HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6028 Biyoistatistik Bahar 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Tıp alanındaki bilimsel araştırmaların planlama, yürütme ve analiz aşamalarında sıklıkla kullanılan biyoistatistik yöntemlerinin bilgisayar paket programları yardımıyla, uygulamalarla öğrenilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Veri tabanı hazırlamayı, veri tabanını kontrol etmeyi ve hataları temizlemeyi
2 Verilerin tanımlayıcı istatistiklerini hesaplayıp yorumlamayı
3 Hipotez testlerini yapıp sonuçlarını yorumlamayı
4 Regresyon analizi ve Lojistik Regresyon analizi yapmayı ve sonuçlarını yorumlamayı
5 Araştırmalarda örnek büyüklüğü hesaplamayı ve güç analizi yapmayı öğreneceklerdir

Dersin İçeriği

Biyoistatistikte temel kavramlar, Spss programı, Veri toplama yöntemleri, Veri tabanı oluşturma, Verileri analiz etme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı.
2) Biyoistatistikte temel kavramlar.
3) SPSS programı tanıtımı
4) Veri tabanı oluşturulması - Veri kontrolü ve temizliği
5) Hipotez testleri ve kullanım alanları
6) Ki-kare testleri uygulama ve yorumlaması
7) T testleri uygulama ve yorumlaması
8) Mann Whitney U testi uygulama ve yorumlaması Wilcoxon uygulama ve yorumlaması
9) Korelasyon ve Doğrusal regresyon uygulama ve yorumlaması
10) Varyans Analizi uygulama ve yorumlaması
11) Çok değişkenli analizler ve model oluşturma yöntemleri
12) Çoklu regresyon uygulama ve yorumlaması
13) Lojistik regresyon modeli uygulama ve yorumlaması
14) Dersin değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Her hafta verilecek
Diğer Kaynaklar: Ana kaynak:
1. K. Özdamar. SPSS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 2003.
2. Aksakoğlu G. Sağlıkta araştırma teknikleri ve analiz yöntemleri. DEÜ Rektörlük Matbaası, İzmir 2001.

Yardımcı kaynaklar:
3. http://www.spss.com.tr/
4. http://www.pitzer.edu/offices/information_technology/documentation/miscellaneous/spssbasics. pdf

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 4 8 32
Ödevler 4 8 32
Küçük Sınavlar 2 4 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek.
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 2
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 4
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 2
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 1
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak.
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek.
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak.
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak.