MEKATRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC2001 Kentleşme Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere yaşadıkları şehri, teorik okumalar ve kent sosyolojisi alanındaki saha çalışmaları ile analiz etmeyi öğretmektir...

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kent sosyolojisindeki ana teori ve teorisyenleri belirlemek.
2) Istanbul baglaminda teorilere dayanarak ornek vaka calismalarini göstermek.
3) Akademik okuma becerilerini geliştirmek.
4) Iki arastirma projesi uygulamak. (katilimci gözlem olamadan)
5) Iki arastirma projesi uygulamak. (katilimci gözlem ile)
6) Sosyolojik gözlem ve yaraticiklarini kentsel mekanlarin incelenmesine uygulamak.

Dersin İçeriği

Ders, kent sosyolojisindeki ana temalarini ve 20. Yüzyıldan bugüne gelen kent teorilerini incelemektedir. Teorik okumalarimiz dünyadaki metropollerin karsilastigi genel sorunlarla ilgilenirken, ampirik orneklerimiz sosyolog ve cografyacilarin cogunlukla Istanbul’a odaklanmis arastimalarina dayanacaktır. Ogrencilerden haftalik okumalara dayanarak sehirde dört bireysel gözlem egzersizi yapmalari beklenmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş dersi
2) Endustriyel Sehir
3) Sehri gozlemlemek
4) Ilk kent sosyologlari
5) Guncel Kent Teorisyenleri
6) Merkez ve Cevre/ Ozel ve Kamusal alanlar
7) Proje tartismaları
8) Konu tekrarı
9) Sekillenmis alanlar/ Sehirde cinsiyet
10) Sehirde engelliler
11) Sehir ve kultur/ Kultur ekonomisi
12) Istanbul’da kent kulturu
13) Sehirde Azinliklar&Esitsizlikler: Farkliliklarin temsili
14) Sehir ve doğal cevresi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A special course reader containing all the readings plus additional optional texts will be given weekly



Diğer Kaynaklar: Mumford: "What is a City?" (1938)
Engels: "The condition of the working class in England - selection" (1845)
De Certeau: “Walking in the city”(1984) & Scarboro on "Everyday life encounters in Istanbul" (2011)
Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903)
Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968)
Aysegul Baykana and Tali Hatukab: "Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul" (2010)
Tonkiss: "Embodied Spaces: Gender, Sexuality and the City" (2005) & Dağtaş: "Bodily transgression" (2009)
Gleeson: "Geographies of Disability" (1999)
Zukin: "Whose culture? Whose city?" (1995)
Ozgur: "Arabesk Music in Turkey in the 1990s and Changes in National Demography, Politics, and Identity" (2006)
Mills: "Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul" (2006) & Ayata: "Migrants and Changing Urban Periphry" (2008)
Bezmez: "The politics of urban Waterfront Regeneration: The case of Haliç Istanbul" (2009)
Richard Sennett
Marshall Berman

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Arazi Çalışması 1 % 15
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Rapor Teslimi 1 40 40
Toplam İş Yükü 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, Fen Bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir.
2) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
3) Karmaşık mekatronik sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
4) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
5) Karmaşık Mekatronik Mühendisliği  problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlar ve yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
6) Mekatronik Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır.
7) İngilizce ve Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde Ingilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanir; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olur.
9) Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci sahibidir; Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgilidir.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11) Mekatronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Mekatronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.