ISM6002 Optimizasyon TeknikleriBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ (TÜRKÇE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ISM6002 Optimizasyon Teknikleri Bahar 3 0 3 9

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SABRİ TANKUT ATAN
Dersin Amacı: Yöneylem Araştırması ve Optimizasyonun gelişmiş yöntemlerini kapsar. Dersin odağı kompleks modeller ile üretim ve hizmet dahil olmak üzere farklı alanlarda uygulamaları olacaktır. Modern optimizasyon araçları ve vaka çalışmaları, proje ve araştırma ödevleri için modellerin uygulanması için kullanılacaktır. Programlama ve tablolar bilgisine ihtiyaç beklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,
1. Temel endüstriyel modelleme tekniklerini kavrar ve bunları gerçek endüstriyel problemleri analiz etmek için nasıl kullanacağını öğrenir.
2. Modellerin mimarisinin algoritmaların performansını nasıl etkilediğini anlar ve modellerin geçerliliğini ölçmeyi öğrenir.
3. Temel programlama paradigmalarını ve yazılım araçlarını kavrayabilir.
4. Temel programlama araçlarını kullanmayı öğrenir.

Dersin İçeriği

Yöneylem Araştırması Modelleri
Doğrusal programlama
Simpleks Yöntemi: Yapay Değişken Teknikleri
Ulaştırma Problemi
Atama Problemi
Sıralama
Oyun Teorisi
Doğrusal Olmayan Programlama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yöneylem Araştırmasında Modeller 1
2) Yöneylem Araştırmasında Modeller 2
3) Doğrusal Programlama
4) Simpleks Yöntemi: Yapay Değişken Teknikleri
5) Dual Simpleks
6) Ulaştırma Problemleri 1
7) Ulaştırma Problemleri 2
8) Ara Sınav
9) Atama Problemi
10) Sıralama Problemi 1
11) Sıralama Problemi 2
12) Oyun Teorisi
13) Doğrusal Olmayan Programlama
14) Modelleme Uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Belegundu A. and T. Chandrupatla Optimization Concepts and Applications in Engineering, Prentice Hall, 1999.

Gen, M. and R. Cheng, Genetic Algorithms and Engineering Optimization, Wiley, 2000.
Diğer Kaynaklar: D.P. Bertsekas, Nonlinear Programming Athena Scientific, Belmont,
MA, any edition.

D.P. Bertsekas, A. Nedi´c, and A.E. Ozdaglar Convex Analysis and Optimization
Athena Scientific, Belmont, MA, 2003

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.
2) - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.
3) -Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
4) - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.
5) -Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.
6) - Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.
7) - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.
8) - Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.
9) - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.
10) - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
11) - Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
12) - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.
13) - Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.
14) - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.
15) - Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.
16) - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.