LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENR3001 | Mühendisliğin Teknik Olmayan Yönleri | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | (Etik) Öğrenci, mühendisliğin etik sorumluluk bilincini kazanacak, farklı etik teorilerini ve etik problem çözme tekniklerini göz önüne alarak etik kararlar alabilecek ve mesleki etik kurallara dikkat edecektir. (Proje yönetimi) Öğrenci, bir projenin nasıl tanımlanacağını ve kritik yol yöntemini kullanarak zamanlamayı ve maliyetleri tahmin etmeyi öğrenecektir. (Risk ve değişim yönetimi) Öğrenci, riskle ilgili temel kavramları ve değişim ve gelişim yoluyla riski hafifletecek teknikleri öğrenecektir. (İnovasyon) Öğrenci yenilik ve yenilikçi stratejilerin farkında olacaktır. (Girişimcilik) Öğrenci, yaratıcılık yönetiminin ve inovasyonun girişimciliğe yol açabileceğini öğrenecektir. (Mühendislik standartları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası standartların ve bunların nasıl aranacağının farkında olacak. (Sağlık ve güvenlik) Öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrayacaklar ve sağlık ve güvenlik risklerini tanıyabileceklerdir. Öğrenciler bir organizasyonda bir sağlık ve güvenlik yönetim programının uygulanmasına nasıl başlayacaklarını kavrayacaklardır. (Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçları) Öğrenci, ulusal ve uluslararası çevre yasası ve patent ve fikri mülkiyet hukuku hakkında bilgi sahibi olacaktır. (Sürdürülebilir kalkınma) Öğrenciler, sürdürülebilirlik konularının, ürün geri kazanımının ve ürün iyileştirme seçeneklerinin öneminin farkına varacaktır. (Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri) Öğrenci, sanayi faaliyetlerinin çevre ve insan sağlığına etkilerini listeleyecek; Küresel iklim değişikliğinin nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilecek; Malzemelerin dönüşüm diyagramını ve çevrimdeki her evreye ait ilgili konuları tartışır hale gelecektir. (Yaşam boyu öğrenme) Öğrenci, yaşam boyu öğrenme kavramını inşa edecek ve tartışacak ve kendileri için hayat boyu öğrenme becerisini kazanacaktır. " |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1-Etik düşünceye dayalı mühendislik ve organizasyon kararları vermek; 2-Organizasyon yapısı ve kaynak sınırlamaları göz önüne alınarak projeleri yönetmek; 3-Değişiklik yönetimi vasıtasıyla riskin azaltılması; 4-Yenilikçi ve girişimci olmak; 5-Mühendislik standartlarına nereden erişeceğini öğrenmek, araştırmak ve bilmek; 6-Sağlık ve güvenlik unsurlarını çalışma ortamlarına entegre etmek; 7-Mühendisliğin yasal yönlerini anlamak; 8-Mühendisliğin sosyal ve çevresel etkilerini göz önünde tutan ve sürdürülebilirlik ilkelerini uygulamalarına ve ürünlerine dahil etmek; 9-Hayat boyu öğrenmenin ilkelerini takip etmek. |
Ders kısaca giriş seviyesinde: Etik, Proje yönetimi, Risk ve değişim yönetimi, İnovasyon;Girişimcilik, Mühendislik standartları, Sağlık ve güvenlik, Mühendislik çözümlerinin hukuki sonuçlarını, Sürdürülebilir kalkınma, Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki küresel ve sosyal etkileri, Yaşam boyu öğrenme konularını kapsayacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | - |
2) | "Mühendislik etiği I: Mesleki Mühendis ve sosyal sözleşme; Dört ahlaki (değer) kuram, vicdan özgürlüğü; Mesleki etik kodları, kendi kodunuzu oluşturun." | - |
3) | "Mühendislik etiği II: Etik problem çözme teknikleri; Kazaların doğası, güvenlik, vaka analizi; Çevre etiği." | - |
4) | Proje Yönetimi I:Proje nedir ve modern proje yönetimi tanimi | - |
5) | Proje Yönetimi II:Proje süre ve maliyetini tahmin etmek - cpm metodu | - |
6) | Temel risk konuları ve riski önlemek için kullanılabilecek değişim yönetimi teknikleri | - |
7) | "İnovasyon: İnovasyonun tanımı ve önemi, inovasyon türleri, inovasyon stratejiler, yeni ürün geliştirme." | - |
8) | Girişimcilik: Girişimciliğin tanımı ve önemi, girişimcilik türleri, girişimcilik stratejileri, iş modelleri, girişimcilik, ürün portföyü yönetimi. | - |
9) | "Mühendislik standartları: Mühendislikte standardizasyon kavramı. Ana standartlar ve mesleklerle ilişkisi. Mühendislik standartlarını yayınlayan ulusal ve uluslararası meslek kuruluşlarının örnekleri. ISO (Uluslararası Standartlar Organizasyonu), Eurokodlar, TS (Türk Standartları) ve ANSI (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü). Standartları arama ve bunlara erişme." | - |
10) | "Güvenlik ve sağlık nedir? Emniyet ve sağlık tarihsel gelişimi ve spesifik sağlık problemlerinin rolü Kazaların önlenmesi programlarının geliştirilmesi Güvenlik organizasyonlarının hazırlanması Emniyet ve sağlık için entegre yaklaşım Bir güvenlik ve sağlık yönetimi programının unsurları Yönetim / çalışan ekip yaklaşımının faydaları İş / Görev Tehlike Analizinin Yapılması" | - |
11) | Çevre hukukunu ilgililendiren konularda genel bilgi sahibi olmak, patent ve fikri sınai haklar konusunda genel bilgi sahibi olmak | - |
12) | Ürün geri kazanım seçenekleri: Geri dönüşüm,onarım, yenileme, yeniden üretim | - |
13) | "Hava kirliliği ve etkileri İklim değişikliğinin sebepleri ve etkileri Mühendislik uygulamalarında malzeme kullanımı ile ilgili çevresel ve sosyal yaklaşımlar " | - |
14) | "Hayat boyu öğrenme Bu amaçla dersin odak noktası ""öğrenmeyi öğrenme"" çatısı altında eğitimin 4 temel direği olan 1. Bilmeyi öğrenme 2. Yapmayı öğrenme 3. Birlikte yaşamayı öğrenme 4. Olmayı öğrenme üzerine tartışılacaktır. Bilgiye erişebilme, gelişmeleri izleyebilme ve kendisini eğitmeye devam edebilme becerisi" | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Engineering Ethics, Charles Fleddermann, Pearson Higher Education. 2. Managing innovation, Tidd&Bessant 3. Introduction to Entrepreneurship, Donald F. Kuratko 4. Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers, 8th Edition, Goetsch 5.Corum, A. (2016). Remanufacturing, an added value product recovery strategy. Handbook of research on waste management techniques for sustainability, 347-367. 6. D. Desonie, “Atmosphere, Air Pollution and its Effects”, Chelsea House Publishers, 2007. 7. D. Desonie, “Atmosphere, Causes and Effects of Climate Change”, Chelsea House Publishers, 2008. 8. W.D. Callister, D.G. Rethwisch, “Materials Science and Engineering”, Ninth Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2014. 9. Delors, J. (1996) Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, UNESCO" |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |