AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW2082 | Hak Kuramı | Bahar | 0 | 2 | 1 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu dersin birincil amacı, çağdaş hukukun temelini oluşturan "hak", "insan hakları" ve "kamu özgürlükleri" kavramlarının anlamlarını açıklamaktır. Bu bağlamda "hak" ve "insan hakları" kavramlarının doğuşu ve gelişimi, konuya ilişkin 20. yüzyıldaki gelişmeler ve güncel tartışmalar dersin kapsamında öğrencilere aktarılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonucunda öğrenciler; - Hukuk ve siyasete ilişkisine dair temel bilgileri edinir; - Hak, insan hakları ve kamu özgürlükleri kavramlarının özünde temel değeri kavrar; - Hak, insan hakları ve kamu özgürlükleri kavramlarının anlamlarını öğrenir; - İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin tarihsel ve düşünsel kökenlerini öğrenir; - İnsan hakları ve kamu özgürlüklerinin modern yapısını kavrar; - Konuya ilişkin Türkiye tarihindeki gelişim ve yaklaşımlar hakkında bilgi edinir; - Konuya ilişkin güncel tartışmalara katılabilecek bilgi birikimine kavuşur |
I. Hak kavramının insan hakları ile ilişkisinin açıklanması II. Kamu özgürlükleri ile neyin ifade edildiğinin ortaya konulması III. İnsan haklarının düşünsel kaynakları IV. İnsan haklarının tarihsel gelişimi V. İnsan hakları öğretisinin uygulamaya geçişi VI. Çağdaş-demokratik özgürlük anlayışının değerlendirilmesi VII. İnsan hakları ve siyasal sistemler VIII. İnsan hakları ve ekonomik faktörler IX. İnsan haklarının sınırlanması X. İnsan haklarının korunması XI. Devlet iktidarının sınırlandırılması ve hak teorisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | I. Hak kavramının ve insan hakları ile ilişkisinin açıklanması | |
2) | Hak kavramının ve insan hakları ile ilişkisinin açıklanması-II | |
3) | Kamu özgürlükleri kavramının açıklanması | |
4) | İnsan haklarının düşünsel kaynakları | |
5) | İnsan haklarının düşünsel kaynakları-II | |
6) | İnsan haklarının tarihsel gelişimi | |
7) | İnsan haklarının tarihsel gelişimi-II | |
8) | İnsan hakları öğretisinin uygulamaya geçişi | |
9) | Çağdaş-demokratik özgürlük anlayışının değerlendirilmesi | |
10) | İnsan hakları ve siyasal sistemler | |
11) | İnsan hakları ve ekonomik faktörler | |
12) | İnsan haklarının sınırlanması | |
13) | İnsan haklarının korunması | |
14) | Devlet iktidarının sınırlandırılması ve hak teorisi |
Ders Notları / Kitaplar: | Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin, Ankara 1993. Ahmet Mumcu, Elif Küzeci, İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri, Ankara 2011. Jack Donelly, Universal Human Rights in Theory and Practice,2003. |
Diğer Kaynaklar: | Donald G. Tannenbaum, David Schultz, Siyasi Düşünce Tarihi, Adres, 2011. Gökçen Alpkaya ve diğ., İnsan Hakları, YKY, 2000. İbrahim Ö. Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge, 2002. Leslie Lipson, Uygarlığın Ahlaki Bunalımları, İş Bankası Yayınları, 2000. Mehmet Semih Gemalmaz, Devlet, Birey ve Özgürlük, Legal, 2012. İoanna Kuçuradi, İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, 2011. Siyasal Düşünce, der. Michael Rosen, Jonathan Wolff, Dost, 2006. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 89 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. | 2 |
2) | AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. | 2 |
3) | AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. | 3 |
4) | Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. | 2 |
5) | Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. | 1 |
6) | AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. | 1 |
7) | Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. | 2 |
8) | AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. | 2 |
9) | AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. | 2 |
10) | AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. | 2 |
11) | AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. | 2 |
12) | Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. | 3 |