ODYOLOJİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ODL2009 Akustik ve Fonetik Prensipler Güz 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZİYA BOZKURT
Dersin Amacı: Sesin temelleri ve ölçümü, sesin akustik parametreleri, konuşmanın algılanması hakkında bilgi edinmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ses kavramı hakkında fizik, akustik ve psikoakustik bilimleri açısından genel bilgi sahibi olur.
2) Sesin fiziksel ve psikolojik özelliklerini bilir.
3) Ses şiddetinin ölçülmesi ile ilgili bilgileri bilir.
4) Odyolojik işitme testleri ve psikoakustik ölçüm yöntemleri arasında ilişki kurmayı öğrenir
5) Gürlük, perde ve tını algısı altında yatan mekanizmayı ve bu algıların değerlendirilmesi ile ilgili bilgileri bilir
6) İşitme sisteminin lokalizasyon-laterlizasyon becerilerini içeren uzaysal ve çift taraflı duyma ile ilgili konularda bilgi sahibi olur.
7) İşitme sisteminin başka bir sesin varlığında, bir sesi nasıl işlediği konusunda bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Bu ders, sesin oluşumu, ses fiziği ve akustiğin temel kavramları, ses dalgalarının frekansı, amplitüdü, dalga boyu ve insanlarda ses üreten organlar ile sesi algılayan organların temel yapısı konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ve Akustik ve Psikoakustik Biliminin Tarihçesi
2) Vibrasyon-Basit Harmonik Hareket
3) Sesin Özellikleri ve Ölçülmesi
4) Ses Dalgalarında Girişim
5) Filtreleme ve Distorsiyon
6) Genel Konu Tekrarı
7) Psikoakustik Ölçüm Yöntemleri
8) ARA SINAV
9) Uyarlamalı Psikoakustik Ölçüm Yöntemleri
10) Gürlük, Perde ve Tını Algısı
11) Maskeleme ve Kritik Bant
12) Çift taraflı ve Uzaysal Duyum
13) Konuşma Akustiği ve Algısı
14) Prezentasyon: Rezonans Uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 2 12
Ödevler 6 4 24
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 4
2) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 4
3) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. 4
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Odyoloji uygulamaları gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. 4
5) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 5
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 4
9) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 5
10) Odyoloji uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. 4
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
12) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 5