HISTORY (TURKISH, NON-THESIS)
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

Course Introduction and Application Information

Course Code Course Name Semester Theoretical Practical Credit ECTS
TAR5110 Introduction to First Resources in Ottoman History Fall 3 0 3 7

Basic information

Language of instruction: Turkish
Type of course: Must Course
Course Level:
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Assoc. Prof. FİKRET YILMAZ
Course Objectives: The aim of this course is to provide information about the formation process, layers and structure of the early Ottoman society in the process of the Ottoman Empire from the principality to the empire, the relations with the conquered peoples of the region, the introduction of first-hand sources and how to use these sources.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Students taking this course;

1. Learn the sources they will use in their reading of Ottoman history and how they will use them.
2. Have knowledge about the foundation of the Ottoman Empire while analyzing historical sources.

Course Content

The first additional sources in Ottoman history, the use of these sources and their effects on Ottoman political, military and social life.

The teaching methods of the course are classical learning methods of lecture and problem solving.

Weekly Detailed Course Contents

Week Subject Related Preparation
1) General Topics, Approaches, Resources
2) General Topics, Approaches, Resources
3) General Topics, Approaches, Resources
4) Tahrirs
4) Tahrirs
5) Inheritance Records
6) Vekayinames
7) Vekayinames
8) Midterm Exam
9) The Western Travelogues
10) The Western Travelogues
11) Nasihatnames
12) Divan-ı Humayun Records
13) Kadı Registers
14) Kadı Registers

Sources

Course Notes / Textbooks:
References: Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2009
Erhan Afyoncu, “Türkiye'de Tahrir Defterlerine Dayalı Olarak Hazırlanmış Çalışmalar Hakkında Bazı Görüşler” TALİD 1, 1, (2003).
Mehmet Öz, Tahrir, DİA
Kenan Yıldız ed., Terekeler Neyi Derler? Miras Kayıtlarının İzinde Osmanlı Araştırmaları
Fatih Bozkurt, Tereke Defterleri Neyi Ne Kadar Derler? Tereke Defterlerinin İmkân ve Sınırlılıkları
Esra Muhacır, Tereke Kayıtlarının Kitap Kültürü Çalışmaları Açısından Önemi
Yakup Aydın, Tereke Kayıtlarını Haritalandırmak: Galata Örneği
Tahsin Özcan, Muhallefat, DİA
Erhan Afyoncu, “Osmanlı Siyasî Tarihinin Ana Kaynakları: Kronikler” TALİD 1, 2 (2003)
Bekir Kütükoğlu, Vakanüvis, DİA
Nida Nalçaçı “İstanbul'un Tarihsel Kaynakları Olarak Seyahatnameler”, TALİD 8, 16, (2010).
Hüseyin Yılmaz, “Osmanlı Tarihçiliğinde Tanzimat Öncesi Siyaset Düşüncesine Yaklaşımlar”, TALİD 1, 2 (2003).
Coşkun Yılmaz, “Osmanlı Siyaset Düşüncesi Kaynakları ile İlgili Yeni Bir Kavramsallaştırma: Islahatnâmeler”, TALİD 1, 2 (2003).
F. Emecen, “Osmanlı Divanının Ana Defter Serileri: Ahkam-ı Miri, Ahkam-ı Kuyud-ı Mühimme ve Ahkam-ı Şikayet”, TALİD 3, 5 (2005).
H. İnalcık, “Mühimmelere Göre İnebahtı Deniz Savaşı: Osmanlı Belgelerinde İnebahtı”
M. Kütükoğlu, “Mühimme”, DİA
www.kadisicilleri.org sitesinden ilam, hüccet, tereke, ferman örnekleri
DİA “kadı sicilleri” maddesi
Yunus Uğur, Mahkeme Kayıtları Literatür Değerlendirme ve Bibliyografyası

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
Total %

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution