SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC1002 Sosyal Araştırmalarda Metod ve Yöntem Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. PINAR MELİS YELSALI PARMAKSIZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders sosyal verilerin toplanması, analizi ve açıklanmasını için sosyal bilim araştırmalarında uygulanan metot ve temel teknikleri tanımlamayı amaçlar. Bu derste sosyal bilimcilerin sosyal dünyayı anlamayı denerken kullandıkları nitel ve nicel olmak üzere farklı araştırma metotlarını tanımlar ve karşılaştırır. Nitel ve nicel sosyal bilim araştırmalarının dizayn edilmesi ile araştırma, deney, tarihsel karşılaştırmalı araştırma teknikleri için veri toplama ve analizlerini kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki yetkinlikleri kazanmaları beklenir;

1. Ana metodolojik yaklaşımları tanır.
2. Teori ve metodoloji arasındaki ilişkiyi anlar.
3. Çeşitli sosyal araştırma yöntemlerini anlar.
4. Sosyal araştırmalarda etik konuları kavrar.
5. Araştırma projesi tasarlayabilir.


Dersin İçeriği

Bu ders sosyal bilimlerde farklı araştırma yapma biçimlerini tartışır, araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve araştırma yöntemlerinin pratik kullanımını öğretir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı
2) Sosyal Araştırmanın Temelleri
3) Nitel ve Nicel Örneklem Haftalık okumalar
4) Nicel Veri Toplama: Deney Haftalık okumalar
5) Nicel Veri Toplama: Anket, Tepkisiz Araştırma ve İkincil Analiz Haftalık Okumalar
6) Quiz
7) Nitel Veri Toplamak: Sahaya Gitmek ve Gözlem Haftalık okumalar
8) Nitel Veri Toplama: Görüşme ve Odak Grup Haftalık okumalar
9) Nitel Veri toplamak: Belgeler ve Tarihsel Karşılaştırmalı Araştırma Haftalık okumalar
10) Quiz
11) Verilerin Analizi: Nitel ve Nicel Haftalık okumalar
12) Final projelerinin sunumu
13) Final projelerinin sunumu
14) Final projelerinin sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reading material will be given weekly
Diğer Kaynaklar: Bailey, Kenneth D.. Methods of Social Research.
Neuman, Lawrence W.. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 40
Sunum 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 2 20 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 5
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 4
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 5
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 2
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 5
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 5
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 2
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 2
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 5
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 2