HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6030 | Transplantasyon Hemşireliği | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Transplantasyon öncesi, sırası ve sonrası dönemde alıcı, verici ve ailenin bakım gereksinimlerinin karşılanmasında rol alan transplantasyon hemşiresinin profesyonel özelliklerine ilişkin bilgi ve uygulamaları kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Transplantasyon ve transplantasyon hemşireliği hakkında temel kavram ve tanımları açıklar. 2 Organ ve doku transplantasyonu yapılacak hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımını son literatür ve kanıta dayalı rehberlerin önerileri doğrultusunda tartışır. 3 Organ ve doku transplantasyon immünolojisinin temelleri ve immunusupresif tedaviyi açıklar. 4 Organ ve doku transplantasyonu sonrası immunosupressif tedavinin yan etkilerinin önlenmesine ve yönetilmesine ilişkin hemşirelik bakımını planlar. 5 Transplantasyon hemşireliği ile ilgili bir konuda, en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim ve tartışır. 6 Donör ve alıcı ve aileye ait sorunları tanılar, sorunu bağımsız olarak çözer, sonuçları değerlendirir. 7 Transplantasyon hemşireliği ile ilgili yeniliklerin, kanıta dayalı uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 8 Organ ve doku transplantasyonunda yasal ve etik konuları açıklayabilir |
Transplantasyonda temel kavramlar, immunoloji, beyin ölümü, doku ve organ naklinde etik ve yasal yasal boyutu, transplantasyon öncesi ve sonrası bakım, immunosupressif tedavi, transplantasyon sonrası gelişen komplikasyonlar, kanıta dayalı uygulamalar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Organ nakline genel bakış Organ ve doku transplantasyonunun tarihçesi | |
2) | Temel kavram ve tanımlar Transplantasyon hemşiresinin rolü ve önemi | |
3) | Organ ve doku naklinin etik ve yasal yönü | |
4) | İmmünoloji | |
5) | Beyin ölümü | |
6) | Organ ve doku transplantasyonu yapılacak hastanın ameliyat öncesi hazırlığı ve eğitimi Kadavradan ve canlı vericiden organ alınması saklanması | |
7) | Organ ve doku transplantasyon cerrahisi Intraoperatif bakım | |
8) | Organ ve doku transplantasyonu sonrası postoperatif komplikasyonların önlenmesi ve hemşirelik yönetimi Organ ve doku transplantasyonu sonrası hasta ve ailesinin psikolojik durumu, baş etme ve hemşirelik yaklaşımları | |
9) | Renal transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım | |
10) | Karaciğer transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım | |
11) | Kalp transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım Pankreas transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım | |
12) | Immunosupresyon ilaç tedavisi ve hemşirenin sorumlulukları | |
13) | Transplantasyon hemşireliğinde kanıt temelli çalışmalar Örnek vaka analizleri | |
14) | Makalelerin incelenmesi Dersin değerlendirlmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecek |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ahmed, A., Keeffe, EB., Current Indications and Contraindications for Liver Transplantation Clin Liver Dis 11 (2007) 227 247 2. Cupples, S., Ohler, L. (2002) Liver Transplantation, Transplantation Nursing Secrets, Hanley&Belfus Inc., Philadelphia, ss: 151-173 3. Hoffman, M.F., Nelson, J.B., Drangstveit, B.M., Flynn, M.B., Caring for Transplant Receipients in a Nontransplant Setting, Critical Care Nursing, 2006; 26(2): 53-76 4. Moreno, R., Berenguer, M., Post-Liver Transplantation Medical Complications, Annals Of Hepatology 2006; 5(2): April-June: 77-8 5. Murray, K., Carithers, R.L., AASLD, Practice Guidelines:Evaluation of The Patient for Liver Transplantation, Hepatology, 2005; 41(6): 1407-32 6. Ohler, L., Cupples, S. (2008) Liver Transplantation, Core Curriculum for Transplant Nurses, Mosby, Internal Transplant Nurses Society, ABD, ss: 423-455. 7. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi; 2014. 8. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: Tasarım- Ofset Ltd. Şti; 2006. 9. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2004. 10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company; 2010. 11. Black JM, Hawks JH. (Eds). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed. 12. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009. 13. 5.Castaid PA. Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company; 2004. 14. 6.Carlson KK. (Ed). AACN Advanced Critical Care Nursing. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009. 15. Smeltzer SC, Bare GB, Hinkle JL, Cheever KH. (Eds). Brunner & Suddarth?s Textbook of Medical-Surgical Smeltzer SC, Bare GB, Hinkle JL, Cheever KH. (Eds). Brunner & Suddarth?s Textbook of Medical-Surgical Nursing. 11th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2008. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 6 | 60 |
Sunum / Seminer | 6 | 6 | 36 |
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 254 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 2 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 4 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 2 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 2 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 3 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 2 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 3 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 3 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 2 |