HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6030 Transplantasyon Hemşireliği Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Transplantasyon öncesi, sırası ve sonrası dönemde alıcı, verici ve ailenin bakım gereksinimlerinin karşılanmasında rol alan transplantasyon hemşiresinin profesyonel özelliklerine ilişkin bilgi ve uygulamaları kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Transplantasyon ve transplantasyon hemşireliği hakkında temel kavram ve tanımları açıklar.
2 Organ ve doku transplantasyonu yapılacak hastanın ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımını son literatür ve kanıta dayalı rehberlerin önerileri doğrultusunda tartışır.
3 Organ ve doku transplantasyon immünolojisinin temelleri ve immunusupresif tedaviyi açıklar.
4 Organ ve doku transplantasyonu sonrası immunosupressif tedavinin yan etkilerinin önlenmesine ve yönetilmesine ilişkin hemşirelik bakımını planlar.
5 Transplantasyon hemşireliği ile ilgili bir konuda, en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim ve tartışır.
6 Donör ve alıcı ve aileye ait sorunları tanılar, sorunu bağımsız olarak çözer, sonuçları değerlendirir.
7 Transplantasyon hemşireliği ile ilgili yeniliklerin, kanıta dayalı uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
8 Organ ve doku transplantasyonunda yasal ve etik konuları açıklayabilir

Dersin İçeriği

Transplantasyonda temel kavramlar, immunoloji, beyin ölümü, doku ve organ naklinde etik ve yasal yasal boyutu, transplantasyon öncesi ve sonrası bakım, immunosupressif tedavi, transplantasyon sonrası gelişen komplikasyonlar, kanıta dayalı uygulamalar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Organ nakline genel bakış Organ ve doku transplantasyonunun tarihçesi
2) Temel kavram ve tanımlar Transplantasyon hemşiresinin rolü ve önemi
3) Organ ve doku naklinin etik ve yasal yönü
4) İmmünoloji
5) Beyin ölümü
6) Organ ve doku transplantasyonu yapılacak hastanın ameliyat öncesi hazırlığı ve eğitimi Kadavradan ve canlı vericiden organ alınması saklanması
7) Organ ve doku transplantasyon cerrahisi Intraoperatif bakım
8) Organ ve doku transplantasyonu sonrası postoperatif komplikasyonların önlenmesi ve hemşirelik yönetimi Organ ve doku transplantasyonu sonrası hasta ve ailesinin psikolojik durumu, baş etme ve hemşirelik yaklaşımları
9) Renal transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım
10) Karaciğer transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım
11) Kalp transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım Pankreas transplantasyonu öncesi ve sonrası bakım
12) Immunosupresyon ilaç tedavisi ve hemşirenin sorumlulukları
13) Transplantasyon hemşireliğinde kanıt temelli çalışmalar Örnek vaka analizleri
14) Makalelerin incelenmesi Dersin değerlendirlmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecek
Diğer Kaynaklar: 1. Ahmed, A., Keeffe, EB., Current Indications and Contraindications for Liver Transplantation Clin Liver Dis 11 (2007) 227 247
2. Cupples, S., Ohler, L. (2002) Liver Transplantation, Transplantation Nursing Secrets, Hanley&Belfus Inc., Philadelphia, ss: 151-173
3. Hoffman, M.F., Nelson, J.B., Drangstveit, B.M., Flynn, M.B., Caring for Transplant Receipients in a Nontransplant Setting, Critical Care Nursing, 2006; 26(2): 53-76
4. Moreno, R., Berenguer, M., Post-Liver Transplantation Medical Complications, Annals Of Hepatology 2006; 5(2): April-June: 77-8
5. Murray, K., Carithers, R.L., AASLD, Practice Guidelines:Evaluation of The Patient for Liver Transplantation, Hepatology, 2005; 41(6): 1407-32
6. Ohler, L., Cupples, S. (2008) Liver Transplantation, Core Curriculum for Transplant Nurses, Mosby, Internal Transplant Nurses Society, ABD, ss: 423-455.
7. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi; 2014.
8. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara:
Tasarım- Ofset Ltd. Şti; 2006.
9. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2004.
10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company; 2010.
11. Black JM, Hawks JH. (Eds). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed.
12. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009.
13. 5.Castaid PA. Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company; 2004.
14. 6.Carlson KK. (Ed). AACN Advanced Critical Care Nursing. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009.
15. Smeltzer SC, Bare GB, Hinkle JL, Cheever KH. (Eds). Brunner & Suddarth?s Textbook of Medical-Surgical
Smeltzer SC, Bare GB, Hinkle JL, Cheever KH. (Eds). Brunner & Suddarth?s Textbook of Medical-Surgical
Nursing. 11th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 6 60
Sunum / Seminer 6 6 36
Ödevler 6 5 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 254

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 4
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 2
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 2
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 3
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek.
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 2
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 3
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 3
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 2
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak.
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 2