HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6032 | Cinsellik ve Cinsel Sağlık | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Cinsellik/cinsel sağlığın tanımı, Dünya’da ve Türkiye’de sunulan durumu, bütünsel yaklaşımla sunulan cinsel sağlık hizmetleri konusunda bilgi kazanmak, cinsel sağlığın koruyucu sağlık bakımını öğrenmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Üreme sağlığını tanımlayabilmeli, amacını ve kapsamını açıklar. Cinsel Sağlık ve Üreme sağlığı konusunda toplumu bilinçlendirir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma konusunda eğitim verebilir. Aile planlaması ve kadın genital organlarının işleyişi/fizyolojisi konusunda gerekli teorik bilgiye sahip olabilir. Aile planlaması konusunda danışmanlık yapabilme, modern yöntemler konusunda bireyleri bilgilendirebilir. Güvenli Annelik yaklaşımlarını öğrenme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilir. Gebelikten Korunma Yöntemlerinin etki mekanizmalarını, yan etkilerini bilme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilir. |
Üreme Sağlığı Kavramı Üreme Hakları ve Cinsel Hakları. Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler. Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü. Kadın ve Erkek Üreme Organları Anatomisi ve Endokrinolojisi. Gebeliğin Oluşması ve Doğum. Ergen Sağlığı ve Cinselliği. Aile Planlaması Danışmanlığı Aile Planlaması Hizmetlerinin Kalitesinin Arttırılması. İnfertilite ve İnfertil Çiftlerede Hemşirelik Yaklaşımları. Adölesanlarda Aile Planlaması ve Gebelik. Güvenli Cinsellik Cinsel Sorunlar. Güvenli Annelik (Kadın ve bebek Açısından). Toplum Sağlığı Açısından Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Neden Olan Etkenler. Cinsel Sağlığın Korunması Açısından Önlemler ve Hemşirenin Sorumlulukları.Kültür ve Üreme Sağlığına Katılımı. Evlilik Öncesi Danışmanlık. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | dersin tanıtımı | |
2) | Üreme Sağlığı Kavramı Üreme Hakları ve Cinsel Hakları | |
3) | Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü | |
4) | Kadın ve Erkek Üreme Organları Anatomisi ve Endokrinolojisi Gebeliğin Oluşması ve Doğum | |
5) | Ergen Sağlığı ve Cinselliği | |
6) | Aile Planlaması Danışmanlığı Aile Planlaması Hizmetlerinin Kalitesinin Arttırılması İnfertilite ve İnfertil Çiftlerede Hemşirelik Yaklaşımları | |
7) | Adölesanlarda Aile Planlaması ve Gebelik | |
8) | Güvenli Cinsellik ve Cinsel Sorunlar | |
9) | Güvenli Annelik (Kadın ve bebek Açısından) | |
10) | Toplum Sağlığı Açısından Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Neden Olan Etkenler | |
11) | Cinsel Sağlığın Korunması Açısından Önlemler ve Hemşirenin Sorumlulukları | |
12) | Kültür ve Üreme Sağlığına Katılımı | |
13) | Evlilik Öncesi Danışmanlık | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | haftalık verilecektir |
Diğer Kaynaklar: | Beckmann C.R.B., Ling F.W., Barzansky B.M., Herbert W.N.P., Laube D.W., Smith R.P. (2010). Obstetrics and Gynecology, Lippincott Williams & Wilkins, 6th Ed., Philadelphia. Güngör Z. (2000). Cinsel Davranışlar ve Kondom, Hacettepe Toplum Hekimliği Bülteni, Ocak, 21(1). Set T, Dağdeviren N, Aktürk Z. (2006). Ergenlerde Cinsellik Genel Tıp Dergisi, 16(3):137-141 Taşkın L. (2009). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara. Bulut A, Ortaylı N. (2004). Bir Araştırmanın Düşündürdükleri: Cinsel Sağlık Ama Nasıl? STED, 13(2):60-63. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği, Güvenli Cinsellik, Ed: Özgülnar N., Pektaş H., Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Alanında Ulusal ve Yerel Medya Yoluyla Savunuculuk Projesi, http://www.cetad.org.tr/CetadData/Book/19/269201116425-bilgilendirme_dosyasi_4.pdf, |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 10 | 60 |
Sunum / Seminer | 4 | 8 | 32 |
Ödevler | 4 | 8 | 32 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 254 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 2 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 2 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 2 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 2 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. |