araçlar Ve Teknikler
7) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Denetim Süreci (devam) 5. Sonuçların İletilmesi 6. Tamamlanan Denetimin Değerlendirilmesi
8) İç Denetim Uygulama İlkeleri - Raporlama 1. Raporlanabilir kalemlerin tanımlanması ve iletilmesi 2. Sonuçların iletilmesi, ölçütler (metodlar, katma değer, etkili raporlamanın nitelikleri, önemli hususlara ilişkin özet raporlama 3. Aykırılıkların raporlanması 4. Denetimin standartlara uygun şekilde yapıldığı ibaresinin kullanılması 5. İzleme (sonuçları izleme, düzeltici aksiyonları izleme)
9) İç Denetçiler İçin Örgütsel İletişim Becerileri • İşletmelerde İletişim Süreci ve Etkili İletişimin Unsurları • Kişilerarası İletişim Becerileri • Mülakat Becerileri ve Mülakatın Yürütülmesi • Sözlü ve Yazılı İletişime Hazırlanma, Organize Etme ve Sunma İlkeleri • Yazışma • İletişim Aracı Olarak Grafik ve Tablolar
10) Bilgi Teknolojileri Denetimi • Bilgi Teknolojileri Denetiminde Yöntemler,Teknikler ve Uygulamalar
11) Etik, Sürdürülebilirlik ve Sosyal Sorumluluk • Etik Kategorileri; Kişisel Etik, Mesleki Etik veİş Etiği • İş Etiği ve Bir Etik Politikası Geliştirmede Yönetimin Rolü • Etik Faaliyetlerde İç Denetimin Rol ve Sorumlulukları • Davranış Kuralları • Örgütsel Etik Kültür • Sürdürülebilirlik ve Sosyal Sorumluluk Kavramları ve İç Denetçinin Rolü
12) Hile Riskleri ve Denetimi • Genel Olarak Hile, Kavramlar, Hilenin Unsurları, Hile Teorisi, Belirtileri, Türleri, Kırmızı Bayraklar, Etik Hattı (Whistleblowing), Bir Suistimalcinin Profili • İşletmelerde Hile Riskinin Yönetimi • İç Denetçinin Rol ve Sorumlulukları • Hilenin Önlenmesi, Ortaya Çıkarılması, Soruşturulması ve Raporlanması
13) İç Denetimde Kalite Güvencesi ve Gözden Geçirme
14) Bir İç Denetçinin Kariyer Yolu (Kariyer yolunda ilerlerken dikkat edilmesi gereken hususlar ve özgelecek tasarımı)
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çetin Özbek, " İç Denetim, Kurumsal Yönetim, Risk Yönetimi ve İç Kontrol", TİDE Yayınları No: 3
Sawyer's İç Denetçiler İçin Rehber 3 Cilt, TİDE Yayınları No:10
COSO İç Kontrol - Bütünlerrşik Çerçeve 4 Cilt, TİDE Yayınları No: 11
Diğer Kaynaklar: Weekly documents prepared by the IIA-Turkey Trainers.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 100
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 94
Proje 1 10
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek 2
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak 3
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. 2
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak