REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNG5116 | Kriz Danışmanlığı | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NEVİN DÖLEK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin kriz ve travma olgusunun psikolojik yönlerini incelesi ve öğrencilerin kriz yaşamış kişileri tanılaması, psikolojik ilk yardım verme, kriz sonrası iyileşme ve baş etme yollarını kullanma ile ilgili beceriler kazanmasını hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. “Kriz”, “travma” ve “ölüm” olgusunu gözden geçirmeleri 2. Kriz, travma ve ölüme gösterilen tepkiler ve bu sürecin davranışlarını tanımaları 3. Okullarda yaşanan krizlerin yönetimi ve toplumsal krizlerde kriz müdahale prensiplerini anlamaları 4. Kriz yaşamakta olan kişilere duyguları ile baş etme |
Kriz ve travma olgusunun psikolojik yönlerini incelesi, kriz yaşamış kişileri tanılaması, psikolojik ilk yardım verme, kriz sonrası iyileşme ve baş etme yollarını kullanma Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka Çalışması -Teknoloji Destekli Öğrenme -Okuma -Simülasyon -Bireysel Çalışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriği ve beklentiler | |
2) | Afetler, travmalar, krizler ve travmatik stres tepkileri | |
3) | Kriz kuramları | |
4) | Kriz Danışmanlığı Müdahaleleri ve Beceriler | |
5) | Kayıp ve Yas | |
6) | Yas ve Kültür | |
7) | Okullarda farklı krizler (şiddet, ölüm, madde gibi) ve intihar müdahalesi | |
8) | Çocuk ve Ergenlerde Krize Müdahale | |
9) | Afetlerde Psikososyal Hizmetler | |
10) | Psikolojik İlk Yardım | |
11) | Afetlerde Engelli Bireylere Yönelik Hizmetler | |
12) | Yardım Edenlere Yardım ve Özbakım | |
13) | Afet Etiği | |
14) | Araştırma Sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | James, R. K., Gilliland, B. E. (2017). Crisis intervention strategies, (8th ed.) Brooks/Cole Cengage Learning: Belmont, CA. ISBN: 9781337147132 |
Diğer Kaynaklar: | • Erdur-Baker, Ö. & Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik yardım. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. • Erdur-Baker, Ö. & Doğan, T. (2021). Kriz danışmanlığı. Pegem Akademi. • Erdur-Baker,Ö., & Aksöz-Efe, İ. (2020). Yas danışmanlığı. Anı Yayıncılık. • Erdur-Baker, Ö., Aksöz-Efe, İ., & Doğan, T. (2021). Travma psikolojisi. Pegem Akademi. • Kolski, T. D., Jongsma, A. E., ve Myer, R. A. (2016). Kriz danışması ve travmatik olaylarda tedavi planlayıcı - DSM-5 ile Güncellenmiş. Nobel Akademi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 1 | 11 | 11 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 199 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışana uygun amaç belirleyebilir, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini gösterebilir. | 3 |
2) | Psikolojik danışmanlar bireysel ve grupla danışma süreçlerini planlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazanır. | 3 |
3) | Psikolojik danışmanlar, bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 2 |
4) | Psikolojik danışmanlar, mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 2 |
5) | Psikolojik danışmanlar, danışanlarının gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 3 |
6) | Psikolojik danışmanlar, teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 1 |
7) | Psikolojik danışmanlar, araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 2 |
8) | Psikolojik danışman uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, çalıştığı kurumun personeline, psikolojik danışma hizmeti alan bireye ve vasilerine refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 5 |
9) | Psikolojik danışmanlar mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 5 |
10) | Psikolojik danışmanlar, bireylere ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, yaşamda karşılaşılan sorunlar ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar. | 2 |
11) | Psikolojik danışmanlar alanındaki güncel gelişmeleri takip eder, mesleki gelişim için sürekli öğrenme tutumu sergiler. | 2 |