GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW2082 | Hak Kuramı | Güz | 0 | 2 | 1 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu dersin birincil amacı, çağdaş hukukun temelini oluşturan "hak", "insan hakları" ve "kamu özgürlükleri" kavramlarının anlamlarını açıklamaktır. Bu bağlamda "hak" ve "insan hakları" kavramlarının doğuşu ve gelişimi, konuya ilişkin 20. yüzyıldaki gelişmeler ve güncel tartışmalar dersin kapsamında öğrencilere aktarılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonucunda öğrenciler; - Hukuk ve siyasete ilişkisine dair temel bilgileri edinir; - Hak, insan hakları ve kamu özgürlükleri kavramlarının özünde temel değeri kavrar; - Hak, insan hakları ve kamu özgürlükleri kavramlarının anlamlarını öğrenir; - İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin tarihsel ve düşünsel kökenlerini öğrenir; - İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin modern yapısını kavrar; - Konuya ilişkin Türkiye tarihindeki gelişim ve yaklaşımlar hakkında bilgi edinir; - Konuya ilişkin güncel tartışmalara katılabilecek bilgi birikimine kavuşur |
I. Hak kavramının insan hakları ile ilişkisinin açıklanması II. Kamu özgürlükleri ile neyin ifade edildiğinin ortaya konulması III. İnsan haklarının düşünsel kaynakları IV. İnsan haklarının tarihsel gelişimi V. İnsan hakları öğretisinin uygulamaya geçişi VI. Çağdaş-demokratik özgürlük anlayışının değerlendirilmesi VII. İnsan hakları ve siyasal sistemler VIII. İnsan hakları ve ekonomik faktörler IX. İnsan haklarının sınırlanması X. İnsan haklarının korunması XI. Devlet iktidarının sınırlandırılması ve hak teorisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | I. Hak kavramının ve insan hakları ile ilişkisinin açıklanması | |
2) | Hak kavramının ve insan hakları ile ilişkisinin açıklanması-II | |
3) | Kamu özgürlükleri kavramının açıklanması | |
4) | İnsan haklarının düşünsel kaynakları | |
5) | İnsan haklarının düşünsel kaynakları-II | |
6) | İnsan haklarının tarihsel gelişimi | |
7) | İnsan haklarının tarihsel gelişimi-II | |
8) | İnsan hakları öğretisinin uygulamaya geçişi | |
9) | Çağdaş-demokratik özgürlük anlayışının değerlendirilmesi | |
10) | İnsan hakları ve siyasal sistemler | |
11) | İnsan hakları ve ekonomik faktörler | |
12) | İnsan haklarının sınırlanması | |
13) | İnsan haklarının korunması | |
14) | Devlet iktidarının sınırlandırılması ve hak teorisi |
Ders Notları / Kitaplar: | Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin, Ankara 1993. Ahmet Mumcu, Elif Küzeci, İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri, Ankara 2011. Jack Donelly, Universal Human Rights in Theory and Practice,2003. |
Diğer Kaynaklar: | Donald G. Tannenbaum, David Schultz, Siyasi Düşünce Tarihi, Adres, 2011. Gökçen Alpkaya ve diğ., İnsan Hakları, YKY, 2000. İbrahim Ö. Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge, 2002. Leslie Lipson, Uygarlığın Ahlaki Bunalımları, İş Bankası Yayınları, 2000. Mehmet Semih Gemalmaz, Devlet, Birey ve Özgürlük, Legal, 2012. İoanna Kuçuradi, İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, 2011. Siyasal Düşünce, der. Michael Rosen, Jonathan Wolff, Dost, 2006. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 89 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |