SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3004 Uluslararası Deniz Hukuku ve Sürdürülebilirlik Bahar 0 2 1 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ERTAN DEMİRKAPI
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. İLKER KADRİ BAŞARAN
Prof. Dr. AYŞE NUHOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Birleşmiş Milletler'in 2030 denizlerde sürdürülebilir kalkınma hedefini Uluslararsı Deniz Hukuku ve Kuresel Isınma konseptleri içerisinde anlamak ve analiz etmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) BM nin 2030 denizlerde sürdürülebilirlik hedeflerini anlar,
2) Uluslararası deniz ve çevre kurallarından haberdar olur,
3) Mavi ekonominin ne demek olduğunu anlar,
4) Kutup bölgelerinden, özellikle de Arktik'in ekonomik, politik ve hukuki yapısından haberdar olur,
5) Uluslararsı düzenleme yapabilecek kurum ve kuruluşları, bunların özellikleri ve yetkilerini anlar,
6) Küresel ısınma ve iklim değişikliği kavramlarını, bunların global etkilerini, ve hukuki yansımalarını anlar,
7) Enerji yatırımlarını, bunların gelecekte sürdürülebilir alternatiflerini ve finansman modellerini anlar,
8) ingilizce konuşma ve yazma yeteneğini geliştirir.

Dersin İçeriği

Özellikle küresel ısınma çerçevesinde sürdürülebilir kutup yönetimi başta olmak üzere, BM nin 2030 hedefleri doğrultusunda deniz alanlarının çoklu kullanımında (deniz taşımacılığı, petrol ve gaz arama/çıkarma faaliyetleri, balıkçılık vb.) bio-çeşitliliğin ve ekosistemin nasıl koruma altına alınabileceği, ülkelerin bu anlamda deniz alanlarındaki yetki ve hukuki sorumluluklarının neler olduğu, ülkeler haricinde hangi kurum ve kuruluşların bu süreci yönetmekte oldugu, ve son olarak bu alanda dünyadaki güncel gelişmelerin takibi dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) BM 2030 hedefleri çerçevesinde denizlerde sürdürülebilirlik düşüncesinin tanımı,
2) Küresel Isınma ve İklim Değişikliği terimlerinin karşılaştırmalı anlatımı,
3) Aktik Okyanusu ve değişim,
4) Kutup Bölgelerinin karşılaştırılması (Arktik ve Antartik),
5) Arktik'teki Mavi Ekonomi (taşıma, petrol ve gaz, balıkçılık, turizm vb.),
6) Arktik Okyanusu Yönetim Modeli (Dogu Akdeniz ile Kıyaslama),
7) Sürdürülebilir Taşımacılık ve Polar Code,
8) Arktik Okyanusunun sahibi kim? (Deniz yetki alanları, kıta sahanlığı talepleri ve uyuşmazlıklar),
9) Arktikteki enerji rezerveleri ve alternatif yenilenebilir enerji kaynakları,
10) Yeşil Finans kavramı ve sürdürülebilir yatırım,
11) Deniz seviyesinin yükselmesi ve hukuki sonuçları,
12) Plastik atık ve denizlerin korunması,
13) Açık denizler ve Bio-çesitlilik Konvensiyonu,
14) Çoklu Deniz Alanı Kullanımında Planlı Regülasyon Modeli.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notlarını kendim hazırlıyorum. Norvec Kutup Araştırmaları Enstitüsü ile Arktik araştırmaları yapıyor ve bolgeyi periyodik olarak ziyaret ediyorum. 2023 yılına kadar Norveçliler ile Svalbard adasında bilimsel arastirmalar yapacağım, tecrübelerimi öğrencilere aktaracağım.
I will prepare the class notes. I work closely with the Norwegian Polar Institute. I will continue working with them as I have an agreement to join their research activities in the Arctic (Svalbard) untill 2023. Therefore, I will be sharing my experience gained throught this international collobaration with the class.
Diğer Kaynaklar: Kendi makalelerim ile birlikte elimdeki sayısız kitap ve uluslararası bilimsel yayın.
My own articles. And the countless books and scientific articles I have in my personal library.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 1
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 1
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 1
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 1
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 1
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1