REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP4115 I.P.I-Psikodrama Grup Psikoterapisine Giriş Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Psikodrama Grup Psikoterapisi'nin temel felsefe, sitem ve kavramlarını öğrenmek ve uygulama biçimleri ve alanları hakkında bilgi sahibi olmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Psikodrama Grup Psikoterapisi'ndeki temel kavramların ve altında yatan felsefenin öğrenilmesi.
2) Psikodrama'da Temel ve Yardımcı Teknikler nelerdir, nasıl uygulanır, uygulamalı olarak öğrenilmesi.
3) Psikodrama'da çalışma biçimlerinin uygulamalar eşliğinde öğrenilmesi.
4) Psikodrama Oturumunun aşamaları nelerdir, işleyişin sıra ve teknikler dahilinde öneminin uygulamalar eşliğinde öğrenilmesi
5) Psikodrama'nın unsurları nelerdir, bunlar hangi terapötik faktörleri beraberinde getirir, incelenip uygulamalarla öğrenilmesi.
6) Psikodrama'nın kullanım alanları nelerdir, psikodrama ile ne şekillerde çalışmalar yapmak mümkündür, uygulamalı olarak öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

Psikodramanın Tarihçesi, Psikodramada Isınma ve Kohezyonun Önemi, Psikodrama çalışma aşaması ve çalışma biçimleri, Psikodramada paylaşım aşaması ve paylaşım biçimleri, Psikodramanın Temel kavramlarında Spontanite ve Yaratıcılık, Psikodramanın Unsurları, Psikodramanın Temel Tekniklerinden Eşleme, Rol Değiştirme, Ayna, Sosyal Atom, Psikodramanın Kullanım Alanları, Kapanış ve Sonlandırma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) PSİKODRAMANIN TARİHÇESİ • J.L.Moreno’nun Hayatı • Psikodrama ve Grup Psikoterapisi • Viyana Çalışmalarında Grup Psikoterapsinin Doğuşı ve Çocuklar • Spontanite Tiyatrosu’nun Doğuşu • New York Dönemi, Beacan Hill • Zerka’nın Katkıları
2) Psikodrama Grup Psikoterapisinin Kuramları ve Ana Felsefesi • Rol Kuramı ve Rol Gelişiminin Spontanite Teorisi, • Rol Patolojileri Kuramı, • Sosyometri Kuramı, • An Felsefesi.
3) Psikodramanın Unsurları - Lider, Protagonist, Sahne, Grup, Yardımcı Egolar • Lider, Protagonist, Sahne, Grup ve Yardımcı Egolar’ın Tanımlanması • Sahne’nin Önemi, Klasik Moreno Sahnesi • Sahnenin Günümüzdeki Kullanımı ve Sahne Kurma Esasları • Psikodramada Liderin Rolü • Psikodramada Liderinde Aranan Özellikler • Psikodramada Yardımcı Egoların Rolü ve Önemi • Bir Yardımcı Ego olarak Double’ın İşlevi ve Önemi • Grubun İyileştirici Gücü • Psikodrama Unsurlarının Terapötik Etkileri
4) Psikodramada Uygulamaya Giriş – Başlangıç Aşaması- Psikodramada Isınma • Isınmanın Yaşamdaki Karşılığı ve Psikodramada Isınma - Fiziksel Isınmalar ve Sosyometrik Isınmalar • Isınma Oyunlarının Çeşitleri ve İşlevleri; a. Başlangıç Aşaması ve Tanışma Oyunları b. Kohezyon ve Güven Oyunları c. Yaratıcılık ve Spontaniteyi Arttırmaya Yönelik Oyunlar d. Empati, İletişim ve Sosyometrik Seçimlere Dair Oyunlar e. Bireysel Oyunlar, Grup Oyunları • Liderin, Grup Üyelerinin ve Protagonistin Isınması, • Protagonist Çalışmalarına Isınma
5) Psikodramada Çalışma (Oyun) ve Paylaşım Aşaması ile Çalışma(Oyun) Aşamasının Uygulama Biçimleri. • Protagonist Merkezli Çalışmada Kontrat ve Önemi • Protagonist Merkezli Çalışmada Zaman ve Mekan • Protagonist Merkezli Çalışmada Temel ve Yardımcı Tekniklerden Yararlanılması • Protagonist Merkezli Çalışmada Grubun İşlevi • Grup Merkezli Çalışmanın Gerekliliği ve Önemi • Toplumsal veya Kitlesel Meselelerin Ele Alınması, Sosyodrama • Grup İçi Çatışmaların Ele Alınması • Protagonist Çalışmasının Paylaşımı Aşamaları (Rol Paylaşımları, Özdeşim Paylaşımları, Çağrışım Paylaşımları.) • Paylaşım Aşamasının Terapötik Katkıları • Liderin Paylaşımı
6) Psikodramada Felsefesinde İletişim Biçimleri • Empati İlişkisi • Tele İlişkisi • Transferans İlişkisi
7) Psikodramanın Temel Kavramlarından Spontanite, Yaratıcılık ve Eylem • Spontanitenin Tanımı ve Yaşamdaki Anlamı • Anne-Bebek İlişkisi ve Spontanite • Liderin Spontanitesi ve Önemi • Yaratıcılık ve Spontanite İlişkisi • Yaşama Becerisi, Yaratıcılık ve Eylem • Psikodramada Liderin Yaratıcılığı ve Önemi • Psikodramada Yaratıcılığın ve Eylemin İyileştirici Gücü • Bir Eylem Yöntemi Olarak Psikodramanın Farkı • Eylem ile Beden Hafızasındaki Bilgilerin Açığa Çıkarılması • Psikodramada Eylem Katarsisi
8) Psikodramanın Doğuşu ve Spontanite Tiyatrosu, Bir Tanı ve Tedavi Yöntemi Olarak Spontanite Testi. • Spontanite Tiyatrosunun Tarihçesi ve Çıkış Felsefesi • Spontanite Tiyatrosunun Amaçları • Yönetici, oyuncular, müzik, dekor, kostüm • Sahneleme Biçimleri. • Spontanite Testi.
9) Psikodramanın Temel Tekniklerinden Eşleme • Eşleme Nedir? • Anne-Babak İlişkisi ve Eşleme • Eşlemenin Önemi ve Terapötik Etkileri • Eşlemenin Paylaşımlarda, Oyun İçinde, Protagonist Çalışmalarında Kullanımı • Liderin, Grubun ve Double’ın Eşlemesi • Eşleme Türleri a. Tanıtıcı Eşleme b. İçgörü Kazandırıcı Eşleme c. Destekleyici Eşleme
10) Psikodramanın Temel Tekniklerinden Rol Değiştirme ve Ayna • Rol Değiştirme Nedir? • Yaşamdaki İlk Rol Değiştirme • Rol Değiştirmenin Önemi ve Terapötik Etkileri • Rol Değiştirme ve Artık Gerçeklik • Rol Değiştirme ve Yardımcı Egolar • Ayna Tekniği Nedir? • Ayna ve Objektif Gerçeklik • Ayna Tekniğinin Kullanılma Biçimleri (Akıl Hocası, Protagonist Çalışması, Sahneler Arası Geçişler) • Ayna Tekniğinin Önemi ve Terapötik Etkileri
11) Psikodramanın Kullanım Alanları • Sosyodrama ve Sosyometri Çalışmaları • Psikodramanın Kullanım Alanları: • Sahne ve Tiyatroda kullanılması Klinik Alanda Kullanılması: a. Çocuk Psikodraması Grupları b. Ergen Psikodraması Grupları c. Yetişkin Psikodraması Grupları d. Bireysel Psikodrama Çalışmaları e. Kuşarklararası Çalışmalar f. Farklı Tanı Grupları ile Psikodrama Çalışmaları Şirket Eğitimlerinde Psikodramanın Kullanılması: a. Grup İçi Çatışmaların Çözümlenmesi ve Takım Olma b. İletişim Becerileri / Ast-üst İlişkilerin İyileştirilmesi c. Liderlik Eğitimleri d. Motivasyon Çalışmaları e. Gruplarda Spontanite ve Yaratıcılık Çalışmaları Okullarda Psikodramanın Kullanılması: a. Öğretmen, İdareci, Psk. Dan.ların Eğitimi b. Eğitim Sistemini İyileştirme Çalışmaları c. Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi d. Sınıf İçi Düzenin Sağlanması ve Öğrencilerle İletişim Çalışmaları
12) Temel Uygulamalar : Kültürel Atom, Sosyal Atom, Boş Sandalye. • Sosyal Atom/ Kültürel Atom (Rol Atomu) Nedir? • Sosyal Atomun Kullanım Alanları a. Isınma Olarak Kullanılması b. Bir Kohezyon Çalışması Olarak Sosyal Atom c. Protagonist Çalışmasına Isınma Olarak Sosyal Atomun Kullanılması • Sosyal Atom ve Yaşamda Alınan Rollerin Keşfi • Sosyal Atom ile Görünmeyen İlişki Bağlarının Keşfedilmesi • Boş Sandalye ve Rolü Sahneye Getirme • Boş Sandalyenin Uygulama Biçimleri
13) Psikodramada Kapanış ve Sonlanma • Grubun sonlanması ve kapanışın önemi • Geribildiriler ve gereklilikleri • Son ve vedaya karşılık yeniye geçiş ve dönüşüm
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı, Yazar: Psikodrama Eğitmeni Deniz Altınay,
• Psikodrama 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknikler, Yazar: Psikodrama Eğitmeni Deniz Altınay,
(Ayrıca 4 ayrı yardımcı kitap seçmeli olarak okuma için tavsiye edilecektir.)
Diğer Kaynaklar: Ders Notları, Uygulama sonlarında yapılacak "süreç analizi" notları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir.
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır.
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir.
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir.
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir.
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler.
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür.
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar.
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar.
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır.
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır.
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder.
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir.
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder.