HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6036 Hemşirelik Hizmetlerinde Örgütsel Davranış Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere yönetim bilim ve sanatı hakkında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili kavramları tanımlayabilme.
2 Yönetim bilimine yaklaşımları analiz edebilme,
3 Türkiye’deki sağlık hizmetlerinin organizasyonunu kavrayabilme,
4 Sağlığı koruma, sürdürme, geliştirme doğrultusunda yönetim sürecinin önemini kavrama, benimseme
5 Hemşirelik sisteminin, sağlık sistemi ve Türk toplumu içindeki yerini kavrayabilme,
6 Yönetici hemşirenin kurumdaki rollerini tanımlayabilme,
7 Sağlık yönetimi ile ilgili yasal düzenlemeleri kavrayabilme

Dersin İçeriği

Hemşirelik hizmetlerinin yönetimine ve örgütsel davranışına ilişkin kapsamlı teorik bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaya ve yönetim ilkelerini öğretmeye yönelik bir derstir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması
2) İş Analizleri ve Görev Tanımları
3) Örgütleme Süreci
4) Örgütlerde Çalışma Grupları, komiteler
5) Katılımcı Yönetim
6) Liderlik
7) Motivasyon
8) Personel Geliştirme
9) Çatışma Yönetimi
10) Kontrol Etme / Değerlendirme
11) Kalite Yönetimi
12) Zaman Yönetimi
13) Yasalarda hemşirelik
14) Dersin değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Her hafta verilecek.
Diğer Kaynaklar: 1.Swansburg, R.C. (1996) “ Management And Leadership for Nurse Manager” , Jones and Bartlett Publishers, Second Edition, London. 2. Marriner, A. (1984) “Guide to Nursing Management”, the C.V. Mosby Company, Second Edition, St. Lois, Toronto . 3. Sullivan, E.J., Becker, P.J. (1985) “ Effective Management in Nursing”, Addison- Wasley Publishing Company Health Science Division, California . 4. Aban ve ark. (1996) “Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı”, Editör: Gülten Uyer, Vehbi Koç Vakfı Yayınları No :15, Birlik Ofset, İstanbul 5. Uyer, G. (1993) “Hemşirelik ve Yönetim”, Hürbilek Matbaacılık, Ankara. 6. …............ (1994 - ) Journal of Nursing Administration 7. Kavuncubaşı, Ş. (2000) “ Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi” , Siyasal Kitabevi, Ankara. 8.Budak, G. (2003). Liderlik ve Liderlik Kuramlarına Bütünleşik Bir Yaklaşım. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, No: 03.050.322, İzmir. 9.Budak, G., Budak, G. (2004). İşletme Yönetimi. Barış Yayınları, 5. Bası, İzmir. 10.Budak, G. (2008). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. Fakülteler Kitabevi, Barış Yayınları, İzmir. 11.Elma, C., Demir, K. (2000). Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara. 12.Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Genişletilmiş 6. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. 13.Koçel, T. (2007). İşletme Yöneticiliği, 11. Baskı, Arıkan Yayıncılık, İstanbul. 14.Sullivan, E. Ve diğ. (2001). Effective Leadership and Management in Nursing, Prentice- Hall Inc., New Jersey.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 6 72
Sunum / Seminer 5 5 25
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 4
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 1
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 3
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 3
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 5
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 4
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 4
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 5
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 5