GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD2125 | Tipografi | Güz | 2 | 2 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE ARIHAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN Öğ.Gör. DİDEM WONG |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, en küçük parçadan bütününe tipografi tasarımını tanımak ve tecrübe etmektir. Çeşitli mecralara yönelik tipografi tasarımlarında yazının nasıl göründüğü, nasıl duyulduğu ve nasıl iletişim kurduğunu biçimsel ve anlamsal özellikleri üzerinden tipografik tasarım prensiplerini çalışarak incelemek ve uygulamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Hurufat, tipografi, yazı tipi ve font kavram ve terimlerini tanırlar. 2) Harflerin anatomik parçalarını tanımlarlar. 3) Tipografi kültürü hakkında bilgi sahibi olurlar. 4) Yazı tipi sınıflarını ayırt ederler. 5) Tipografinin temellerini anlarlar. 6) Grid kullanımını deneyimlerler. 7) Sayısal dizgi uygularlar. 8) Tipografik rezonansı analiz ederler. 9) Tipografik iletişimi analiz ederler. 10) İçerikle bütünleşik tipografik tasarım becerisi edinirler. 11) Tipografi’nin basılı, hareketli, ve etkileşimli mecralarda ilgili bilgi edinirler. 12) Sayısal ortamda tipografi uygulamalarında beceri edinirler. 13) Estetik kaygı ile iletişim kurabilen tipografik tasarımlar gerçekleştirirler. |
Ders üç kısımdan oluşur. İlk kısım ders anlatımları ile teori, terminoloji ve gerekli kurallarla tanımların aktarılmasını içerir. İkinci kısım anlatılan konunun sınıf içi uygulamalarıyla pekiştirilmesinden oluşur. Her haftanın konusu ile ilgili bir uygulama başlığı bulunmaktadır. Üçüncü kısım projelerle birlikte edinilen bilgi ve tecrübenin aktarılarak tasarım yapılmasıdır. Öğrenciler bu kısımda hem ders anlatımında öğrendikleri hem de uygulamada deneyimledikleri konuları biraraya getirerek harmanlarlar. Dersin Öğretme Yöntemi: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Proje Hazırlama, Uygulama, Teknoloji Destekli Öğrenme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Temel tanımlara giriş: Harf nedir? Tipografinin, harfin ve yazıtipinin tanımı, Font ve font aileleri. | Yok. |
2) | Ders sunuşu 01: Harfin Anatomisi: Yakından bakış, harfin parçalarının adlandırılması, yapıları. Tek bir harf ne derece çeşitliliğe sahip olabilir. Uygulama 01: “62den Tavşan” (Harflerin biçimsel özelliklerini keşif) 1. Projeye giriş: “Tipografik Portre” | Yok |
3) | DS.02: Yazının Tarihi: History of Type: Tipografinin kısa tarihi ve yazılı dilin gelişimi U.02: Harf Şeması (Farklı dönemlere ait yazı tipleri üzerinden harflerin yapısının karşılaştırılması) “Tipografik Portre” Projesi üzerinde çalışma. Değerlendirme ve grup tartışması | Proje ile ilgili eskiz |
4) | DS.03: Yazıtiplerinin Sınıflandırılması: Yazıtipleri nasıl ayırtedilir? başka bir deyişle nasıl sınıflandırılır, gruplandırılır? hangi özelliklere göre ayrılır? U.03: “Tipografik İkizler” (Harflerin biçimlerini çalışmak için çizilmesi) 1. Proje teslim. 2. Projeye giriş: “Fotografik harfler” | 1. Proje ile ilgili gelişmiş eskiz |
5) | DS.04: Yazıtiplerinin Özellikleri: Boy, Ağırlık, Renk, karakter, Boşluk, Düzenleme... Tipografiye uygulanan tasarım temelleri U.04:” İçindekiler” (İçindekiler sayfası düzenlemesi) Fotografik harfler projesi üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması | 2. proje ile ilgili eskiz |
6) | DS.05: Tekst olarak yazı ve Tipografik Grid (Tekst olarak yazı konusu Robin Williams ‘ın “Mac is not a Typewriter” kitabınının özeti niteliğindedir.) Yazı sayfa düzeninde nasıl kullanılır? U.05: “Yazı Hiyerarşisi” (Aynı metine 4 farklı vurgu ile 4 farklı tasarım) Fotografik harfler projesi üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması 1. Proje Düzeltme Teslimi | 1. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi. 2. proje için gelişmiş eskiz |
7) | DS.06: Yazıyı Duymak, 1. Kısım: Yazı tiplerinin karakterleri; erkek-dişil, genç-yaşlı, modern-geleneksel... Yazıyı nasıl duyarız? U.06:” Sesi Yazmak”(Belirli sesleri tipografi ile görselleştirme) 2. Proje teslim. 3. Proje’ye giriş: “Yazı Tipi Posteri” | 2. proje teslimi için hazırlık |
8) | Konu tekrarları | Yok |
9) | DS.07: Yazıyı Duymak, 2. Kısım: yazı tipleri ne çağrıştır?Aynı kelimeyi kullanarak nasıl farklı anlamlar verilir? U.07: “Bu kim”? (Yazı tiplerinden kişilik tanımlama) “Yazı Tipi Posteri” üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması 2. Proje Düzeltme teslimi. | 3. Proje ile ilgili eskizler. 2. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi. |
10) | DS.08: İmge olarak Yazı, yazı olarak imge: Yazının varolan kullanımları U.08: “Kişisel Simge” (Kendi isminin başharflerinden simge oluşturma) “Yazı Tipi Posteri” üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması | 3. Proje ile ilgili gelişmiş eskiz. |
11) | DS.09: Mesaj olarak Yazı: İçerik ve metnin görselleştirimesi U.09:” ...‘dan Mektup”(tanınmış biri tarafından yazılmış mektup. Seçilen ismin kişiliğine göre nasıl görünür?) Working on the “Type Specimen” Project. 3. Proje teslimi. Final Projesine giriş: Tipografik Kitap | 3. proje için son haline getirilmiş çalışmalar |
12) | DS.10: 3 Boyutlu Yazı: Yazının 3. boyuta taşınması, gerçek harf objeler ve sanal ortam U.10: “Harflere Oyun Alanı” (Çevrede bulunan yazı tiplerini yakalamak ve çizmek) Final Projesi üzerinde çalışma. Değerlendirme ve grup tartışması | Final projesi için eskizler. |
13) | DS.11: Mecralarda Yazı Hareketli ortamda ve etkileşimli ortamda yazı, farklı mecralardaki tipografi kullanımı için gerekli bilgiler U.11: “Morfoz” (Harflerin bir diğerine dönüşmesi) Final Projesi üzerinde çalışma. Değerlendirme ve grup tartışması 3. Proje düzeltme teslimi. | Final projesi ile ilgili gelişmiş eskizler. 3. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi. |
14) | DS.12: Tipografik Suçlar: Sıkça yapılan tipografi hatalarını gözden geçirme. Final Projesi üzerinde çalışma Gerekli konularda tekrar Film Gösterimi: Helvetica (Film seçimi değişiklik gösterebilir) | Final projesini son haline getirme. |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları konuyu içeren haftalardan önce öğrencilere elden ya da çevirimiçi olarak dağıtılır. Will be submitted by the instructor on weekly basis. |
Diğer Kaynaklar: | 1) The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley and Marcs, WA, 2002 2) The Education of a Typographer, Steven Heller, Allworth Press, NY, 2004 3) Thinking with Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, NY, 2004 4) Stop Stealing Sheep Findout How Type Works, Erik Spiekermann & E.M. Ginger, Adobe Systems Inc, CA,2003 5) Type & Tyography, Phil Baines & Andrew Haslam, Watson-Guptill, NY 2002 6) Typography Workbook, Timothy Samara, Rockport Pub., MS, 2004 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Uygulama | 3 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Uygulama | 3 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 99 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 4 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşım, yaratıcı düşünme ve üretim süreçlerini yürütebilme yetkinliklerini kazandırmak. | 4 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 4 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 4 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 3 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 4 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 2 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 5 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |