GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ENR3001 Mühendisliğin Teknik Olmayan Yönleri Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. LÜTFİ ARDA
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. LÜTFİ ARDA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: (Etik) Öğrenci, mühendisliğin etik sorumluluk bilincini kazanacak, farklı etik teorilerini ve etik problem çözme tekniklerini göz önüne alarak etik kararlar alabilecek ve mesleki etik kurallara dikkat edecektir.
(Proje yönetimi) Öğrenci, bir projenin nasıl tanımlanacağını ve kritik yol yöntemini kullanarak zamanlamayı ve maliyetleri tahmin etmeyi öğrenecektir.
(Risk ve değişim yönetimi) Öğrenci, riskle ilgili temel kavramları ve değişim ve gelişim yoluyla riski hafifletecek teknikleri öğrenecektir.
(İnovasyon) Öğrenci yenilik ve yenilikçi stratejilerin farkında olacaktır.
(Girişimcilik) Öğrenci, yaratıcılık yönetiminin ve inovasyonun girişimciliğe yol açabileceğini öğrenecektir.
(Mühendislik standartları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası standartların ve bunların nasıl aranacağının farkında olacak.
(Sağlık ve güvenlik) Öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrayacaklar ve sağlık ve güvenlik risklerini tanıyabileceklerdir. Öğrenciler bir organizasyonda bir sağlık ve güvenlik yönetim programının uygulanmasına nasıl başlayacaklarını kavrayacaklardır.
(Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası çevre yasası ve patent ve fikri mülkiyet hukuku hakkında bilgi sahibi olacaktır.
(Sürdürülebilir kalkınma) Öğrenciler, sürdürülebilirlik konularının, ürün geri kazanımının ve ürün iyileştirme seçeneklerinin öneminin farkına varacaktır.
(Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri) Öğrenci, sanayi faaliyetlerinin çevre ve insan sağlığına etkilerini listeleyecek; Küresel iklim değişikliğinin nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilecek; Malzemelerin dönüşüm diyagramını ve çevrimdeki her evreye ait ilgili konuları tartışır hale gelecektir.
(Yaşam boyu öğrenme) Öğrenci, yaşam boyu öğrenme kavramını inşa edecek ve tartışacak ve kendileri için hayat boyu öğrenme becerisini kazanacaktır.
"

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
1-Etik düşünceye dayalı mühendislik ve organizasyon kararları vermek;
2-Organizasyon yapısı ve kaynak sınırlamaları göz önüne alınarak projeleri yönetmek;
3-Değişiklik yönetimi vasıtasıyla riskin azaltılması;
4-Yenilikçi ve girişimci olmak;
5-Mühendislik standartlarına nereden erişeceğini öğrenmek, araştırmak ve bilmek;
6-Sağlık ve güvenlik unsurlarını çalışma ortamlarına entegre etmek;
7-Mühendisliğin yasal yönlerini anlamak;
8-Mühendisliğin sosyal ve çevresel etkilerini göz önünde tutan ve
sürdürülebilirlik ilkelerini uygulamalarına ve ürünlerine dahil etmek;
9-Hayat boyu öğrenmenin ilkelerini takip etmek.

Dersin İçeriği

Ders kısaca giriş seviyesinde: Etik, Proje yönetimi, Risk ve değişim yönetimi, İnovasyon;Girişimcilik, Mühendislik standartları, Sağlık ve güvenlik, Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçlarını, Sürdürülebilir kalkınma, Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri, Yaşam boyu öğrenme konularını kapsayacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş -
2) "Mühendislik etiği I: Mesleki Mühendis ve sosyal sözleşme; Dört ahlaki (değer) kuram, vicdan özgürlüğü; Mesleki etik kodları, kendi kodunuzu oluşturun." -
3) "Mühendislik etiği II: Etik problem çözme teknikleri; Kazaların doğası, güvenlik, vaka analizi; Çevre etiği." -
4) Proje Yönetimi I:Proje nedir ve modern proje yönetimi tanimi -
5) Proje Yönetimi II:Proje süre ve maliyetini tahmin etmek - cpm metodu -
6) Temel risk konuları ve riski önlemek için kullanılabilecek değişim yönetimi teknikleri -
7) "İnovasyon: İnovasyonun tanımı ve önemi, inovasyon türleri, inovasyon stratejiler, yeni ürün geliştirme." -
8) Girişimcilik: Girişimciliğin tanımı ve önemi, girişimcilik türleri, girişimcilik stratejileri, iş modelleri, girişimcilik, ürün portföyü yönetimi. -
9) "Mühendislik standartları: Mühendislikte standardizasyon kavramı. Ana standartlar ve mesleklerle ilişkisi. Mühendislik standartlarını yayınlayan ulusal ve uluslararası meslek kuruluşlarının örnekleri. ISO (Uluslararası Standartlar Organizasyonu), Eurokodlar, TS (Türk Standartları) ve ANSI (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü). Standartları arama ve bunlara erişme." -
10) "Güvenlik ve sağlık nedir? Emniyet ve sağlık tarihsel gelişimi ve spesifik sağlık problemlerinin rolü Kazaların önlenmesi programlarının geliştirilmesi Güvenlik organizasyonlarının hazırlanması Emniyet ve sağlık için entegre yaklaşım Bir güvenlik ve sağlık yönetimi programının unsurları Yönetim / çalışan ekip yaklaşımının faydaları İş / Görev Tehlike Analizinin Yapılması" -
11) Çevre hukukunu ilgililendiren konularda genel bilgi sahibi olmak, patent ve fikri sınai haklar konusunda genel bilgi sahibi olmak -
12) Ürün geri kazanım seçenekleri: Geri dönüşüm,onarım, yenileme, yeniden üretim -
13) "Hava kirliliği ve etkileri İklim değişikliğinin sebepleri ve etkileri Mühendislik uygulamalarında malzeme kullanımı ile ilgili çevresel ve sosyal yaklaşımlar " -
14) "Hayat boyu öğrenme Bu amaçla dersin odak noktası ""öğrenmeyi öğrenme"" çatısı altında eğitimin 4 temel direği olan 1. Bilmeyi öğrenme 2. Yapmayı öğrenme 3. Birlikte yaşamayı öğrenme 4. Olmayı öğrenme üzerine tartışılacaktır. Bilgiye erişebilme, gelişmeleri izleyebilme ve kendisini eğitmeye devam edebilme becerisi" -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Engineering Ethics, Charles Fleddermann, Pearson Higher Education.
2. Managing innovation, Tidd&Bessant
3. Introduction to Entrepreneurship, Donald F. Kuratko
4. Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers, 8th Edition, Goetsch
5.Corum, A. (2016). Remanufacturing, an added value product recovery strategy. Handbook of research on waste management techniques for sustainability, 347-367.
6. D. Desonie, “Atmosphere, Air Pollution and its Effects”, Chelsea House Publishers, 2007. 7. D. Desonie, “Atmosphere, Causes and Effects of Climate Change”, Chelsea House Publishers, 2008. 8. W.D. Callister, D.G. Rethwisch, “Materials Science and Engineering”, Ninth Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2014.
9. Delors, J. (1996) Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, UNESCO"
Diğer Kaynaklar: Yok

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.