DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3120 | Medya ve Çatışma | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AYBERK CAN ERTUNA |
Dersin Amacı: | Dönem boyunca savaş ve çatışma bölgelerinden haber aktaran gazetecilerin yaşadığı zorluklar tarihten örneklerle birlikte incelenecektir. Çatışma ve çözüm süreçlerinde medyanın oynadığı rol değerlendirilecek, mesleki etik ve ahlaki meseleler üzerinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin; 1. Savaş ve çatışma muhabirliğinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olması, 2. Eleştirel bir perspektiften medyada çatışma temsillerini değerlendirmesi, 3. Cepheden gelen farklı yazılı ve görsel materyaller hakkında bilgi sahibi olması, 4. Barış gazeteciliği, çatışmalara duyarlı gazetecilik gibi kavramlara hakim olması beklenmektedir. |
"Gazetecilik alanındaki hiçbir şey savaş muhabiri olmaktan daha büyüleyici değildir." Bu söz Amerikalı gazeteci Walter Cronkite'a ait. Ancak Cronkite'ın sözlerine savaş muhabirliğinin oldukça zorlayıcı olduğunu da eklemek gerekir. Mesleğin zorlayıcılığı sadece psikolojik ve fiziksel risklerle sınırlı değil; siyasi, toplumsal, ekonomik ve hatta bazen teknolojik baskılar bile savaş muhabirliğini diğer gazetecilik dallarına göre daha da zorlu kılıyor. Dolayısıyla bu derste medyanın savaş ve barış dönemlerinde oynadığı toplumsal ve siyasi rol, çatışma bölgelerinde gazetecilik yapma ve mesleki etik gibi konular üzerinde durulacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Savaş, çatışma ve gazetecilik: Temel kavramların tanıtılması, silahlı çatışmaların geçirdiği dönüşümler üzerine tartışma | |
3) | Kırım Savaşı'ndan İkinci Dünya Savaşı'na: Teknolojinin (telgraf, fotoğraf ve sinema) savaş muhabirliğinde yarattığı dönüşüm üzerine tartışma, propaganda ve sansürün etkilerini analiz etme | |
4) | Vietnam Savaşı ve Falkland Savaşı: TV gazeteciliğinin etkileri ve siyasi yankıları üzerine tartışma | |
5) | 7/24 Habercilik ve Afganistan savaşı: Savaşların medya tarafından çerçevelenmesi ve takla attırılması hakkında analiz; CNN ve Al Jazeera karşılaştırması | |
6) | Körfez Savaşı ve Irak Savaşları: Havuz haberciliğinin gazetecilik uygulamaları üzerine etkileri | |
7) | Sınıf içi tartışma | |
8) | Savaş gazeteciliğinde etik meseleler: Etik standartları belirlemedeki uluslararası çabalar | |
9) | Barış gazeteciliği: Çatışmalara duyarlı gazetecilik ve barış gazeteciliği kavramlarının analiz edilmesi | |
10) | İnternet çağında çatışma muhabirliği: Sosyal medyanın ve açık kaynak istihbaratın oynadığı rol üzerine analiz | |
11) | Gazetecilerin güvenliği: Gazetecilerin çatışma bölgelerindeki görevlerine hazırlık süreci ve bölgedeki güvenliği | |
12) | Konuk: Tecrübeli bir savaş muhabirinin deneyimlerinden öğrenme | |
13) | Projelerin sunumu | |
14) | Projelerin sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Diğer Kaynaklar: | - Cottle, S. (2006). Mediatized Conflict: Developments in Media and Conflict Studies, Berkshire: Open University Press. - Entman, R (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, Journal of Communication 43(4), 51-58. - Galtung J., Fischer D. (2013) High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism. SpringerBriefs on Pioneers in Science and Practice, vol 5. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-32481-9_8 - Hanitzsch, T. (2004). Journalists as Peacekeeping Force? Peace Journalism and mass communication theory. Journalism Studies, 5 (4), 483-495. - McLaughlin, G. (2002). The War Correspondent, London: Pluto Press. - Noris, P., Kern, M., Just, M. (2003). Framing Terrorism: The News Media, the Government and the Public, New York: Routledge. - Thussu, D.K., Freeman, D. (2003). War and the Media (pp. 87-98). London: Sage Publications. - Zeitoff, T. (2017). How Social Media Is Changing Conflict, Journal of Conflict Resolution. 61 (9). 1970-1991. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 122 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |